1515

Sverige har 14 miljardbolag inom techsektorn – här är hela listan

Bara under sommaren har två nya bolag värderats till över en miljard. Många av bolagen på listan är heta kandidater för uppköp eller börsnoteringar.

Mathem, Neo Technology, Apotea och Kobalt är några av de svenska miljardbolagen inom tech.
Mathem, Neo Technology, Apotea och Kobalt är några av de svenska miljardbolagen inom tech.Foto:Kollage

Det finns 14 miljardvärderade techbolag som har grundats av svenskar men ännu inte sålts eller noterats.

Sammanlagt är de i dag värda 162 miljarder kronor. Bara under sommaren har nätläkaren Kry och e-handlaren Babyshop tagit sig över drömgränsen. Och många bolag står på kö.

Läs mer: "Klockan klämtar för våra största techsuccéer"
Foto:
Sverige har 14 techbolag som värderas över miljarden. Men sannolikt ser listan helt annorlunda ut om ett år. Klockan klämtar nämligen för flera av bolagen, skriver Di Digitals Björn Wallenberg.

En dryg fjärdedel av bolagen på listan sysslar med e-handel. Andra bolag, som Jollyroom och Footway, är dessutom nära att värderas till miljardbelopp.

Vi var tidiga med e-handel

Det är logiskt att just e-handeln dominerar i Sverige, enligt Björn Bergström på Industrifonden.

”Vi var tidiga med e-handel. Vid it-bubblan kom de första bolagen. Det blev inga succéer då, men det gjorde att vi kunde vara snabbt ute när internet faktiskt tog fart”, säger han.

Den svenska e-handelssektorn har en stor konkurrensfördel gentemot andra länder i Europa. Amazon har ännu inte kommit hit, även om den amerikanska jätten länge ryktats vara på väg.

Läs mer: Amazon tar över Amazon.se – från ett Östermalmsbolag 

Smartphone-explosionen för cirka tio år sedan har också gjort tiden mogen för e-handel, säger Hans Otterling, partner på riskkapitalbolaget Northzone med innehav som Spotify.

”De äldsta i den digitala generationen är 33 år nu. Då börjar man tjäna pengar och konsumera. Man åker inte och köper skor utan gör det på nätet”, säger Hans Otterling.

De svenska musiktjänsterna utgör en stor del av listan i form av Soundcloud, Kobalt och Spotify. Dessutom värderades Spotify-avknoppningen Soundtrack Your Brand till 567 miljoner kronor tidigare i år.

Det tar väldigt lång tid att bygga ett deeptechbolag

Det enda tekniktunga bolaget på listan är Malmös Neo Technology, som Ola Rolléns Greenbridge Capital blev delägare i under hösten 2016.

Att Sverige, som har genererat företag som MySQL och Qlik, inte har fler deeptechbolag på listan är egentligen inte så konstigt, säger Björn Bergström.

”Det tar väldigt lång tid att bygga ett deeptechbolag. Mycket längre tid än en e-handlare”‚ säger han.

Läs mer: Miljardvärdering för Neo Technology när Almi säljer av

Andelen fintechbolag är högre än på GP Bullhounds senaste genomlysning av europeiska enhörningar, alltså techbolag med en värdering som överstiger 1 miljard dollar.

Hittills har Sverige två miljardbolag inom fintech. Det är Klarna och Izettle. Fler succéer borde vara på gång på finansområdet, enligt Northzones Hans Otterling.

”Bankerna är för långsamma. De kommer att få köpa upp lösningarna i stället”, säger Hans Otterling.

Han flaggar också för mjukvara för arbetsplatser som ett hett område.

”Den digitala generationen börjar bli chefer nu. De vill använda nya verktyg som Slack och Workday. Det kommer att förändra hur vi jobbar i framtiden.”

Hela listan: Sveriges 14 miljardbolag inom tech

# 14: Linas matkasse

Senaste värdering: 908 miljoner kronor (september 2015)

Linas Matkasse vara nära gränsen redan för två år sedan. I fjol omsatte bolaget drygt 700 miljoner kronor, vilket vid en försiktig värdering skulle innebära att det passerar miljardstrecket.

Uppgifter: Linas matkasse sneglar mot börsen 

# 13: Zound Industries

Senaste värdering: 958 miljoner kronor (juli 2015)

Zound Industries, som bland annat säljer högtalare och hörlurar under varumärket Marshall, kom nära en miljardvärdering redan 2015. I fjol sålde bolaget hårdvara för dryg 1 miljard kronor. Baserat på tidigare värderingar borde det ge Zound ett värde på cirka 2 miljarder kronor.

Läs mer: Zound spränger miljardgränsen och närmar sig börsen 

# 12: Kry

Senaste värdering: 1 miljard kronor (juni 2017)

Kry har totalt tagit in runt 250 miljoner kronor från externa finansiärer som Creandum, Project A, Index Ventures och Accel. Vad Kry värderas till kommunicerades inte i samband med nyemissionen men enligt Johannes Schildt är bolaget nu värderat till över en miljard kronor.

