1515
Annons

Sveriges nya spelmiljonärer tackar nej till riskkapital

Malmöstudion Mediocre Games står bakom ett av Sveriges mest nedladdade mobilspel någonsin. Men trots stort intresse från investerare väljer de nyblivna miljonärerna att tacka nej. “Vi vill vara ett litet bolag”, säger grundaren Henrik Johansson.

Dennis Gustafsson och Henrik Johansson utgör tvåmannastudion Mediocre Games.
Dennis Gustafsson och Henrik Johansson utgör tvåmannastudion Mediocre Games.Foto:Privat

Kompisarna bakom mobilspelet Smash Hit var miljonärer innan de ens hade ett kontor.

I augusti 2014 redovisade deras bolag Mediocre Games en mer än tredubblad omsättning på 32 miljoner kronor. Bolagets enda anställda – de två grundarna och skolkamraterna Henrik Johansson och Dennis Gustafsson – fick dela på drygt 16 miljoner kronor i vinst.

Samma månad flyttade de sin verksamhet från sovrummet till ett kontorshotell i Malmö.

"Vi köpte två skrivbord och en fåtölj. Det är precis lagom stort för två. Det kändes som en rimlig investering", säger Henrik Johansson och skrattar.

Med monsterhitten Smash Hit för Iphone och Android fick duon till exakt vad de flesta spelutvecklare drömmer om. Spelet, som är gratis att ladda ned och spela men tar betalt för vissa extrafunktioner, uppmärksammades av Apple vid lanseringen, blev en viral jättesuccé och rusade på topplistor världen över.

MFvgmExk89k

Första månaden efter lanseringen laddades Smash Hit ned 36 miljoner gånger.

Idag, drygt ett år senare, kan antalet nedladdningar summeras till nästan 90 miljoner. Det gör Smash Hit till ett av de mest spridda svenskutvecklade mobilspelen någonsin. Fortfarande görs drygt 650 000 nedladdningar varje vecka.

"Vi har haft spel som har gått bra tidigare, men Smash Hit blev nästan hysteriskt. Det var väldigt explosivt i början", säger Henrik Johansson.

De fyra spel som studion släppt hittills har sammanlagt laddats ned 130 miljoner gånger. 

För de flesta hade nästa drag varit givet: Ett Smash Hit 2, med fler banor och nya funktioner, för att fortsätta slå mynt av framgångsreceptet. Men Henrik Johansson och Dennis Gustafsson valde en annan väg. 

I slutet av april släppte paret istället Does Not Commute, ett bilspel där spelmekaniken bygger på tidsparadoxer och långtidsplanering. Det är ett i jämförelse betydligt mer komplext och mindre publikfriande spel.

x0ZSU7SKM2U

Första månaden laddades Does Not Commute ned i 8,5 miljoner exemplar. Det är fantastiska siffror, men långt ifrån studions tidigare framgång. 

 Spelet har samtidigt hyllats i den internationella spelpressen, vilket tycks vara viktigare för dess skapare än rena försäljningssiffror.

"Vi ville göra någonting annorlunda och ett spel som kändes intressant. Vi vill hålla fast vid att spel ska vara upplevelser. Det är inte shopping utan det är underhållning, precis som film eller böcker", säger Henrik Johansson.

Vi har aldrig haft ambitionen att bygga en stor affärsverksamhet.

Inte heller är duon särskilt intresserad av att skala upp sin verksamhet. Efter framgångarna med Smash Hit har flera investerare hört av sig med erbjudanden. Miljardstudion King är en given förlaga för den som tror sig kunna industrialisera Mediocres tveklösa framgångsrecept. 

"Så här långt har vi sagt nej. Frågan är vad vi ska ha dem till. Vi har aldrig haft ambitionen att bygga en stor affärsverksamhet kring det vi gör. Andra har gjort det, och visst finns det något fint i att skapa jobb och så. Men vi gillar hantverket", säger Henrik Johansson.

