1515

Talkshow utmanar Twitter: ”Klart vissa är skeptiska!”

Alla kan skicka sms. Betyder det att alla vill göra det offentligt? Före detta Twitter-chefen Michael Sippey tror sig veta svaret på den frågan.

Den tidigare Twitter-chefen Michael Sippey har grundat det sociala nätverket Talkshow.
Den tidigare Twitter-chefen Michael Sippey har grundat det sociala nätverket Talkshow.Foto:Press


Detta är den andra delen i Di Digitals serie #uppstickarna, där vi tar tempen på de nya sociala nätverken genom att intervjua grundarna själva. Läs den första delen här.


Kommer ni ihåg när Twitter för några år sedan lanserade sina ”konversationstrådar”, som kopplar ihop svar på tweets i en övergripande konversation – och som skulle komma att bli en av det sociala nätverkets dittills mest utskällda uppdateringar? 

Twitters dåvarande produktchef Michael Sippey var en av dem som tog fram den uppdateringen.

Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Michael Sippey har lämnat Twitter och basar nu över sitt eget sociala nätverk: Talkshow.

Vi vill göra konversationerna mer uttrycksfulla

”Det finns många ställen online där du kan dela med dig av dina åsikter, men inte så många ställen där du kan ha en konversation som faktiskt känns som en konversation. Jag jobbade på det här problemet på Twitter och vår lösning var att vi kopplade ihop svar på tidslinjen, men jag tror att det är något helt annat att ha en sms-konversation än att svara varandra på en tidslinje”, säger Michael Sippey till Di Digital i en intervju som genomförs i appen Talkshow.

Foto:

Di Digitals intervju genomfördes direkt på Talkshow.

Talkshow är förvillande lik både Apples Imessage och Facebooks Messenger (den största skillnaden är färgschemat: Imessage och Messenger går som bekant i blått, medan Talkshow använt signalfärgen rött). Att hänga i Talkshow är som att hänga i sin sms-inkorg – bara att den råkar vara tillgänglig för resten av världen.

Appen gör med andra ord skäl för sin slogan, ”Talkshow is texting in public”.

”Alla skickar sms, alla förstår textmeddelanden. Vi tror att den här formen kan användas för offentliga konversationer och inte bara privata. Så vi ville göra det enkelt för folk att ha konversationer om saker de älskar, i ett format de är bekanta med”, säger Michael Sippey.

Antalet användare vill han inte avslöja (”men vi är väldigt nöjda hittills”). Potentiella inkomstkällor – exempelvis sponsrade meddelanden, som i Whatsapp – är det ”alldeles för tidigt att tänka på”. Och rivaler har han ingen lust att prata om.

En siffra får jag till slut: 11.000. Så många har tagit del av bloggaren och entreprenören Anil Dashs talkshow med teknologisten John Gruber tisdagen den 23 augusti, enligt Michael Sippey.

Menar du 11.000 unika besökare?

”Jag menar att 11.000 har sett showen.”

Michael Sippey pratar mycket hellre om Talkshows styrkor och lyfter fram enkelheten i utförandet och att Talkshow-värdarna har full kontroll över sina talkshows. Men även om dess svagheter.

”Vi vill göra konversationerna mer uttrycksfulla, vi vill göra det enklare för användare som upptäcker konversationer att hitta det de är intresserade av, och vi vill göra det enklare för folk som kommer till Talkshow att delta.”

Hur mycket marknadsföring har ni gjort?

”Ingen alls. Vi fokuserar på att hjälpa personer som gör fantastiska talkshows att komma i gång ordentligt och uppmuntra dem att sprida vad de gör. Vi vill att vårt community ska växa organiskt.”

Den strategin är det många som tvivlar starkt på. Och för den som letar är det inte särskilt svårt att hitta konversationer i Talkshow som dömer ut appen fullständigt. 

”Jag ser inte mycket potential alls. Så mycket aktivitet. Den här appen har intressant teknik, men helt missriktade intentioner”, skriver till exempel den inflytelserika författaren och entreprenören Joel Comm i en show kallad ”Brag social media show”.

Den sortens kritik stör inte Michael Sippey.

Tvärtom.

