Annons

Tar in miljard till köp av lönsamma mjukvarubolag

Ett år efter starten tar teknikgruppen Nordtech in ytterligare en miljard kronor och förvärvar sitt sjätte nischade mjukvarublag. Målet är en börsnotering inom 2–3 år. 

Nordtechs grundare Pål Hodann och Nils Bergman.
Nordtechs grundare Pål Hodann och Nils Bergman.Foto:John Resborn

”Börsen är inget självändamål. Men det är det rimliga eftersom vi inte ska sälja något”, säger Nils Bergman, partner på Nordtech.

Han beskriver Nordtech som en blandning mellan en finansiär, som köper och förvaltar, och en industrialist, som samlar kompetens kring hur man bygger lönsamma mjukvarubolag.

”Vi vill ta hand om de dolda guldkornen som ofta finns utanför Stockholm. Det rör sig om mjukvarubolag med fina kunder, bra lönsamhet och återkommande intäkter. Vi tror oss kunna hjälpa dem med att öka både tillväxten och lönsamheten”, säger Nils Bergman, som tidigare var vd på SaaS-bolaget Reachmee som såldes till Verdane 2019.

När Di Digital intervjuar honom har det gått nästan exakt ett år sedan vi först skrev om den blivande teknikgrupp han grundat ihop med vännen Pål Hodann. Då hade Nordtech tagit in 500 miljoner kronor från profiler som H&M:s Karl-Johan Persson, Evolution Gaming-grundarna Fredrik Österberg och Jens von Bahr samt EQT EQT -1,10% Dagens utveckling -veteranen Åsa Riisberg. Målet var att investera i lönsamma mjukvarubolag med återkommande intäkter, så kallade Saas-bolag. 

Första investeringen var då redan klar. Den skedde i skolplattformen Infomentor, med säte i Kristianstad, en omsättning på omkring 40 Mkr med en marginal omkring 10 procent. Säljaren var en isländsk riskkapitalaktör som plöjt ned över 100 Mkr på utveckling och en misslyckad internationalisering.

Sedan dess har det rullat på med fler investeringar. Nu står det klart att Nordtech stärkt sin köpkraft med en miljard kronor, i vad som beskrivs som nytt kapital från investerare och nya möjligheter för grundare att återinvestera med egna aktier. Pengarna kommer i huvudsak från befintliga investerare, ett 20-tal namn totalt. 

”Intresset var stort. Vi fick faktiskt tacka nej till pengar”, säger Nils Bergman.

Totalt har Nordtech därmed en köpkraft på 1,5 miljarder kronor, varav en knapp tredjedel investerats. 

Nordtech har även köpt sitt sjätte mjukvarubolag, norrländska Flexeurope med plattformen Flexite, vilket Breakit var först med att rapportera. Flexeurope hjälper kunder inom offentlig sektor att digitalisera sina informationsflöden och omsatte omkring 25 miljoner kronor 2021, med en vinstmarginal på cirka 20 procent. 

Hur mycket Nordtech betalat för Flexeurope vill Nils Bergman inte säga. Men snittinvesteringen ser ut att ligga på 80 miljoner kronor per bolag sedan starten. Målet är att att äga allt, eller nästan allt av de bolag man investerar i. 

”Vi har hittat vår position på marknaden. Många entreprenörer kommer nu till oss. De ser att vi kan erbjuda dem en fin resa, med en minskad personlig risk där man ändå bevarar sitt arv”, säger Nils Bergman.

Hur bidrar ni till att utveckla era bolag?

”Bolagen kan sina kunder bäst och har ofta redan en stark produkt. Men det är svårt att lyckas med allt på en gång och vi har närmast en blueprint för hur man bygger lönsamma, snabbväxande Saas-bolag. Vi hjälper dem med att bygga säljteam och skapa bra incitament för säljarna. Där det inte redan är på agendan vill vi lyfta fram långsiktiga produktperspektivet. Det handlar om att se över och bli av med sin 'tekniska skuld', det vill säga att modernisera sina tekniska system så de kan hålla och skala för framtida expansion.”

Vad är den gemensamma nämnaren i era investeringar?

”Alla har prenumerationsintäkter, ARR, som huvudsaklig intäkt. Alla växer och alla är lönsamma. De har långa kontrakt, en hög underliggande marginal och har byggt programvara med höga kundvärden. Min medgrundare Paul Hodann och jag sover gott om natten, även när stormar på marknaden.”

Ska ni slå ihop bolag?

”Nej, tvärtom. Vi är en decentraliserad grupp som Addnode eller Lifco. Våra bolag är stora inom sina snäva områden. Men det kan finnas utrymme för att hjälpa våra bolag göra tilläggsförvärv.”

Vad krävs för att ni ska vara redo för en börsnotering?

”Små bolag inte på börsen att göra! Som lägstanivå vill vi nå en halv miljard i återkommande intäkter och en EBITA på 100–150 Mkr årligen. Vi ska växa via förvärv, men även ha en bra organiskt tillväxt.”

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera