1515
Annons

Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Jane Walerud

Di Digital lyfter fram 52 privatinvesterare som är extra betydelsefulla för det svenska ekosystemet. Klarnas första investerare Jane Walerud är med på listan.

Tech-investerarna är ofta själva entreprenörer, en del sitter på ett stort kapital att investera andra på betydelsefulla nätverk. De gör en stor insats för att nya svenska entreprenörer ska få chansen att pröva sina vingar.

Nästa person på listan är Jane Walerud (NTL).

•    Ålder: 55
•    Gör: Affärsängel och grundare av det egna investmentbolaget Walerud Ventures
•    Placering i fjol: 2
•    Utbildning: Stanford University

Bakgrund:

I slutet av 1990-talet jobbade Jane Walerud med Ericssons egenutvecklade programmeringsspråk Erlang. Efter att språket 1998 släppt fritt lämnade hon och ett antal medarbetare telekomgiganten för att grunda bolaget Bluetail. Affärsidén var att utifrån Erlang utveckla säkra system för mejlhantering. Redan efter 18 månader köptes Bluetail för 1,4 miljarder kronor av Alteon som i sin tur köptes av telekomjätten Nortel.

På pappret kammade Jane Walerud hem cirka 60–80 miljoner kronor på affären, vilket lade grunden för hennes karriär som investerare. Sedan dess har Jane Walerud investerat i en rad framgångsrika bolag, bland andra Lensway (NTL), Klarna (NTL) och Tobii (NTL).

Allmänt:

Jane Walerud var först ut att investera i Klarna. Vid ett julmingel vid Handelshögskolan i Stockholm 2004 pitchade ett gäng studenter en idé om en betalningslösning.

”De hade ingen affärsplan. Men de var kommunikativa, smarta och arbetsvilliga”, minns Jane Walerud i en intervju med Di Digital.

Hon bestämde sig för att satsa och gick inledningsvis in med 600 000 kronor, mot ett ägande på tio procent.

”Jag såg att själva tjänsten kunde bli mycket lönsam, vilket är bra, för då har man råd att göra fel. Sedan såg jag att Klarna skulle bli ett perfekt projekt för mitt Erlang-gäng”, säger Jane Walerud.

Hon betonar att programmeringsspråket varit en nyckelfaktor för Klarnas framgång. I fjol värderades bolaget till 19 miljarder kronor.

Jane Walerud har dock sålt större delen av sitt innehav i Klarna och gått vidare med nya utmaningar. Hon gillar att ha operativa roller och föredrar att investera i tidiga skeden. I år har Satcube (NTL) och Wememove (NTL) lagts till i affärsängels bolagsportfölj.

  • Investeringsgeografi: Främst inom Sverige
  • Investeringssektorer: Deep tech, alltså bolag med teknisk innovationshöjd
  • Investeringsstadie: Idéstadie till såddrunda
  • Portföljbolag i urval: Klarna, Lensway, Tobii, Volumental, Satcube och WeMeMove

Se hela Jane Waleruds profil på Nordictechlist.com

Läs mer: Familjen Walerud bildar riskkapitalbolag

Här hittar du hela listan hittills.


Så har vi utsett Sveriges mäktigaste tech-investerare:

Di Digital lyfter under några veckor fram de 52 mest framträdande privatinvesterarna i den svenska internetsektorn. Personerna på listan har viktats efter fem kriterier såsom renommé, kapital och historik. I listan ingår inte personer som i första hand investerar andras pengar, såsom anställda på riskkapitalbolag.

Läs mer här: Nu presenterar vi Sveriges mäktigaste tech-investerare


Om nordictechlist.com:

Nordictechlist.com är Di Digitals databas över den nordiska techsektorn. I databasen, som lanserades sommaren 2016, ingår personer, bolag och investeringar. Databasen utgör grunden för Di Digitals investerarlista och är öppen för vem som helst att ta del av.

Fjolårets lista: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?