1515

Sverige i patent-topp när industrin går online

När industrin blir digital är svenska bolag bland de flitigaste i världen med patentansökningar, visar en ny genomgång.

Monteringen av lock på cylindrar är automatiserad hos trädgårdsutrustningsbolaget Husqvarna.
Monteringen av lock på cylindrar är automatiserad hos trädgårdsutrustningsbolaget Husqvarna.Foto:Jesper Frisk

Av alla europeiska länder ansökte svenska företag om flest internationella patent mellan 2010 och 2016, enligt en genomgång av Patent- och registreringsverket (PRV). Ansökningarna gäller internetansluten teknik som ska förbättra industrins prestanda.

Sverige har under perioden lämnat in drygt 2600 internationella patentansökningar som rör detta område. Bara USA, Kina, Sydkorea och Japan ligger före Sverige den globala rankningen.

De allra flesta av de svenska patenten kretsar kring det PRV kallar för ”kärnteknologi”‚ det vill säga innovationer inom datakommunikation, hårdvara och mjukvara.

Telekomjätten Ericsson ERIC B +2,15% Dagens utveckling har hela 83 procent av alla svenska ansökningar.

Även bolag som Scania, Assa Abloy, Volvo VOLV B -0,84% Dagens utveckling och Spotify har lämnat in patent inom kringliggande områden, som artificiell intelligens och geopositionering.

”Vi ser i den globala utvecklingen att det vi definierar som industri 4.0 verkligen har tagit fart sedan 2010. Sverige ligger bra till. Men vi ser också att det finns en förbättringspotential”, säger Peter Strömbäck, generaldirektör för PRV.

Ericsson har 83 procent av de svenska ansökningarna. Är det bra eller dåligt?

”I en global jämförelse har vi en stark svensk aktör som hävdar sig på den globala marknaden. Sedan vet vi att det finns startupbolag och mindre företag i Sverige som kanske skulle behöva mer kunskap om hur man utvecklar och skyddar sina immateriella tillgångar.”

Vad tror du hindrar mindre bolag att ansöka om patent?

”I en del fall kanske man kommer på det för sent. Om man ett tidigt företag har som ambition att verka globalt kanske de här frågorna blir aktuella för sent. Tekniken kan redan ha hunnit spridas. Patentinformationen som finns är också en tillgång. Där kan man se vad som pågår i resten av världen.”


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?