1515

Swiftcourt har stuvat om – tar in 10 miljoner från Collector

Swiftcourt har gått från att vara en digital domstol till att ordna med digitala kontrakt mellan köpare och säljare på Blocket. Nu tar bolaget in 10 miljoner kronor för att ta sig an Europa.

Johan Hedén Hultgren, vd och medgrundare.
Johan Hedén Hultgren, vd och medgrundare.Foto:Teodor Axlund.

Det Malmöbaserade fintechbolaget Swiftcourt ska höja säkerheten för privata köpare och säljare på olika handelsplatser.

Tidigare var man en digital domstol, men efter en tid av utvärdering insåg bolaget att digitala kontrakt är vad konsumenterna vill ha.

Nu tar man in 10 miljoner kronor från Collector Ventures, som techprofilen Lena Apler står bakom, för att kunna expandera med den nya affärsidén.

”Swiftcourt har tagit fram den saknade länken i kedjan när privatpersoner köper och säljer direkt till varandra. Ett digitalt kontrakt som skapar trygghet och säkra transaktioner. För oss som digital bank är det viktigt att eliminera risker vid digitala transaktioner, då kan vi genomföra betalningar och finansiera köp baserat på ett digitalt kontrakt mellan parterna”, säger Lena Apler.

Läs mer: Han gör pappersavtal onödiga – får in 20 miljoner 

Swiftcourt grundades 2015 av Johan Hedén Hultgren tillsammans med Hampus Sahlin, Jakob Elander, Fredrik Andersson och Niklas Holmquist. Johan Hedén Hultgren och Jakob Elander har bakgrunder inom juridik. Tidigare har man backats av ett antal svenska affärsänglar.

Vd Johan Hedén Hultgren säger sig vara stolt och hedrad av investeringen.

”Det är ett stort förtroende från en fin investerare. Vi ser med spänning fram emot framtiden tillsammans med Collector. Vi tror att Collector kan bidra till vår framtid och vidare utveckling”, säger han.

Under förra året lämnade Swiftcourt idén med den digitala domstolen för att i stället satsa på digitala köpekontrakt där privatpersoner identifierar sig med Bank-id och också kan få hjälp med medling om något skulle gå snett.

För användaren är det helt gratis att använda tjänsten för att skapa ett kontrakt. Intäkterna för Swiftcourt kommer i form av tilläggstjänster som exempelvis försäkringar när en försäljning av en bil sker mellan privatpersoner via en handelsplats. 

Väljer användaren att köpa en försäkring så betalar försäkringsbolaget en kommission till Swiftcourt. Nyligen startade bolaget ett samarbete med Blocket, ett viktigt steg enligt Johan Hedén Hultgren. 

Läs mer: Bostadssajten Qasa integreras i konkurrenten Blocket 

”Vi vill bli en 'one stop shop'. Tidigare har marknadsplatser inte riktigt brytt sig om vad som händer i transaktionsögonblicket. Efter att de dragit ihop köpare och säljare så är deras jobb klart. Men nu ökar konkurrensen och marknadsplatserna måste ha innovation för att konkurrera.”

”Dessutom måste man lita på den andra parten, vad är skicket på bilen exempelvis? För användaren är det en osäker process och man har haft liten kunskap om vad man ska göra. Det försöker vi ändra på genom att skapa en helhetslösning.”

2017 omsatte Swiftcourt 1,4 Mkr med ett minusresultat på 550 000 kronor. Sammanlagt administrerade bolaget 14 000 kontrakt. 

I år räknar Johan Hedén Hultgren med att 35 000 kontrakt kommer signeras genom bolagets digitala plattform. Det ska utmynna i en omsättning på mellan 3,5 och 4 Mkr. Under 2019 ska man expandera än mer och ta sig an delar av Europa, något som ska göras med hjälp av investeringen på 10 Mkr. 

”Vi har en Swiftcourt 2.0 på gång under nästa år. Tittar man på trenderna i privatköpshandeln, tror vi på att mer och mer kommer handla om köpupplevelsen. Vi vill att privatköpet ska göras lika tryggt och säkert som en vanlig e-handelstransaktion”, säger Johan Hedén Hultgren.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?