Annons

Tar in 50 miljoner: ”Ska reducera energibehovet i industrin”

Industrifonden är största investerare när startupbolaget Cascade Drives plockar in 50 miljoner kronor genom att nyemittera aktier. 

Bolagets teknik – ett elektriskt alternativ till hydraulikbaserade system – uppges förbättra räckvidden för batteridrivna tunga fordon och minska energibehovet i industriella pumpar. 

Från vänster: Per Anell, investeringschef på Industrifonden, och Kristian Floresjö, vd på Cascade Drives.
Från vänster: Per Anell, investeringschef på Industrifonden, och Kristian Floresjö, vd på Cascade Drives.

Stockholmsbaserade Cascade Drives har sedan 2017 utvecklat en ny teknik för att ersätta hydraulik i batteridrivna fordon och olika pumpsystem. Nu tar bolaget in en investering på 50 miljoner kronor i en finansieringsrunda ledd av Industrifonden.

”Vi har följt Cascade Drives utveckling under en tid och är imponerade av vad Kristian med team har åstadkommit. Kundreferenserna och resultaten från piloterna har varit mycket övertygande och vi är övertygade om att bolagets lösning kommer att vara nyckeln för att kunderna ska förbli konkurrenskraftiga,” säger Per Anell, investeringschef på Industrifonden.  

Kapitalet ska användas för att skala upp produktionen och övergå till serieproduktion 2024.

”Att vi stänger en investeringsrunda trots det rådande tuffa klimatet är ett kvitto på en stark tilltro till bolaget och den teknik vi utvecklat. Det blir allt tydligare för våra kunder att elektrifieringen som sker i hela världen just nu kommer att kräva nya tekniska lösningar för att bibehålla eller förbättra produktiviteten,” säger Kristian Floresjö, vd på Cascade Drives.

I Cascade Drives senaste årsredovisning, från 2020, går det att läsa om en omsättning på några hundratusen kronor och en förlust på 9 Mkr. Men bolaget har kommit långt sedan dess, enligt vd:n.

”I år omsätter vi strax under 10 miljoner kronor. Serieproduktionen kommer igång 2024. Då ska vi vara kassaflödespositiva 2024 och omsätta, förhoppningsvis, kring 50 miljoner kronor”, säger han.

Cascade Drives elektromekaniska lösning används i huvudsak i två sektorer: 

1. Det ersätter hydraulikbaserade system i tunga fordon. Detta genom en patenterad, elbaserad lastfördelningsteknik som erbjuder en dämpande funktion.

”Vi kan hantera funktioner som tidigare dominerats av hydrauliska system. Sånt är nödvändigt vid så kallade chocklaster, som när en grävmaskinsskopa slår in i en sten eller en lastbil kör över ett potthål”, förklarar vd Kristian Floresjö. 

Han menar att Cascade Drives tekniska lösning kan ge en energibesparing på 60 procent jämfört med alternativet. Den är dessutom applicerbar på en marknad för hydraliksystem som omsätter 60 miljarder kronor.

Ett annat exempel på när tekniken sparar energi är när den används i tunga truckar med master som flyttar containerfrakt.

”Vi kan regenerera energi när containern hissas ner och använda den för att ladda truckens batteri”, förklarar Floresjö.

2. Cascade Drives tekniska lösning används även för att ersätta hydraulikbaserade pumpar av olika slag inom industrin.

”Inom ett par år ska vår teknik finnas i ett flertal pumpapplikationer inom tillverkningsindustrin”, säger vd:n.

Som exempel nämner han pumpar till vattenskärningsmaskiner, vätgaspumpar som används vid tankstationer och pumpar som används för att pastörisera livsmedel. 

”I Tyskland subventionerar man högeffektiva högtryckspumpar i industrin. Det visar att detta är en viktig del av hur man kan energieffektivisera tillverkningsindustrin”, slår Kristian Floresjö fast.

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera