1515

Swedbank Robur finansierade Mags förvärv – vill börsnotera bolaget

Det är Swedbank Robur som gått in med pengarna när spelbolaget Mag köper konkurrenten Quizkampen, kan Di Digital avslöja. Totalt går fonden in med 80 miljoner kronor och hoppas på en börsnotering av Mag senast nästa år.

Erik Sprinchorn (tv) och Carl Armfelt förvaltar fonden Swedbank Robur Ny Teknik. Foto: Hampus Andersson
Erik Sprinchorn (tv) och Carl Armfelt förvaltar fonden Swedbank Robur Ny Teknik. Foto: Hampus Andersson

För två veckor sedan kunde Di Digital avslöja att Ruzzle-skaparen Mag Interactive köper konkurrenten FEO Media, med succémobilspelet Quizkampen. Mag är främst känt för sina framgångsrika ordspel för mobilen och utöver Ruzzle står de bakom Wordbrain och Wordalot.

”Vi blir ett av världens största spelbolag inom ordspel och frågesport. Totalt har våra spel nått över 200 miljoner nedladdningar”, sade Mags grundare och vd Daniel Hasselberg till Di Digital i samband med affären.

Enligt källor till Di Digital fick Mag betala uppemot 100 miljoner kronor för konkurrenten. En hemlig finansiär uppgavs då ligga bakom affären.

I våra ögon är Mag Interactive mogna för börsen redan nu.

Di Digital kan nu avslöja att denna finansiär är Swedbank Roburs Microcap-fond. Fonden bekräftar att man investerat 80 miljoner kronor i förvärvet. För detta får de aktier i Mag. Enligt Di Digitals källor utgör denna summa merparten av köpeskillingen.

“Det är spännande att få möjligheten investera i Mag Interactive och samtidigt hjälpa till att förverkliga ett väldigt strategiskt förvärv av FEO Media. Uppbyggnaden av ett starkt nordiskt kluster i spelbranschen är något vi tror på och gärna medverkar till”, säger Erik Sprinchorn, förvaltare av Swedbank Roburs fonder ”Ny Teknik” och ”Microcap”.

Swedbank Roburs ”Ny Teknik”-fond är sedan tidigare delägare i flera börsnoterade nordiska spelutvecklare, däribland Paradox Interactive, THQ Nordic, Starbreeze, G5 Entertainment, och finska Rovio (med Angry Birds-spelen). 

Läs mer: Rysk-svenska börsraketen G5 vill utmana Candy Crush 

Enligt Erik Sprinchorn består drygt 20 procent av fondens portfölj av just dataspelsaktier. 

Jag tror vi kommer se fler förvärv inom den nordiska spelsektorn.

“Mobilspel har över tid visat sig vara en betydligt lönsammare verksamhet än många trodde för ett par år sedan. Mag är ett tydligt exempel på det, med en global och lönsam affär med en otrolig potential. Vi ser fram emot att vara med på den resa som MAG Interactive nu inlett” säger han.

Erik Sprinchorn spår även fler samarbeten och uppköp inom den nordiska spelsektorn.

”Jag tror vi kommer se fler förvärv inom den nordiska spelsektorn. THQ Nordic tog nyligen in kapital för att köpa bolag och utveckla förläggarverksamhet. Vi har även sett hur bland annat Paradox och Starbreeze gått från att vara spelutvecklare till att även bli spelförläggare”, säger han.

Mag Interactives grundare och vd Daniel Hasselberg tycker att Swedbank Robur spelar en viktig roll i det svenska spelklustret.

”Jag tycker det är kul att Swedbank Robur investerar så pass mycket i den svenska spelsektorn. Det är bra för ekosystemet när ledningsgrupperna blir kvar här. Alla ska inte behöva köpas upp av amerikanska jättar som i fallet Dice, King och Mojang”, säger han.

Det är fortfarande ganska nytt att Swedbank Robur investerar i onoterade bolag. Första exemplet var investeringen i poddplattformen Acast i mitten september. Sedan dess har Acast flaggat för att de siktar på en notering på Stockholmsbörsen. 

Läs mer: Poddplattformen Acast siktar mot Stockholmsbörsen 

Det är bra för ekosystemet när ledningsgrupperna blir kvar i Sverige.

Erik Sprinchorn uppger att Swedbank Roburs onoterade investeringar i regel sker i "pre IPO"-bolag, det vill säga bolag som eftersträvar en börsnotering inom 12 månader. 

”I våra ögon är Mag Interactive mogna för börsen redan nu”, säger han.

Mags vd Daniel Hasselberg bekräftar att en börsnotering kan bli av i framtiden.

”Vi utesluter inte en framtida börsnotering”, säger han.

Swedbank Robur Ny Teknik är en av Sveriges mest framgångsrika aktiefonder. Sedan årsskiftet har fondens värde stigit med cirka 32,3 procent. De senaste fem åren är uppgången hela 330 procent.

Fonden Swedbank Robur Microcap lanserades den 1 juni i år och är än så länge endast tillgänglig för bankens privata kunder.

Mag Interactive har tidigare tagit in riskkapital från Nokia Growth Partners. Mer om det på Nordic Tech List.

Läs mer: Quizkampen-grundaren om försäljningen: ”Vi ville olika saker”


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?