1515

Svinndödaren tar in 350 miljoner – SEB investerar

Ikea-delägda Matsmart vill ta kommersiella krafter till hjälp för att minska det globala matsvinnet. Nu tar e-handlaren in 350 miljoner kronor från bland annat SEB Private Equity och nystartade Gullspång Refood. ”Tyskarna har fått en snabbutbildning i att handla mat på nätet”, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Matsmarts vd Karl Andersson. Till höger plockar anställda varor.
Matsmarts vd Karl Andersson. Till höger plockar anställda varor.Foto:Jack Mikrut (Di).

Det hållbara skiftet i livsmedelsbranschen går allt snabbare. En av de starkast lysande stjärnorna bland de hållbara matbolagen är Matsmart, som säljer överblivna varor på nätet istället för att låta dem svinnas bort, något som enligt FN händer med en tredjedel av all mat som produceras globalt.

Nu tar Matsmart in sin största investering någonsin, 350 miljoner kronor, från bland annat SEB SEB A -0,19% Dagens utveckling Private Equity och nystartade investeringsbolaget Gullspång Refood. 

Bland bolagets tidigare investerare finns både Ikea och den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners, som drivs av Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor. 

”Den här investeringen tar vi in för att kunna växla upp på de marknader där vi är aktiva i dag. Vi fortsätter att skala vår verksamhet på den nordiska marknaden samtidigt som vi arbetar för att etablera oss som på kontinenten. Förra året lanserade vi i Tyskland, och där ser vi möjligheten att växa ännu snabbare”, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Precis som på de nordiska marknaderna har Matsmart i Tyskland, där man går under varumärket Motato, ett centralt lager, utanför Berlin, som försörjer hela marknaden. Man använder det traditionella postsystemet för sina leveranser.

”Vår tyska lansering har varit vår snabbaste hittills då vi redan har upparbetade relationer med flera av de största europeiska livsmedelsproducenterna, som Unilever och Nestlé”, säger Karl Andersson.

Pandemin har enligt honom gett en skjuts för nya mattjänster i Tyskland.

”Man har definitivt fått en snabbutbildning i att handla mat på nätet det senaste året. Tyskarna har också ett bredare sortiment av torrvaror jämfört med många andra länder i form av till exempel knödel och potatisprodukter, vilket gjort att vi kunnat lansera med ett starkt sortiment redan från första dagen”, säger Karl Andersson.

Så kallade impact-investeringar i bolag som löser hållbarhetsproblem nådde rekordnivåer i Europa och Nordamerika i fjol, enligt en ny rapport från investeringsbolaget GP Bullhound. 

Familjeägda Gullspång Invest är en av de svenska impactinvesterarna, med ägarandelar i bland annat veganbolaget Oatly. I samband med investeringen i Matsmart startar man dotterbolaget Gullspång Re:Food. Medgrundare och ny partner är Peter Odemark, en långvägare inom livsmedelssektorn med bakgrund som vd, och ordförande i bland annat Danone, Innocent och Findus.

”Vi letar innovativa lösningar för det globala matsystemet. Dagens mat produceras på ett extremt kostnadseffektivt sätt, men med bieffekten att vi anstränger vår planet för hårt och äter för ohälsosamt. Matsystemet toppar listan då det kommer till både landanvändning och koldioxidutsläpp. Kan vi hitta de rätta lösningarna på de problemen kan vi både stödja en hållbar omställning och få hög avkastning på satsat kapital”, säger Peter Odemark.

Gullspång Refood kommer att fokusera på den amerikanska och europeiska marknaden inom områdena hälsosamma dieter, alternativa proteinkällor, regenerativt jordbruk och cirkulära försörjningskedjor.

Det här är en artikel från Di Hållbart Näringsliv, läs mer här.

 


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?