1515
Annons

Tar självutcheckning till klädhandeln – ”där finns det stora möjligheter”

Diplocs säger sig ha lösningen på hur den fysiska handeln ska komma ikapp e-handeln. Nu fyller de kassan och siktar på lansering. 

”Finns stora möjligheter för oss”, säger vd:n Abdiladiif Mohamed.

Diplocs vd Abdiladiif Mohamed och produktansvarig Zakariye Salad.
Diplocs vd Abdiladiif Mohamed och produktansvarig Zakariye Salad.

Efter att självskanning blivit vardagsmat i mer eller mindre varje svensk matbutik, där kunder alltså kan skanna och betala för varor själv, förväntar sig startupen Diplocs att samma utveckling är att vänta inom detaljhandeln. 

”Det är mycket mer komplicerat att självskanna i butik än vad det är i matbutiker och det har saknats en lösning som funkar överallt”, säger bolagets vd Abdiladiif Mohamed som grundat bolaget tillsammans med barndomsvännen Zakariye Salad. 

Diplocs affärsmodell ryms i en några centimeter stor tagg som går att fästa på plagg. Tanken är sedan att kunder ska kunna skanna taggen med sin mobiltelefon och få upp flera alternativ. Bland annat ska butiken kunna ge förslag på andra varor att köpa och kunden kan välja att betala för produkten i sin mobiltelefon eller i en självskanningskassa. Genom det här systemet kan butiken även samla in värdefull information om kunderna.

”Det är en teknik som framför allt e-handlarna har kunnat dra nytta av, men nu vill vi ta den till den fysiska handeln.”

Flera aktörer har redan egna självskanningsfunktioner på plats i butik, som till exempel klädjätten H&M. Men enligt Abdiladiif Mohamed saknar flera butiker en helhetslösning – och riskerar därför att bli av med varor. 

”Som kund har du kunnat lösa upp taggen på plagg utan att betala.” 

Diplocs testar just nu sin tagg i stängda miljöer och planerar att rulla ut den i två butiker i sommar. För att ladda upp inför lanseringen fyller man nu kassan med 2,3 miljoner kronor. Bland de nya delägarna finns Truecallers finanschef Odd Bolin, Nils-Olof Ekelöw och andra affärsänglar. 

”Efter att vi lyckats med vår första utrullning är målet att vi ska finnas hos 6–10 återförsäljare under 2022–2023.”

Totalt har Diplocs nu plockat in 3,8 miljoner kronor i riskkapital. På delägarlistan finns sedan tidigare Niklas Aronsson, som medgrundat Linas Matkasse. 

”I ett första steg står klädhandeln i fokus. Men det behöver inte ta slut där. Jag vill vara försiktig med att nämna några namn, men jag vet flera andra företag inom andra kategorier som tittar på liknande lösningar. Där finns det stora möjligheter för oss”, säger Abdiladiif Mohamed.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?