1515

Swish har nu sex miljoner användare – så ska tjänsten fortsätta växa

På fem år har betaltjänsten Swish lockat till sig 6 miljoner användare som nu gör omkring 26 miljoner betalningar i månaden. Nu tittar bolaget på en rad nya funktioner inklusive internationella transaktioner. 

Anna-Lena Wretman, vd för Getswish AB.
Anna-Lena Wretman, vd för Getswish AB.Foto:Fotograf Birgersdotter

På tisdagen har det gått exakt fem år sedan betaltjänsten Swish lanserades i Sverige. Sedan dess har 'swisha' blivit ett verb och i november passerade tjänsten 6 miljoner användare som totalt swishar omkring 14 miljarder kronor i månaden. Och enligt Anna-Lena Wretman, vd för Swishs ägarbolag Getswish, kommer tillväxten att hålla i sig framöver. 

”Vi tror att den starka volymutvecklingen fortsätter. När det gäller antalet transaktioner ligger vi på i snitt 4,5 per användare och månad vilket jag tycker är lite lågt. Den siffran borde vi kunna få upp lite", säger hon. 

Swish började som en tjänst för överföringar mellan privatpersoner, men har genom åren utvecklats till en tjänst även för företag och e-handel, vilket är den funktion som växer snabbast med över 10 procent i månaden. 

Läs mer: Succé för Swish i e-handeln 

"Vi märkte ganska snabbt att delar av privat till privat-flödena flyttade över till småföretagare. Då insåg vi att det fanns ett stort behov och sen kom även e-handeln. Nu ser vi att tjänsten flyttar in i fysiska butiker där man bland annat försöker integrera Swish med sin kassa vilket vi tycker är spännande", säger Anna-Lena Wretman. 

Enligt Anna-Lena Wretman tittar man på alla möjliga alternativ kring hur man kan vidareutveckla Swish och för tillfället håller man på med en "proof of concept" för fysisk butiksmiljö. 

”Idag är kort totalt dominerande i butik och är i många lägen jättesmidigt. Då vill man komma med en lösning som ger något mer. Gör man inte köpprocessen enklare så är frågan vad incitamentet är för att ändra sitt beteende", säger hon. 

Under hösten lanserades Apple Pay i Sverige. Hur ser du på konkurrenssituationen? 

”Tittar vi lokalt så finns det en hel del konkurrenter och det kommer säkert komma fler med tanke på PSD2 vilket jag tycker är bra. Den stora konkurrensen kommer från de stora drakarna som Apple Pay och Samsung Pay, men också plattformar som Google och Facebook. Det är absolut ett hot, eller varför inte en möjlighet, som vi behöver hantera”, säger Anna-Lena Wretman. 

”Så länge som vi kan hålla oss relevanta och göra vardagslivet enklare för användarna så tror jag vi har en bra position. Allting förändras, men det man ser överlag är att man inte kommer välja en betaltjänst utan att har flera och väljer den som passar bäst för tillfället. Vi har aldrig tänkt att man ska kunna köpa en villa med Swish även om vi fått frågan", fortsätter hon. 

Läs mer: Wallenberg om Apple Pays intåg: Vi får se var det landar 

Getswish ägs av Danske Bank, Handelsbanken, SEB, Länsförsäkringar, Nordea samt Swedbank och Sparbankerna. Bolaget går fortfarande med förlust och även om verksamheten ska vara kostnadseffektiv så har man inga direkta vinstmaximeringskrav på sig. 

”Vårt mål är att fortsätta att utveckla den infrastruktur vi har och det ska vara öppet för andra banker och betalinstitut att ansluta sig. Som Swish-kund ska det räcka med att vara kund i en bank för att kunna betala till privatpersoner, företag och föreningar i andra banker. Det är det man vill med det här systemet", säger Anna-Lena Wretman. 

Hur ser ni på möjligheten att göra internationella betalningar?

”Vi har ett nordiskt samarbete och har börjat diskutera möjligheten att göra överföringar till andra nordiska länder. Det finns en nytta i det både när det kommer till gränshandeln och om man studerar eller arbetar i varandras länder, men har konto hemma", säger Anna-Lena Wretman. 

Andra nya funktioner man tittar på är återkommande betalningar via tjänsten, möjligheten att kunna skicka en betalningsbegäran till andra personer samt en lösning för utbetalningar som en ersättning till kontantavier, till exempel vid spelvinster. 

Lagom till femårsfirandet lanserade bolaget även en funktion för att kunna skicka pengar paketerade som till exempel en julklapp, döpt till "Säg det med Swish", istället för det vanliga överföringsmeddelandet. 

”Det tror vi är årets julklapp. Vi har sett att det swishats väldigt mycket vid högtider", säger Anna-Lena Wretman. 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?