1515

Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Jane Walerud

Di Digital lyfter fram 52 privatinvesterare som är extra betydelsefulla för det svenska ekosystemet. Klarnas första investerare Jane Walerud är med på listan.

Tech-investerarna är ofta själva entreprenörer, en del sitter på ett stort kapital att investera andra på betydelsefulla nätverk. De gör en stor insats för att nya svenska entreprenörer ska få chansen att pröva sina vingar.

Nästa person på listan är Jane Walerud (NTL).

•    Ålder: 55
•    Gör: Affärsängel och grundare av det egna investmentbolaget Walerud Ventures
•    Placering i fjol: 2
•    Utbildning: Stanford University

Bakgrund:

I slutet av 1990-talet jobbade Jane Walerud med Ericssons egenutvecklade programmeringsspråk Erlang. Efter att språket 1998 släppt fritt lämnade hon och ett antal medarbetare telekomgiganten för att grunda bolaget Bluetail. Affärsidén var att utifrån Erlang utveckla säkra system för mejlhantering. Redan efter 18 månader köptes Bluetail för 1,4 miljarder kronor av Alteon som i sin tur köptes av telekomjätten Nortel.

På pappret kammade Jane Walerud hem cirka 60–80 miljoner kronor på affären, vilket lade grunden för hennes karriär som investerare. Sedan dess har Jane Walerud investerat i en rad framgångsrika bolag, bland andra Lensway (NTL), Klarna (NTL) och Tobii (NTL).

Allmänt:

Jane Walerud var först ut att investera i Klarna. Vid ett julmingel vid Handelshögskolan i Stockholm 2004 pitchade ett gäng studenter en idé om en betalningslösning.

”De hade ingen affärsplan. Men de var kommunikativa, smarta och arbetsvilliga”, minns Jane Walerud i en intervju med Di Digital.

Hon bestämde sig för att satsa och gick inledningsvis in med 600 000 kronor, mot ett ägande på tio procent.

”Jag såg att själva tjänsten kunde bli mycket lönsam, vilket är bra, för då har man råd att göra fel. Sedan såg jag att Klarna skulle bli ett perfekt projekt för mitt Erlang-gäng”, säger Jane Walerud.

Hon betonar att programmeringsspråket varit en nyckelfaktor för Klarnas framgång. I fjol värderades bolaget till 19 miljarder kronor.

Jane Walerud har dock sålt större delen av sitt innehav i Klarna och gått vidare med nya utmaningar. Hon gillar att ha operativa roller och föredrar att investera i tidiga skeden. I år har Satcube (NTL) och Wememove (NTL) lagts till i affärsängels bolagsportfölj.

  • Investeringsgeografi: Främst inom Sverige
  • Investeringssektorer: Deep tech, alltså bolag med teknisk innovationshöjd
  • Investeringsstadie: Idéstadie till såddrunda
  • Portföljbolag i urval: Klarna, Lensway, Tobii, Volumental, Satcube och WeMeMove

Se hela Jane Waleruds profil på Nordictechlist.com

Läs mer: Familjen Walerud bildar riskkapitalbolag

Här hittar du hela listan hittills.


Så har vi utsett Sveriges mäktigaste tech-investerare:

Di Digital lyfter under några veckor fram de 52 mest framträdande privatinvesterarna i den svenska internetsektorn. Personerna på listan har viktats efter fem kriterier såsom renommé, kapital och historik. I listan ingår inte personer som i första hand investerar andras pengar, såsom anställda på riskkapitalbolag.

Läs mer här: Nu presenterar vi Sveriges mäktigaste tech-investerare


Om nordictechlist.com:

Nordictechlist.com är Di Digitals databas över den nordiska techsektorn. I databasen, som lanserades sommaren 2016, ingår personer, bolag och investeringar. Databasen utgör grunden för Di Digitals investerarlista och är öppen för vem som helst att ta del av.

Fjolårets lista: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?