1515

Swish utmanar Izettle med QR-koder

Bankernas betalapp Swish har redan lockat 110 000 handlare. Nu höjer man insatsen i kampen mot Izettle med en satsning på QR-koder. 

Samarbetspartners och konkurrenter: Jacob de Geer, vd och medgrundare av Izettle och Anna-Lena Wretman, vd för Swish. Foto: Izettle.
Samarbetspartners och konkurrenter: Jacob de Geer, vd och medgrundare av Izettle och Anna-Lena Wretman, vd för Swish. Foto: Izettle.

”Det här är en efterfrågad tjänst”, säger Anna-Lena Wretman, vd för Getswish, det bankägda bolaget bakom Swish.

Swish används i dag av 5,5 miljoner svenskar, främst för att överföra pengar mellan telefoner. Bara under maj månad ”swishade” svenska folket för ca 11,6 miljarder kronor.

I växande utsträckning används Swish även för att betala produkter och tjänster på nätet och i den fysiska handeln. Nätbutiker och handlare har registrerat hela 110 000 Swish-nummer.

Lösningen ”Swish för handel” används främst av handlare med relativt få transaktioner per timme. Som exempel kan nämnas kiosker, torghandlare, ambulerande försäljare, välgörande organisationer och ideella föreningar. 

I många fall har de tidigare använt kontanter, eller mobila kortläsare från det konkurrerande betalbolaget Izettle. 

För ett par veckor sedan gick Izettle ut och informerade att man möjliggjort för sina kunder att även ta emot Swish-betalningar. För Izettles del handlar det om att minska kundflykten till Swish genom att offra en del av sina kortintäkter.

”Vi är ju delvis konkurrenter, men Izettle har ju även en kassafunktion. Jag tycker det är fantastiskt att de integrerat Swish som betalmetod i den”, säger Anna-Lena Wretman, vd på Getswish sedan oktober i fjol. 

Läs mer: ”Därför tvingas Izettle samarbeta med Swish

Nu lanserar hon en ny Swish-satsning som ytterligare höjer insatsen i kampen med Izettle. 

I den senaste uppdateringen av Swish-appen, som lanseras måndagen den 5 juni, blir det nämligen möjligt att betala med QR-koder. Tekniken fungerar så att kunden fotograferar av en QR-kod (ser ut som en pixlad streckkod ungefär) med sin smartphone. Betalningen godkänns i telefonen och pengarna dras sedan direkt från kundens bankkonto.

Rent teknisk kan privatanvändare generera en egen QR-kod kopplad till det egna mobilnumret, samt att skanna andras QR-koder. Swish hemsida förses samtidigt med en generator där företag, föreningar, organisationer och privatpersoner kan skapa obegränsat antal unika koder.

”Detta är ytterligare ett steg som underlättar användningen av Swish i fler situationer. Handlare som säljer enkla produkter kan till och med baka in beloppet i QR-koden. Kunderna kan då betala medan de står i kö, och visa upp bekräftelsen i mobilen när de kommer fram till kassan”, säger vd Anna-Lena Wretman.

Börsbolaget Seamless har tidigare erbjudit betalning genom QR-koder på kedjor som McDonalds och Hemköp. Men det stora genombrottet för QR-koder har låtit vänta på sig.

Varför ska Swish lyckas där andra gått bet?

”Det är en efterfrågad tjänst för förenklar kundflödet! Kanske är det så att QR-koder inte kommer att ersätta kortbetalningar i stora butiker. Men vi tror det finns stora möjligheter bland de handlare i kontantintensiva miljöer”, säger Anna-Lena Wretman.

Läs mer: Nets vd öppnar för köp av Bankgirot

Swish är gratis för privatpersoner. Vad kostar ”Swish för handel”?

”Den frågan får man ställa till sin bank. Men vi har konkurrenskraftiga priser”.

Ska ni börja med kassatjänster ni med?

”Vi är ingen teknikleverantör. Men vi tittar på tilläggstjänster runt betalningar. Vi ska utveckla sådant som underlättar före, under och efter betalningen.” 

Swish har utmanare i Danmark där Danske Bank har byggt ”Mobile Pay”, en tjänst som även lanserats i Norge. Där möts de av konkurrents från ”Vipps”, som är DNB Nors Swish-utmanare. 

Ska ni börja samarbeta med Mobile Pay eller Vipps?

”Det finns ett behov av för nordiska aktörer att hitta ett sätt att integrera mobila lösningar. Det finns ett klart intresse av att ha interoperabilitet.” 

Anna-Lena Wretman rekryterades till Swish från Riksbanken. Hon har även jobbat på Swedbank och har stor erfarenhet inom betallösningar, banksamarbeten och finansiella regelverk.

Getswish ägs av Nordea, SEB, Handelsbanken, Swedbank, Danske Bank och Länsförsäkringar. 


Fotnot: Anna-Lena Wretman, vd för Getswish, talar vid Dagens Industris konferens Fintech den 4 oktober, 2017.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?