1515
Annons

De tar in 53 miljoner till sitt ”Kry för veterinärer”

Den digitala veterinärkliniken Firstvet tar in kapital och siktar på en expansion i Europa. Bolaget erbjuder djurägare kostnadsfria veterinärbesök på nätet.

Lina Gruvstad, chefsveterinär, Joakim Widigs, CTO, och David Prien, vd.
Lina Gruvstad, chefsveterinär, Joakim Widigs, CTO, och David Prien, vd.

Firstvet lanserades 2016 och erbjuder djurägare veterinärbesök genom mobil, surfplatta och dator. Genom sina samarbeten är tjänsten kostnadsfri för alla med giltig försäkring. 

Bolaget ska nu expandera i Europa och tar därför in 53 miljoner kronor i kapital. Bakom investeringen står främst riskkapitalbolaget Creandum (NTL), med veteranen Staffan Helgesson som ansvarig partner. Creandum är kanske främst känt som en av de första investerarna i succébolagen Spotify och Izettle. Även Firstvets befintliga ägare, inklusive ett antal experter inom telemedicin, är med och investerar.

”Vi är särskilt glada över att ha fått in Creandum som investerare, eftersom de har god erfarenhet av denna typ av tjänst, främst genom Kry. Det har dessutom känts väldigt viktigt att de delar våra grundvärderingar - att det viktigaste är att bygga en bra tjänst som låter oss hjälpa så många som möjligt,” säger David Prien, vd och medgrundare på Firstvet.

Läs mer: Djur-affär: Vetzoo köps upp av finsk jätte

Han uppger att pengarna ska användas för att fortsätta Firstvets snabba utrullning i Sverige och Finland. Bolaget hoppas även snabbt sprida sin tjänst till övriga nordiska länder och sedan vidare ut i resten av Europa.

“Det finns ett behov av att etablera en oberoende aktör, då många saknat en naturlig första kontaktpunkt när man behöver veterinärhjälp. Våra veterinärer är otroligt duktiga och tjänsten vi har skapat tjänar egentligen hela branschen på”, säger David Prien.

Firstvets veterinärer erbjuder råd, diagnos, remiss och i viss utsträckning även recept. Om fysisk undersökning behövs kan bolaget även remittera sjuka eller skadade djur till närmsta och mest lämpade fysiska klinik. 

Sedan lanseringen har tjänsten vuxit med 25 procent per månad och förmedlar i dag 4 500 samtal per månad i Sverige.

Läs mer: Finska jätten slukar ytterligare ett svenskt djurbolag 

Teamet bakom bolaget har lång erfarenhet av djurbranschen. Flera av bolagets grundare, däribland ordförande Per Victor, var bland annat med och startade Vetzoo, som är Sveriges ledande e-handelsplats för husdjursprodukter.

Bolaget rekryterar nu veterinärer och personal inom teknik och marknadsföring.


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?