1515

Systembolaget om vinapps-bråket: ”De har tolkat lagen fel”

Systembolaget är på krigsstigen. Två webbtjänster har anmälts, men det är inte uteslutet att fler kan komma att ställas inför rätta. ”Vi har ett starkt case”, säger Systembolagets presschef Lennart Agén.

Lennart Agén är presschef på Systembolaget.
Lennart Agén är presschef på Systembolaget.

Den populära vinappen Vivino stämdes i veckan av Systembolaget. Det är den andra digitala tjänsten att på kort tid att hamna i skottgluggen för det statliga monopolet.

Strax innan nyår inledde Systembolaget jakten på digitala vintjänster genom att anmäla Winefinder.

Men aktörerna som bedriver liknande former av importer där svenskar erbjuds att köpa vin för hemleverans är fler. Ett brott mot den ensamrätt som Systembolaget har, menar de själva.

Öppningen i lagen som gör att sajterna tagit sig rätten fortsätta är allmänt känd som ”Rosengrendomen”, efter privatpersonen som drev fallet i EG-domstol. 

Domen stipulerar att privatpersoner har rätt att själva importera vin från andra EU-länder.

Läs mer: Systembolaget rasar mot ”Vinets Spotify” efter lansering i Sverige

”Domen är tydlig. Den är till för att du och jag ska kunna söka upp en vingård och fråga om vi får köpa vin. Och sedan hanterar vi frakten själva och betalar alkoholskatten och så vidare. Det är uppdelat i flera moment. Det är en supertydlig lag tycker vi”, säger Systembolagets presschef Lennart Agén.

Han menar att Winefinder och Vivino ”gör hela jobbet” och har en uppsökande verksamhet, i likhet med en detaljhandel.

”Vi började med Winefinder som tydligt riktar sig mot svenska kunder med en svensk webb och viss verksamhet i Sverige”, säger Agén och fortsätter:

”Vivino tycker vi, förutom ensamrätten, också bryter mot alkohollagen genom sin marknadsföring.”

Di digital har sökt Vivino som inte har återkommit. Den svenska storägaren Creandum skriver i ett mejl att de inte har några kommentarer utöver att de inte håller med Systembolaget.

Utan att lägga ord i munnen på Vivino och Winefinder är det lätt att konstatera att de tolkat lagen som att de bistår privatpersoner att privatimportera, inte att de själva är en e-handel.

Läs mer: ”Vinets Spotify” krattar för lansering i Sverige

Agén instämmer i att det är de två regeltolkningarna som nu ställs mot varandra i patent- och marknadsdomstolen.

”Systembolagets uppdrag är att begränsa alkoholens skadeverkningar. Därför är det här ett case som vi driver”, säger Agén.

Har ni hört något från Vivino angående er stämningsansökan?

”Inte mer än att de inte delar vår ståndpunkt. Nu blir det upp till domstolen att fatta beslut.”

När förväntar ni er en dom?

”Det är omöjligt att säga, men förhoppningsvis i slutet av det här året.”

 


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?