”Svenskarna och finnarna är ganska lika. Vi bryr oss om hur våra hem ser ut och vi har en tradition av design och kvalitet. Just nu är 'mid century', 1960- och 1950-tal, populärt. Minimalistiska produkter är heta”, säger Rickard Zilliacus.
Han är vd för det finländska second hand-företaget Mjuk, som han grundat tillsammans med Max Heino och Casper von Pfaler. Trion har växt upp i Helsingfors, men med svenska som modersmål. Att expandera till Sverige, vilket man gjorde i höstas, var därför ett väntat drag.
Konceptet påminner om H&M-ägda Sellpys verksamhet, som hjälper privatpersoner att sälja vidare begagnade kläder. Mjuk hämtar upp och skapar annonser med second hand-möbler på en egen plattform, och tar sedan en kommission vid försäljning. Säljare är både privatpersoner och företag.
”Det är en marknad som alltid funnits, men vår idé är att ta in den i den moderna tiden och göra det så behändigt som möjligt att köpa och sälja second hand”, säger Rickard Zilliacus.

Planerna är stora. Med konceptet på plats i Finland och Sverige är visionen att etablera sig i Holland och Tyskland under 2023. Till sin hjälp fyller man nu kassan med 40 miljoner kronor från norsk-svenska Alliance Venture och Wolt-investeraren Lifeline Ventures.
”Vi växer snabbt i Finland och Sverige. Men det handlar framför allt om att göra företaget redo för att kopiera vår modell och implementera den i flera städer. Vi börjar få plattformen på plats, och den är ju inte landsbetonad.”
Pengar kommer att investeras i att göra kundupplevelsen bättre, bland annat genom att anställa fler för utveckla plattformen och de operative processerna. Fokus ligger även på att öka kännedomen om varumärket – under de månader man varit på den svenska marknaden har man satsat mycket på marknadsföring i sociala medier.
Men Mjuk har även en ny typ av kund i sikte. Framöver ligger fokus på att sälja möbler även till företagskunder. Totalt har Mjuk nu sålt över 20.000 möbler.
De nya pengarna innebär att Mjuk nu plockat in 54 miljoner kronor i riskkapital sedan bolaget grundades 2019. Under 2021 omsatte bolaget 1,5 miljoner euro, motsvarande 15,4 miljoner kronor, och gjorde en förlust på 600.000 euro.
”Mjuk ska vara ett stort europeiskt varumärke som är synonymt med second hand-möbler på hela kontinenten. Vi är de första du ska tänka på”, säger Rickard Zilliacus.
Läs mer: Började sälja hemmagjorda bord på Blocket – går mot omsättning på 60 miljoner