1515

Swedbanks första fintechinvestering går till Göteborg

Swedbank gör sin första fintech-investering i Göteborgsbolaget Mina Tjänster. Samarbetet innebär att startupbolagets tjänst blir tillgänglig på alla bankens digitala kanaler.

Mina Tjänsters medgrundare Jonas Karles och Joakim Sjöblom med Swedbanks Emma Heimonen, ansvarig för bankens digitala innovation.
Mina Tjänsters medgrundare Jonas Karles och Joakim Sjöblom med Swedbanks Emma Heimonen, ansvarig för bankens digitala innovation.Foto:Swedbank.
Foto:Swedbank.

Fintech är en av tech-Sveriges hetaste områden just nu med miljardbolag som Klarna och Izettle i spetsen. Bara under 2016 investerades drygt 1 miljard kronor i svenska fintechbolag, enligt en genomgång av Nordic Tech List

De svenska bankerna har dock varit försiktiga med att investera i sektorn, och istället fokuserat på samarbeten. Ett undantag är SEB som under fjolåret var delaktig i sparappen Tinks finanisieringsrunda på 85 miljoner kronor och som flaggar för nya invsteringar i sektorn via sin inevsteringsarm SEB Ventures.

Nu har Swedbank dock gjort sin första investering i ett fintechbolag. Det handlar om det lilla Göteborgsbolaget Mina Tjänster (NTL) som nu tar in 15 miljoner kronor.

”Vi ser inte själva investeringen som så viktig utan för oss handlar det om att hitta samarbeten som kan skapa värde för Swedbanks kunder. Den här tjänsten hjälper personer att få bättre kontroll över sin ekonomi och det ligger helt i linje med våra värderingar”, säger Emma Heimonen, ansvarig för digital innovation på Swedbank. 

Läs även: Swedbank lanserar ett eget ”Shareville” 

Mina Tjänster hjälper användare att optimera pris och innehåll för abonnemangstjänster som telefoni, el och försäkring. Tjänsten tar även ansvar för att avsluta de abonnemangstjänster som användaren inte längre vill ha. 

Bolaget tjänar pengar på att marknadsföra nya abonnemang till kunderna utifrån vilka tjänster de använder i dag. Om man exempelvis har ett Netflix-konto skulle man kunna bli föreslagen ett abonnemang på HBO Nordic. 

Mina Tjänster grundades 2015 av Joakim Sjöblom, Jonas Karles och Marcus Lönnberg och har tidigare tagit in 2 Mkr från bland andra Almi företagspartner och Skaraborg Invest. Även grundaren till jämförelsesajten Prisjakt, Jonas Bonde, gick tidigare i år in som delägare. 

Läs även: Prisjakt-grundare blir delägare i Mina Tjänster 

Sedan starten har Mina Tjänster lockat till sig 60 000 användare och enligt bolaget själva  sparade man 15 miljoner kronor åt sina användare i fjol.

Samarbetet med Swedbank innebär att Mina Tjänster kommer att bli tillgängligt för bankens privatkunder i bankens alla digitala kanaler. Därmed kommer Mina Tjänster ha möjligheten att nå fyra miljoner potentiella användare.

Swedbank är inte den första banken som Mina Tjänster arbetat tillsammans med. Startupbolaget har under vintern suttit i Nordeas acceleratorprogram i Stockholm. 

Läs även: Betalo tecknar avtal med Nordea 

Bolaget kommer även fortsättningsvis att ha sitt huvudkontor i Göteborg men har även ett par platser på fintechhubben i Stockholm.

”Det finns en underdog-position i Göteborg, speciellt inom fintech. Vi vill gärna vara med i den transformationen som sker där just nu och vi tror det är en fördel för oss att sitta där”, säger Jonas Karles.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?