1515

Tar kunden digitalt till matbutiken – siktar på snabbleveranser

På Picsmarts digitala plattform kan konsumenterna beställa varor från lokala mataffärer, delikatessbutiker och bagerier. Ambitionen är att tjänsten ska vara hållbar och samtidigt stärka fysiska, lokala handlare. 

Nu tar foodtech-bolaget in 18 miljoner kronor i nytt kapital – samtidigt som e-handelns tillväxt bromsar in och konkurrensen hårdnar.

En del av Picsmarts team. Från vänster: Frida Bunner, Christopher Heybroek, Peter Brodén (Aggregate Media) och Simon Eliasson.
En del av Picsmarts team. Från vänster: Frida Bunner, Christopher Heybroek, Peter Brodén (Aggregate Media) och Simon Eliasson.Foto:Press
Picsmarts vd Christopher Heybroek.
Picsmarts vd Christopher Heybroek.Foto:Press

Enligt Svensk Dagligvaruhandel ökade försäljningen i fysiska livsmedelsbutiker med 1 procent i juni jämfört med samma period förra året. Under de senaste fyra månaderna har dagligvaruhandelns tillväxt enbart levererats av den snabbt växande e-handeln – men nu gör de fysiska butikerna alltså comeback. 

Samtidigt bromsar e-handelns tillväxt in, men är likväl mycket stark – ökningen i juni månad låg på 14,7 procent. Upphämtning i butik ökar med nästan 23 procent medan hemkörning ökar med 7 procent. Av den totala dagligvaruhandeln står nu e-handeln för 5,4 procent.

Picsmarts vd, Christopher Heybroek, är inte förvånad över siffrorna. Han pekar på e-handelns enorma tillväxt under pandemin och menar att det vore konstigt om ökningen inte bromsade in någon gång. Vd:n lyfter samtidigt fram tillväxten under juni månad – 14,7 procent – och kallar det för ”en otrolig utveckling”.

”Vi går igenom en beteendeförändring där mycket kommer att bestå. Vi startade det här företaget innan pandemin och hade redan då en prognos om att e-handeln skulle öka ganska kraftigt.”

Enligt vd:n har bolaget vuxit med 500 procent mellan det fjärde kvartalet 2020 och det andra kvartalet 2021. Nu siktar man mot 20 000 aktiva kunder. 

Samtidigt hårdnar konkurrensen. Etablerade aktörer som Mathem ruvar på stora marknadsandelar och Foodora meddelade nyligen att 25 butiker för utkörning av livsmedel kommer stå redo före årsskiftet. Christopher Heybroek är dock inte orolig:

”Vi är väldigt stolta över den väg vi har valt. Vi är en stark, hjälpande hand till den fysiska butiken i en allt mer digitaliserad värld. Det gör att vi kan erbjuda ett fullt sortiment med hundratusentals varor på vår plattform. Vi kan vara transparenta i vår prissättning och kunderna känner till butikerna – de kanske till och med känner handlaren. Vi märker att kunderna värdesätter det när de handlar mat på nätet.”

Vd Christopher Heybroek lyfter även fram att affärsidén inte kräver dyra lager.

”Det finns över 3 500 butiker i Sverige och vår kärna är just butikssamarbeten. Där ligger vårt fokus. Vi ser de här sakerna som stora fördelar för Picsmart, och det är ett fokus som den växande konkurrensen ofta saknar.”

I Svensk Dagligvaruhandels rapport sticker en siffra ut särskilt mycket; upphämtning i butik ökar med nästan 23 procent och är därmed den hetaste trenden inom e-handel för livsmedel. Christopher Heybroek är övertygad om att Picsmart kan dra nytta av beteendeförändringen, då det redan i dagsläget finns planer på att lansera ett system som möjliggör att kunden själv hämtar upp varorna i butiken i stället för att de levereras hem. 

”Vi har personliga shoppare som befinner sig i den fysiska butiken. När det är klart och kassarna är packade kan produkterna antingen levereras hem av våra fossilfria fordon eller framåt bli upphämtade av kunden själv.”

Picsmarts personliga shoppare är något som Christopher Heybroek lägger stor vikt vid.

”Om man tittar på undersökningar så inser man att folk avstår från att handla mat på nätet för att de inte får välja varorna själva. Vi ger kunderna möjligheten att vara med i realtid under shoppingupplevelsen. Då kan man välja om man vill ha gröna bananer eller en extra mogen avokado. Det här är något som vi ser fram emot att utveckla ännu mer”, berättar vd:n.

I höstas rapporterade Di Digital att Picsmart tog in 7,5 Mkr för att expandera. Nu kliver nya investerare som familjen Ehrnrooth och Notars vd och grundare Pasha Sabouri in i bolaget och skjuter till nytt kapital. Även befintliga ägare som Aggregate Media Fund, LMK Forward och Ragnar Åhgren bidrar till kapitaltillskottet på totalt 18 Mkr. 

Det nya kapitalet plöjs ner i en rad olika satsningar; under hösten ska Picsmart bland annat lansera snabbleveranser på under 30 minuter. Bolaget är även inne i en rekryteringsfas, där man redan har knutit till sig Foodoras tidigare operativa manager Ludwig Dinsmore som kliver in på samma position i Picsmart. Vidare satsar bolaget på att marknadsföra sig till en bredare målgrupp.

”Under hösten kommer vi nå ut till en miljon människor. Det är många som fortfarande inte känner till oss. Vi kommer också skala upp – men i första hand fokuserar vi på Norden.”


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?