1515

Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Eva Redhe

Di Digital lyfter fram 52 privatinvesterare som är extra betydelsefulla för det svenska ekosystemet. Ängelinvesteraren och styrelseproffset Eva Redhe, är med på listan. 

Tech-investerarna är ofta själva entreprenörer, en del sitter på ett stort kapital att investera andra på betydelsefulla nätverk. Det är personer som gör en stor insats för att nya svenska entreprenörer ska få chansen att pröva sina vingar.

Nästa person på listan är Eva Redhe (NTL).

  • Ålder: 54 år.
  • Gör: Ängelinvesterare och styrelseproffs.
  • Placering i fjol: Ny på listan.
  • Utbildning: Handelshögskolan i Stockholm. 

Bakgrund:

Eva Redhe har en lång karriär inom finanssektorn. Efter 30 år i näringslivet bland annat som entreprenör och anställd inom Investor avslutade hon sin operativs yrkeskarriär som vd och ordförande för Erik Penser Bank 2008. 

Allmänt:

Eva Redhe beskriver sig själv som något av en en ambulerande investmentbank. Med en lång karriär och kunskap inom finanssektorn är hennes huvudfokus att se till att sköta finansieringen för de bolag hon är aktiv i. Oavsett om det handlar om nyemissioner, teckningsoptioner eller lånefinansiering.

”Min övertygelse är att kapitalmarknaden är otroligt viktig för ett fungerande samhälle. Om vi inte kan finansiera bra idéer kan vi inte få fram nya framgångsrika bolag som genererar skatteintäkter och får det här samhället att fungera. Jag ser det som min uppgift att försöka bidra till att de entreprenörer som bör ha kapital ska få det”, säger hon.

Eva Redhe har bland annat investerat i Ftrack och medicinbolaget Spago Nanomedical, två bolag där hon även är styrelseordförande. Hon är med i investerarnätverken DHS Venture Partners (NTL) och Pokerface och sitter i styrelsen för börsnoterade Starbreeze Studios (NTL). Hon investerar huvudsakligen inom tech och life science och ser en tydlig koppling mellan de båda områdena som skapar intressanta möjligheter.

Läs mer: Specialeffektboom gynnar svenska Ftrack

Att få entreprenörer att bättre förstå hur finansieringslösningar fungerar och att undvika vanliga fällor är något hon brinner för.

”Det finns en potentiell inbyggd intressekonflikt mellan grundare och investerare. Därför tycker jag till exempel att alla entreprenörer bör göra en due dilligence på sina investerare och intervjua tre bolag som investeraren tidigare gått in i. För mig är det viktigt att alla är med i samma båt”.


Så har vi utsett Sveriges mäktigaste tech-investerare:

Di Digital lyfter under några veckor fram de 52 mest framträdande privatinvesterarna i den svenska internetsektorn. Personerna på listan har viktats efter fem kriterier såsom renommé, kapital och historik. I listan ingår inte personer som i första hand investerar andras pengar, såsom anställda på riskkapitalbolag.

Läs mer: Nu presenterar vi Sveriges mäktigaste tech-investerare.

Om nordictechlist.com:

Nordictechlist.com är Di Digitals databas över den nordiska techsektorn. I databasen, som lanserades sommaren 2016, ingår personer, bolag och investeringar. Databasen utgör grunden för Di Digitals investerarlista och är öppen för vem som helst att ta del av.

Fjolårets lista: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?