1515
Annons

Swedbank Robur ökar i förvärvshungrig ”god hackare” – närmar sig börsen

It-säkerhetsbolaget Outpost24 gör ett nytt förvärv och fyller kassan med pengar från bland annat Swedbank Robur.

”Det här är en sektor som inte är så konsoliderad, men vi ser att det händer just nu”, säger vd:n Karl Thedéen som också bekräftar att börsplanerna fortskrider.

Karl Thedéen är vd på it-säkerhetsbolaget Outpost24.
Karl Thedéen är vd på it-säkerhetsbolaget Outpost24.

När Karl Thedéen verkade inom telekomsektorn var det lätt att peka ut ”drakarna”; de var i förhållande till de små aktörerna ofta 50, 60 eller 70 gångar större.

De största aktörerna inom it-säkerhetssektorn, där han hamnat i dag, är möjligen 10 gånger större än sina mindre konkurrenter, säger han. En indikation på att det inte ens finns drakar utan bara fler halvstora bolag.

”Det vi ser är möjligen att Cisco och några av revisionsbyråerna – Deloitte till exempel – köper på sig it-säkerhetsbolag och blir större”, säger Karl Thedéen.

Sektorn är inte speciellt konsoliderad – det händer just nu

Outpost24 gör sitt bästa för att hänga med i utvecklingen. Tidigare i år köpte bolaget upp Barcelonabaserade Blueliv som är specialiserade på så kallad ”threat intelligence” (hotunderrättelse). Thedéen beskriver det som en möjlighet för deras kunder att få bättre insikt i vad hotaktörerna gör på nätet.

”Har de kommit över lösenord och identiteter och vad gör de i sådana fall med det, eller vilka vägar använder de för att komma in i nätverk?”

Sedan tidigare har Outpost24 också köpt på sig en verksamhet som är specialiserad på säkerhet i wifi-nät och en annan som jobbar med säkerhet i molntjänster.

”Det är en sektor som inte är speciellt konsoliderad, men vi ser att det händer just nu”, säger Karl Thedéen och fortsätter:

”Det senaste vi gjort är att köpa ett bolag som heter Specops. De hjälper företag kontrollera vad de anställda har för lösenord och om lösenorden förkommer i några dataläckor. Det behöver inte vara du som blivit av med det, men om någon annan haft samma lösenord och det kommit ut så är det ett lösenord som används upprepat när hotaktörer försöker ta sig in på olika platser”, säger Karl Thedéen.

Läs mer: Säkerhetsexperten efter Swedbanks it-haveri: ”Det kommer hända saker”

Outpost24 har i sitt eget erbjudande en stor del så kallade ”goda hackers” som jobbar med att stresstesta bolag och utreder var det finns säkerhetsbrister. På så sätt kan de hjälpa bolagen att skydda sig innan en extern aktör hittar samma kryphål.

Enligt Karl Thedéen har it-säkerhetsbolag som dem sett en explosiv ökning av hoten de senaste åren och det är framför allt så kallade ”ransomware”-attacker (där data eller information hålls som gisslan mot betalning) som ökar dramatiskt. Attackerna drabbar också företag brett, oavsett sektor.

”Det här görs möjligt med hjälp av kryptovalutor och har blivit en hel industri på nätet. Man köper och säljer tillgång till företags VPN-tjänster, till exempel. Det här har ökat flera hundra procent, vad vi vet. Och det är mycket vi inte vet eftersom det inte är något företag gärna pratar om.”

Läs mer: Cybersäkerheten brister hos svenska myndigheter: ”Öppet mål för cyberskurkar”

I och med uppköpen har Outpost24 i dag nära 300 anställda och över 1000 kunder. Omkring 30 procent av intäkterna kommer från USA, resterande från Västeuropa.

Bolaget tar i samband med affären med Specops in 50 miljoner kronor i en nyemission från de befintliga investerarna Alcur Fonder och Swedbank Robur. De värderas i transaktionen till 2,5 miljarder. Bolaget siktar också på en omsättning på 400 miljoner kronor under 2022.

När det kan bli aktuellt med en notering kan Karl Thedéen inte säga, men styrelsen har nyligen förstärkts med externa personer som beskrivs som bra för att bli börsfähigt.

”Det vi gör från ledningens håll är att förbereda bolaget, och det pågår just nu med en möjlig notering 2022. Men det är svårt att säga när det är bra tajming för oss.”

Blir det Stockholmsbörsen?

”Med tanke på vår storlek och var vi befinner oss är Stockholm den marknadsplats som är mest trolig.”


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?