1515

Swedbanks vd: ”AI kommer att revolutionera allt”

Swedbank höjer insatsen när det gäller digital utveckling och artificiell intelligens är ett av fokusområdena. ”Det kommer att revolutionera allt”, säger vd:n Birgitte Bonnesen.

Swedbanks vd Birgitte Bonnesen ser AI som ett av de intressantaste områdena för framtidens fintech.
Swedbanks vd Birgitte Bonnesen ser AI som ett av de intressantaste områdena för framtidens fintech.Foto:Evelina Carborn.

Digitaliseringen skakar om tillvaron för de svenska storbankerna, som från att ha varit herre på täppan plötsligt utmanas av uppstickare som Klarna (NTL) och Izettle (NTL). Men istället för att springa från hotet har bankerna valt att sträcka ut en hand till fintech-uppstickarna.

Bara i år har Swedbank, med sin nya vd Birgitte Bonnesen i spetsen, påbörjat fyra nya samarbeten varav två är med svenskgrundade fintechbolag. Det handlar om den Göteborgsbaserade jämförelsesajten Mina Tjänster (NTL) och den sociala aktieappen Sprinklebit (NTL).

”Båda produkterna är sådana som verkligen underlättar för människor och som våra kunder tycker är kul. Utmaningen för oss är att vi måste välja saker och samarbeta med bolag som vi kan lite på. Vi har inte råd att erodera vårt varumärke”, säger Birgitte Bonnesen.

Swedbank har en uttalad strategi att öka takten då det kommer till investeringar och samarbeten med fintechbolag. Enligt Birgitte Bonnesen handlar det bland annat om en vilja att bredda sitt utbud mot bankens kunder. 

Till skillnad från betalbolaget Klarnas vd, Sebastian Siemiatkowski, som har argumenterat för att aktörer bör koncentrera sig på en sak och göra den riktigt bra på global nivå, anser Birgitte Bonnesen att Swedbank ska vara bredare.  

”Jag tror inte att fokus och bredd är två affärsmodeller som utesluter varandra utan istället tror jag att de kompletterar varandra. Vi distribuerar våra tjänster i alla kanaler, även bankkontor. I dag kräver många av våra tjänster fysiskt rådgivning, men det behovet kommer minska i och med artificiell intelligens”, säger Birgitte Bonnesen. 

Läs även: Swedbank köper betalbolaget Payex i möjlig miljardaffär 

Att stänga kontorsverksamheten har man dock inga planer på. Birgitte Bonnesen tar upp Amazon som ett exempel där det fysiska fortfarande är viktigt. E-handelsjätten har visat det med förvärvet av Whole Foods och genom att öppna egna fysiska butiker. På samma sätt kommer de fysiska bankerna, vars tillgänglighet successivt minskat de senaste decennierna, inte att försvinna. I alla fall inte Swedbanks.

Bankernas investering i artificiell intelligens syns kanske mest utåt i deras AI-medarbetare. SEB har Aida (tidigare Amelia), Nordea har Liv och Swedbank har AI-botten Nina.

”Nina är fantastisk. Hon får nästan 50 000 frågor i månaden och kan svara på 85 procent av dem”, säger Birgitte Bonnesen. 

Läs även: Därför vill vi ha kvinnliga AI-betjänter 

Om det finns kunder som ännu inte är helt övertygade om chatbottarnas överlägsenhet när det kommer till kundtjänst så är det inget som Birgitte Bonnesen tror blir långvarigt. 

”Nina möter en helt annan generation. Hon är ju en chattfunktion men det kommer gå över till inloggat läge och röststyrt, säger Birgitte Bonnesen. 

Men det är bakom kulisserna som hon tror att AI kommer att göra störst skillnad.

”Det jag verkligen ser fram emot är när man har robotiserat och automatiserat back-end med maskininlärning som gör det snabbare och mer individanpassat. Det kommer att revolutionera allt.”

Läs även: Ex-banktopp dissar startupbolagens banksamarbeten 


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Håll dig uppdaterad i standardiseringsarbetet

Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.
Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

SEK Svensk Elstandard ansvarar för all elektroteknisk standardisering i Sverige och i deras kommittéer deltar medlemmar från myndigheter och företag runt om i hela Sverige. Att hänga med i standardiseringen är en fördel på många plan.

– Att följa den senaste standarden underlättar och skänker en trygghet i att allt är tillverkat och installerat på rätt sätt, säger Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

En standard kan i praktiken handla om en klassificering, måttangivelse, säkerhetsfordran eller dokumentation av olika slags elektrotekniska produkter – kort sagt kan man säga att det är en slags uppsättning av förhållningsregler. Myndigheter, organisationer och företag kan delta i SEKs kommittéer och på så sätt påverka framtidens standarder.

– Det kan ta upp till fem år att få igenom en ny standard och med ett så långsiktigt arbete får man insyn och en unik chans att påverka, säger Krister Elfgren.

I nuläget är de runt 800 personer som deltar i SEKs kommittéer, men det finns kapacitet för många fler. SEK är svensk representant i organisationen IEC, som arbetar fram standarder på global nivå. Ju fler medlemmar i de svenska kommittéerna, desto större konkurrenskraft får Sverige internationellt.

Håll dig uppdaterad med SEK e-Standard!

I takt med att tekniken utvecklas, revideras och aktualiseras också standarder och handböcker. Därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad kring vilka standarder det är som gäller för stunden, något som kan vara lättare sagt än gjort. SEK e-Standard är abonnemangstjänsten som hjälper dig med det. Genom att prenumerera på SEK e-Standard får du tillgång till standarder och handböcker inom ditt område, som alltid är uppdaterade enligt det allra senaste.

– Med SEK e-Standard går rättelser, tillägg och revideringar automatiskt in i systemet och säkerställer att alla standarder är uppdaterade. När man loggar in på sitt abonnemang får man en god översikt över sina standarder och mer behöver man inte göra – det sköter vi, säger Krister Elfgren.

Det ska vara lätt att göra rätt

Att alltid utgå från en standard är det bästa, säkraste, enklaste och mest effektiva sättet att kvalitetssäkra sitt arbete. När man vet att man jobbar enligt de senaste standarderna fortlöper arbetet både smidigt och kostnadseffektivt.

– Med en aktuell standard eller handbok är det lätt att göra rätt, säger Krister Elfgren.

 

 

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?