1515

Swiftcourt har stuvat om – tar in 10 miljoner från Collector

Swiftcourt har gått från att vara en digital domstol till att ordna med digitala kontrakt mellan köpare och säljare på Blocket. Nu tar bolaget in 10 miljoner kronor för att ta sig an Europa.

Johan Hedén Hultgren, vd och medgrundare.
Johan Hedén Hultgren, vd och medgrundare.Foto:Teodor Axlund.

Det Malmöbaserade fintechbolaget Swiftcourt ska höja säkerheten för privata köpare och säljare på olika handelsplatser.

Tidigare var man en digital domstol, men efter en tid av utvärdering insåg bolaget att digitala kontrakt är vad konsumenterna vill ha.

Nu tar man in 10 miljoner kronor från Collector Ventures, som techprofilen Lena Apler står bakom, för att kunna expandera med den nya affärsidén.

”Swiftcourt har tagit fram den saknade länken i kedjan när privatpersoner köper och säljer direkt till varandra. Ett digitalt kontrakt som skapar trygghet och säkra transaktioner. För oss som digital bank är det viktigt att eliminera risker vid digitala transaktioner, då kan vi genomföra betalningar och finansiera köp baserat på ett digitalt kontrakt mellan parterna”, säger Lena Apler.

Läs mer: Han gör pappersavtal onödiga – får in 20 miljoner 

Swiftcourt grundades 2015 av Johan Hedén Hultgren tillsammans med Hampus Sahlin, Jakob Elander, Fredrik Andersson och Niklas Holmquist. Johan Hedén Hultgren och Jakob Elander har bakgrunder inom juridik. Tidigare har man backats av ett antal svenska affärsänglar.

Vd Johan Hedén Hultgren säger sig vara stolt och hedrad av investeringen.

”Det är ett stort förtroende från en fin investerare. Vi ser med spänning fram emot framtiden tillsammans med Collector. Vi tror att Collector kan bidra till vår framtid och vidare utveckling”, säger han.

Under förra året lämnade Swiftcourt idén med den digitala domstolen för att i stället satsa på digitala köpekontrakt där privatpersoner identifierar sig med Bank-id och också kan få hjälp med medling om något skulle gå snett.

För användaren är det helt gratis att använda tjänsten för att skapa ett kontrakt. Intäkterna för Swiftcourt kommer i form av tilläggstjänster som exempelvis försäkringar när en försäljning av en bil sker mellan privatpersoner via en handelsplats. 

Väljer användaren att köpa en försäkring så betalar försäkringsbolaget en kommission till Swiftcourt. Nyligen startade bolaget ett samarbete med Blocket, ett viktigt steg enligt Johan Hedén Hultgren. 

Läs mer: Bostadssajten Qasa integreras i konkurrenten Blocket 

”Vi vill bli en 'one stop shop'. Tidigare har marknadsplatser inte riktigt brytt sig om vad som händer i transaktionsögonblicket. Efter att de dragit ihop köpare och säljare så är deras jobb klart. Men nu ökar konkurrensen och marknadsplatserna måste ha innovation för att konkurrera.”

”Dessutom måste man lita på den andra parten, vad är skicket på bilen exempelvis? För användaren är det en osäker process och man har haft liten kunskap om vad man ska göra. Det försöker vi ändra på genom att skapa en helhetslösning.”

2017 omsatte Swiftcourt 1,4 Mkr med ett minusresultat på 550 000 kronor. Sammanlagt administrerade bolaget 14 000 kontrakt. 

I år räknar Johan Hedén Hultgren med att 35 000 kontrakt kommer signeras genom bolagets digitala plattform. Det ska utmynna i en omsättning på mellan 3,5 och 4 Mkr. Under 2019 ska man expandera än mer och ta sig an delar av Europa, något som ska göras med hjälp av investeringen på 10 Mkr. 

”Vi har en Swiftcourt 2.0 på gång under nästa år. Tittar man på trenderna i privatköpshandeln, tror vi på att mer och mer kommer handla om köpupplevelsen. Vi vill att privatköpet ska göras lika tryggt och säkert som en vanlig e-handelstransaktion”, säger Johan Hedén Hultgren.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?