1515

Svinndödaren tar in 350 miljoner – SEB investerar

Ikea-delägda Matsmart vill ta kommersiella krafter till hjälp för att minska det globala matsvinnet. Nu tar e-handlaren in 350 miljoner kronor från bland annat SEB Private Equity och nystartade Gullspång Refood. ”Tyskarna har fått en snabbutbildning i att handla mat på nätet”, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Matsmarts vd Karl Andersson. Till höger plockar anställda varor.
Matsmarts vd Karl Andersson. Till höger plockar anställda varor.Foto:Jack Mikrut (Di).

Det hållbara skiftet i livsmedelsbranschen går allt snabbare. En av de starkast lysande stjärnorna bland de hållbara matbolagen är Matsmart, som säljer överblivna varor på nätet istället för att låta dem svinnas bort, något som enligt FN händer med en tredjedel av all mat som produceras globalt.

Nu tar Matsmart in sin största investering någonsin, 350 miljoner kronor, från bland annat SEB SEB A +0,53% Dagens utveckling Private Equity och nystartade investeringsbolaget Gullspång Refood. 

Bland bolagets tidigare investerare finns både Ikea och den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners, som drivs av Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor. 

”Den här investeringen tar vi in för att kunna växla upp på de marknader där vi är aktiva i dag. Vi fortsätter att skala vår verksamhet på den nordiska marknaden samtidigt som vi arbetar för att etablera oss som på kontinenten. Förra året lanserade vi i Tyskland, och där ser vi möjligheten att växa ännu snabbare”, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Precis som på de nordiska marknaderna har Matsmart i Tyskland, där man går under varumärket Motato, ett centralt lager, utanför Berlin, som försörjer hela marknaden. Man använder det traditionella postsystemet för sina leveranser.

”Vår tyska lansering har varit vår snabbaste hittills då vi redan har upparbetade relationer med flera av de största europeiska livsmedelsproducenterna, som Unilever och Nestlé”, säger Karl Andersson.

Pandemin har enligt honom gett en skjuts för nya mattjänster i Tyskland.

”Man har definitivt fått en snabbutbildning i att handla mat på nätet det senaste året. Tyskarna har också ett bredare sortiment av torrvaror jämfört med många andra länder i form av till exempel knödel och potatisprodukter, vilket gjort att vi kunnat lansera med ett starkt sortiment redan från första dagen”, säger Karl Andersson.

Så kallade impact-investeringar i bolag som löser hållbarhetsproblem nådde rekordnivåer i Europa och Nordamerika i fjol, enligt en ny rapport från investeringsbolaget GP Bullhound. 

Familjeägda Gullspång Invest är en av de svenska impactinvesterarna, med ägarandelar i bland annat veganbolaget Oatly. I samband med investeringen i Matsmart startar man dotterbolaget Gullspång Re:Food. Medgrundare och ny partner är Peter Odemark, en långvägare inom livsmedelssektorn med bakgrund som vd, och ordförande i bland annat Danone, Innocent och Findus.

”Vi letar innovativa lösningar för det globala matsystemet. Dagens mat produceras på ett extremt kostnadseffektivt sätt, men med bieffekten att vi anstränger vår planet för hårt och äter för ohälsosamt. Matsystemet toppar listan då det kommer till både landanvändning och koldioxidutsläpp. Kan vi hitta de rätta lösningarna på de problemen kan vi både stödja en hållbar omställning och få hög avkastning på satsat kapital”, säger Peter Odemark.

Gullspång Refood kommer att fokusera på den amerikanska och europeiska marknaden inom områdena hälsosamma dieter, alternativa proteinkällor, regenerativt jordbruk och cirkulära försörjningskedjor.

Det här är en artikel från Di Hållbart Näringsliv, läs mer här.

 


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?