1515
Annons

Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Karl-Johan Persson

Di Digital lyfter fram 52 privatinvesterare som är extra betydelsefulla för det svenska ekosystemet. H&M:s vd Karl-Johan Persson är med på listan.

Tech-investerarna är ofta själva entreprenörer, en del sitter på ett stort kapital att investera andra på betydelsefulla nätverk. Det är personer som gör en stor insats för att nya svenska entreprenörer ska få chansen att pröva sina vingar.

Nästa person på listan är Karl-Johan Persson (NTL).

  • Ålder: 41 år.
  • Gör: Vd, H&M.
  • Placering i fjol: Ny på listan.
  • Utbildning: European Business School i London.

Bakgrund:

Karl-Johan Persson utbildade sig i London hade staden som bas när utvecklade Cos, som lanserade sin första butik 2007.  Två år senare tillträdde han som vd för familjeföretaget H&M.

Allmänt:

H&M:s vd har på senare år seglat upp som en allt viktigare ägare på den svenska techscenen.

Hans innehav sträcker sig från e-handlare som Fyndiq och Mathem till den digitala brevtjänsten Kivra, där han är storägare tillsammans med Glocalnet-grundaren Stefan Krook genom deras gemensamma bolag 41:an Invest.

”Det viktigaste för mig är att det är en affärsidé jag förstår och gillar, att det finns en tydlig kundnytta och att det är ett duktigt team. Det är de viktigaste grejerna”, säger Karl-Johan Persson till Di Digital.

Sammanlagt uppgår värdet på Karl-Johan Perssons privata techportfölj till minst 700 miljoner kronor, enligt Di Digitals beräkningar.

Entreprenörer som Di Digital har varit i kontakt med beskriver Karl-Johan Persson som påläst, skärpt, lyhörd och ödmjuk.

”Han hör av sig någon gång i månaden för att höra hur det går. Han har många bra idéer och är väldigt fokuserad på konsumentupplevelsen och på tillväxt”, sade nyligen Tomas Kull, vd för Mathem.

  • Investeringsgeografi: Främst svenska techbolag. H&M har dock även investerat i Storbritannien.
  • Investeringssektorer: Främst e-handel men också digitala tjänster som Kivra och Pricerunner.
  • Investeringsstadie: Sådd- och A-rundor.
  • Portföljbolag i urval: Fyndiq (NTL), Kivra (NTL), Mathem (NTL), Pricerunner (NTL).
  • Exits: Inga hittills.

Se hela Karl-Johan Perssons profil på nordictechlist.com.


Så har vi utsett Sveriges mäktigaste tech-investerare:

Di Digital lyfter under några veckor fram de 52 mest framträdande privatinvesterarna i den svenska internetsektorn. Personerna på listan har viktats efter fem kriterier såsom renommé, kapital och historik. I listan ingår inte personer som i första hand investerar andras pengar, såsom anställda på riskkapitalbolag.

Läs mer: Nu presenterar vi Sveriges mäktigaste tech-investerare.

Om nordictechlist.com:

Nordictechlist.com är Di Digitals databas över den nordiska techsektorn. I databasen, som lanserades sommaren 2016, ingår personer, bolag och investeringar. Databasen utgör grunden för Di Digitals investerarlista och är öppen för vem som helst att ta del av.

Fjolårets lista: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?