1515
Annons

SXSW:s mässa bjuder på godsaker för technörden

Vad har kakor, Mars och japanska gosedjur gemensamt? De dyker alla upp på SXSW:s mässa i Austin.

På South by Southwests mässa testar Di Digital prylarna
På South by Southwests mässa testar Di Digital prylarnaFoto:Jesper Frisk

3D-utskrivna plastfigurer och annat är ingenting märkvärdigt på SXSW:s mässa i Austin. Men när maskiner skapar mat, genom att skriva ut en pizza eller en kaka lager för lager, då samlas besökarna. 

I 3D-skrivarna använder man tuber med ingredienserna, som man använder bläck i vanliga skrivare, för att skapa en ätbar produkt lager för lager. Men 3D-skrivarna är inte en lösning för att snabbare få mat på bordet. Beehex 3D-skrivare gör en pizza på sex minuter och Phair Tsai, som jobbar på XYZPrinting, får ut fyra småkakor på en halvtimme (innan gräddning).

Phair Tsai, Business development manager på XYZPrinting. Foto: Jesper Frisk

Anledningen till varför 3D-utskrivna bakverk har väckt uppmärksamhet, speciellt i konditoribranschen, är för att skrivaren kan klara av att tillverka komplexa mönster som är så gott som omöjliga för oss människor att göra för hand. 

3D-utskriven mat kan annars ses som en framtida lösning under rymdresor, men i Nasas bås på SXSW fanns det ingen 3D-utskriven mat, däremot plastprototyper av rymdfordon och stenblock från planeten Mars. Där väcker istället rymdmyndighetens VR ett större intresse. Vem vill inte se hur det skulle kännas att stå på Mars?

VR är en självklar beståndsdel på SXSW och det är tydligt att fler branscher än spelindustrin ser dess potential. Att framtiden kommer ge oss en förstärkt verklighet är en enkel spaning. Frågan är hur länge det kommer dröja tills vi slipper uppleva den genom ett par stora glasögon?

Beehex 3D-skrivare. Foto: Jesper Frisk

Beehex 3D-skrivare. Foto: Jesper Frisk

Även länder har sina hörnor i mässalen. I Sveriges hörna är det dock bara furumöblerna som avslöjar vilket land det är. Inga svenska startupbolag är på plats för att få besökare att testa deras produkter.

I Japans hörna hittar vi ett mjukt avslut på besöket. Med Pechats knapp fastsatt på mjukdjur kan du prata med dina barn med en röst som påminner om Kanin i Nalle Puh. Pechat är kanske inte ett företag som kommer att ha riskkapitalister knackandes på dörren, men det har en uppfinning som får en att dra på smilbanden. 


Det här är SXSW

  • South by Southwest (förkortat SXSW) är världens största festival för musik, teknik och "de kreativa industrierna".
  • Festivalen, som grundades år 1987, har blivit känd som en grogrund för nya trender i den digitala världen. Tjänster som Twitter, Foursquare och senare även videotjänsten Meerkat fick alla sitt genombrott på SXSW.
  • Di Digital bevakar årets festival på plats i Austin. Här hittar du alla våra artiklar och intervjuer därifrån.


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?