Däremot vill han gärna satsa sina egna pengar i lovande spelprojekt. Om räkenskapsåret 2015 avslutas i linje med året innan så kommer de två Mediocre-grundarna  ha plockat hem mer än 30 miljoner kronor i vinst på framgångarna med Smash Hit.

"Det vore väldigt fint att kunna investera i någonting och ge tillbaka. Jag har pratat lite löst med olika utvecklare som jag stött på. Men det hänger på att hitta en idé som man verkligen tror på", säger Henrik Johansson.  


Tredje spelet blev en hit

  • Mediocre Games grundades 2011. Utöver grundarna Henrik Johansson och Dennis Gustafsson har bolaget inga anställda.
  • Studion har släppt fyra spel, samtliga för mobiltelefoner: debuten Granny Smith, spelet Sprinkle i tre versioner, jättehitten Smash Hit och nu senast Does Not Commute.
  • Affärsmodellen är snarlik i alla studions spel. De är gratis att ladda ned och spela men användaren kan betala en engångssumma för att låsa upp extrafunktioner, till exempel möjligheten att spara sitt spel.
  • Gemensamt är också att inget av studions spel innehåller reklam.


Innehåll från InnencoAnnons

Här är tekniken som drastiskt minskar energiförbrukningen

Höga elpriser, överbelastat elnät och energianvändningens påverkan på klimatet är några relaterade ämnen som de flesta troligtvis blivit bekanta med den senaste tiden. Ett företag vars teknik kan rå bot på detta är Innenco. Med visionen att revolutionera bygg- och energibranschen levererar de ett energisnålt koncept som minimerar både driftkostnader och effekttoppar, samtidigt som det ökar inomhuskomforten.

Innenco grundades år 2015 och är idag ledande inom forskning och utveckling av uppvärmning, kylning och energilagring för alla slags byggnader. Deras nya koncept består av produkten Active Elements och verktyget Innenco Smart Control som tillsammans har påvisat en minskning av energianvändningen med 75 procent under kalla klimatförhållanden och 40 procent under varma klimatförhållanden. Den revolutionerande tekniken har redan beprövats av flertalet kunder och stora aktörer. Innenco har även fått internationellt erkännande av Sveriges Energibyrå, IVL Miljöinstitut, Smart City Sweden och North American realestate developers. 

Så här fungerar det

Konceptet består av ett lågtemperatursystem med Innencos egenutvecklade värmeväxlare, Active Elements, och egna styrsystem som bidrar till att fördela värme och kyla på det mest optimala sättet i en byggnad. Tekniken integreras med verktyget Smart Control, ett datorsystem med unik potential att lokalisera små temperaturskillnader från olika zoner. Värme som skapas i exempelvis ett serverrum kan således användas för att öka temperaturen i en annan del av byggnaden.

– Vanligtvis krävs en värmetillförsel på 50 grader för att bibehålla en inomhustemperatur på 22 grader. Med vår teknik som enkelt kan installeras i golv, väggar och tak krävs istället enbart 25 grader för att hålla samma temperatur. För att skapa inomhuskyla, som utgör en större energibov än uppvärmning, är vår teknik även överlägsen och kräver inte lika stor mängd vatten som andra äldre system, berättar Stephen Bruce, styrelseledamot på Innenco. 

Innenco på väg in i framtiden

Med flertalet godkända patent gör Innenco nu sig redo för börsnotering och påbörjar en kommersialisering i Sverige, Europa och Mellanöstern. De är även delaktiga i projekt i Indien och Kina. 

– Målet är att utveckla vår patentportfölj för att sedan i framtiden ta fram och sälja produkter som är anpassade för vår teknik och våra system. Vi kommer bland annat ta fram värmepumpar och solceller som är anpassade för våra lågtempererade system. Vi vill kunna bidra till att fastigheter blir mer självförsörjande inom energi, får lägre driftkostnader och ett mer balanserat inomhusklimat, säger Stephen Bruce.

Innencos framtid är ljus, med sin teknik och produkter kommer de kunna bidra till att företag världen över kan driva en betydligt mer klimatsmart verksamhet. I sin tur kommer de att kunna leda till ett mer hållbart samhälle. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Innenco och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?