Läs mer: Nu är Kry ett miljardbolag 

# 11: Babyshop

Senaste värdering: 1 miljard kronor (juni 2017)

Marcus och Linn Tagessons e-handelsbolag omsatte i fjol drygt 500 miljoner kronor. I juni värderades Babyshop till 1 miljard kronor i samband med en nyemission. På ägarlistan står bland andra Verdane Capital och de tidigare SCA-topparna Sverker Martin-Löf, Jan Johansson och Anders Nyrén.

Läs mer: Babyshop köper Lekmer för 90 miljoner

# 10: Neo Technology

Senaste värdering: Högre än 1 miljard kronor (november 2016)

Malmöbolaget Neo Technology utvecklar ett grafdatabasverktyg som till exempel hjälper den amerikanska jätten Target att optimera sin e-handel och Financial Times att anpassa sin startsida efter varje läsare. Neo Technology är det enda deep tech-bolaget på listan och värderades till 1 miljard kronor när Almi Invest sålde av sina andelar i fjol. Dock ska den faktiska värderingen vara högre, enligt Di Digitals uppgifter.

Läs mer: Neo Technology: ”Vi lyfter nog in en miljard till” 

# 9: Bima

Senaste värdering: 1,2 miljarder (april 2017)

Bima är ett delvis Kinnevik-ägt bolag som säljer mikroförsäkringar i utvecklingsländer. Bolaget passerade miljardstrecket redan 2015 och hade samma värdering när mobiloperatören Axiata köpte in sig i våras. I samband med det avstod bland andra Kinnevik från en följdinvestering i bolaget.

Läs mer: Kinnevik backar från följdinvestering i Bima

# 8: Mathem

Senaste värdering: 1,8 miljarder (januari 2017)

Mathem omsatte 961 miljoner kronor i fjol och värderades snart därefter till knappt två gånger försäljningen. Detta i samband med en nyemission i januari och trots att bolaget gick back 119 miljoner kronor 2016.

# 7: Apotea

Senaste värdering: 2,4 miljarder kronor (april 2017)

Apoteas senaste milstolpe kom i april, då finansmannen Sven Hagströmers Creades köpte in sig i nätapoteket. Värderingen var hög – men inte tillräckligt hög för grundaren Pär Svärdson att sälja.

Läs mer: Sven Hagströmer storköper i Apotea – som blir värt 2,4 miljarder 

# 6: Truecaller

Senaste värdering: 2,2 miljarder kronor (oktober 2014)

Truecaller spåddes bli Sveriges nästa dollarmiljardbolag, med en värdering på cirka 9 miljarder kronor, redan i mitten på 2015. Sedan dess har marknaden hårdnat något, Truecaller har börjat tjäna egna pengar och säger sig inte behöva ny finansiering efter att ha sålt mindre poster till svenska Inbox Capital och Zenith Venture Capital.

Läs mer: Truecaller om framtiden: ”Vi står på egna ben” 

# 5: Izettle

Senaste värdering: 4,3 miljarder kronor (januari 2017)

Betalbolaget Izettle värderades till 3,5 miljarder kronor 2015. När bolagt fyllde på kassan i januari i år var aktiepriset detsamma. Dock hade bolagets nya kapital skickat upp värderingen något.

Läs mer: Izettle lanserar ny tjänst – lovar lönsamhet i år 

# 4: Soundcloud

Senaste värdering: 5 miljarder kronor (622 miljoner dollar) (maj 2016)

Musikplattformen Soundcloud har under flera år letat efter möjligheter att förvärvas av andra bolag. Spotify har sneglat på ett köp av Soundcloud. Likaså Twitter och Google. När Twitter investerade omkring en halv miljard kronor i Soundcloud i fjol gjorde man det också till reapris

Läs mer: Så rika är grundarna av miljardbolaget Soundcloud 

# 3: Kobalt Music

Senaste värdering: 5,9 miljarder kronor (732 miljoner dollar)

Det svenskgrundade Kobalt, med säte i London, står mellan streamingjättar som Spotify och artisterna i värdekedjan. Affärsidén är att effektivisera hur musiker får betalt. Kobalt driver även ett skivbolag och erbjuder betalningslösningar för musikbranschen. I ägarkretsen finns Balderton Capital, Google Ventures samt musikprofiler som Max Martin och Paul McCartney.

Läs mer: Möt Kobalt – musikvärldens digitala revoltör 

# 2: Klarna

Senaste värdering: 19 miljarder kronor (augusti 2015)

Betaljätten värderades senast för nästan två år sedan. Bolaget växer inte lika fort som Spotify – men är till skillnad från musiktjänsten lönsamt.

Läs mer: Klarna byter namn – vill bli bank 

# 1: Spotify

Senaste värdering: 113 miljarder kronor (enligt medieuppgifter våren 2017)

Spotify är på väg att noteras i New York och värderades senast till 13 miljarder dollar, enligt Reuters. Den nya värderingen skulle göra Spotify till Europas högst värderade techbolag.

Läs mer: Bekräftat: Spotify noteras i New York


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?