”Klart vissa är skeptiska! Vi lyssnar på deras skepsis, för det är värdefull data. Och vi vill göra produkten bättre.”


Detta är den andra delen i Di Digitals serie #uppstickarna, där vi tar tempen på de nya sociala nätverken genom att intervjua grundarna själva. Varje intervju sker direkt på varje enskild plattform, i detta fall alltså på Talkshow.

Läs också första delen: Buskers vd: ”Det går inte att tjäna pengar på Periscope”


Innehåll från F-secureAnnons

Så enkelt får du ett bra skydd mot cyberbrott – utan att det påverkar din dators prestanda

Mikael Herrala, på IT-säkerhetsföretaget F-Secure
Mikael Herrala, på IT-säkerhetsföretaget F-Secure

Genom att automatisera sina attacker kan cyberkriminella i dag slå till mot många och enkelt hitta offer som inte skyddat sina enheter tillräckligt väl. 

– Det är viktigt att hålla sina enheter uppdaterade och använda säkerhetsprogram på dem. På så vis undviker man kostsamma och integritetskränkande cyberbrott, säger Mikael Herrala på IT-säkerhetsföretaget F-Secure

Phishing, eller nätfiske, är en typ av cyberbrott som ökar kraftigt. Under 2020 inträffade 34% fler phishingattacker än året innan. Här manipulerar förövarna användare att självmant ge ifrån sig känslig information, som person- eller betaluppgifter, genom att exempelvis få dem att klicka på länkar i brådskande mejl, sms och i chattkonversationer. Informationen kan sedan utnyttjas vid brott eller säljas vidare i kriminella miljöer. 

– Nätfiske ökar kraftigt eftersom det fungerar och det kan automatiseras. Om man får ett oväntat meddelande eller erbjudande som är för bra för att vara sant, blockera avsändaren och radera därefter meddelandet, säger Mikael Herrala.

Ransomware är en annan typ av cyberbrott som ställer till allt mer skada. Genom att på olika sätt få in skadlig kod i offrets dator eller mobila enheter, kan hårddiskar och servrar kapas och krypteras. Offret uppmanas därefter av förövaren att betala en större lösen, till exempel med ospårbar kryptovaluta som Bitcoin, för att få tillbaka tillgången till sin data. 

En ny och ökande typ av cyberbrott är Trickbot, en dold programvara som bland annat tar sig in i offrets dator, öppnar en bakdörr och låter kriminella fjärrstyra datorn för att begå nya brott.

F-Secure TOTAL erbjuder ett brett skydd

Det finns bra och effektiva sätt att skydda sig mot den här typen av cyberbrott. F-Secure har utvecklat säkerhetsprogrammet F-Secure TOTAL för privatpersoner och småföretag. Det innehåller flera funktioner och ger ett heltäckande onlineskydd.

– Det skyddar mot mer än bara virus och skadliga program. Det kan blockera webbplatser som försöker lura dig på pengar eller komma åt personuppgifter. Dessutom skyddar det dina pengar när du gör bankärenden och handlar online, förklarar Mikael Herrala.

I skyddet ingår också en VPN-funktion som krypterar användarens internetanslutning för att förhindra att kriminella spionerar eller spårar användarens aktiviteter på nätet.

En annan bra funktion är lösenordshanteraren.

– Det är oerhört viktigt att ha långa lösenord och ha olika lösenord för alla sina olika tjänster. Men att komma ihåg dem är för svårt. Med en lösenordshanterare sker det sömlöst över alla dina olika enheter, säger Mikael Herrala.

I F-Secure TOTAL ingår också en avancerad föräldrakontroll som skyddar barn mot olämpligt innehåll på Internet.

F-Secure TOTAL fick prestigepris

I en oberoende jämförelse av AV-TEST, fick F‑Secure SAFE, som är en del av F-Secure TOTAL, de prestigefyllda utmärkelserna Best Protection och Best Performance för år 2020.

– Med F-Secure TOTAL får man ett bra skydd utan att det skapar prestandaförluster. Man kan streama filmer eller spela onlinespel och ändå ha ett fullgott skydd utan att det märks. Det passar hela familjen, avslutar Mikael Herrala.

Klicka här för att prova F-Secure TOTAL utan kostnad. 

 

Mer från F-secure

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med F-secure och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?