1515
Annons

Sverige näst störst inom e-sport i Europa

Ryssland är störst och Sverige är näst störst inom e-sport i Europa. Det visar en undersökning som baseras på tittardatan på Twitch och Youtube.

Det ukrainska laget Natus Vincere går upp på scenen vid en final mot det svenska laget Ninjas in Pyjamas (NiP) i Malmö Arena, som en del av evenemanget Dreamhack Masters.
Det ukrainska laget Natus Vincere går upp på scenen vid en final mot det svenska laget Ninjas in Pyjamas (NiP) i Malmö Arena, som en del av evenemanget Dreamhack Masters.Foto:Bjˆrn Lindgren/TT, Björn Lindgren

Sverige är den näst största marknaden i Europa vad gäller konsumtion av e-sport, visar en undersökning gjord av Paypal och analysföretaget Superdata. 

Studien tar sin information från tittardatan på Twitch och Youtube. 

Det som går att konstatera är att Sverige befinner sig i absoluta toppen, följt av grannen Danmark som trea. Av de 20 europeiska länder som undersökts tar Sverige en andra plats med en marknadsvolym på 254 miljoner kronor.

Volymen är beräknad på konsumenters köp av biljetter och varor relaterade till e-sport, samt indirekta konsumentintäkter som sponsorskap och liknande varumärkesprofileringar.

Etta är Ryssland med 310 miljoner kronor och trea alltså Danmark med nära 180 miljoner kronor. Inte långt bakom hamnar även Finland på en sjätteplats med 114 miljoner kronor. Norge är tia med 70 miljoner kronor.

Enligt studien väntas marknaden för e-sport nå sin kulmen 2019 med en minskad tillväxttakt på sju procent. För Sveriges del hamnar samma förväntade tillväxt på dubbla 14 procent. Den svenska marknaden väntas vara värd cirka 350 miljoner kronor 2019.

Finwire / Di Digital


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?