1515

Svenskt succéspel blir animerad serie

Det svenska spelbolaget Star Stable omsatte en kvarts miljard i fjol. Nu expanderar man med en animerad serie.

Taina Malén, ansvarig för affärsutveckling vid Star Stable Entertainment.
Taina Malén, ansvarig för affärsutveckling vid Star Stable Entertainment.Foto:Jesper Frisk

Det svenska spelbolaget Star Stable Entertainment nådde en galopperande tillväxt under coronapandemin, vilket Di Digital rapporterat om.

Bolaget hade då – i april – 150 medarbetare, lönsam tillväxt och en värdering på knappt e1n miljard kronor i gråhandeln. Omsättningen uppgick till en kvarts miljard kronor i fjol med en rörelsevinst på ebitda-nivå om 27 Mkr.

”Vi väntar oss fortsatt lönsam tillväxt”, sa vd:n vd:n Johan Sjöberg då.

Läs mer: Krisen dubblar spelandet: ”Vi rekryterar för fullt”

Nu travar bolaget in i en ny sektor med en storsatsning inom animerad dramaunderhållning. I december är det premiär för den animerade miniserien Mistfall, som riktar sig till spelets målgrupp: unga tjejer. 

Mistfall är skriven av den Emmy-belönade kanadensiska manusförfattaren Alice Prodanou, känd bland annat från animerade filmen Hotell Transylvanien. 

Serien ska visas på Star Stables egna kanaler på Youtube och görs i en engelsk och en tysk version. Mistfall kommer i tio avsnitt på fem minuter som utspelar sig i ”Jorviks magiska värld”, som är känd från spelsuccén Star Stable Online. 

”Mistfall innebär att vi tar ännu ett steg på resan från spelsuccé till internationellt varumärke inom underhållning riktat mot unga tjejer. Med tv-serien skapar vi ännu en dimension av vår magiska värld Jorvik fylld av hästar, äventyr och vänskap”, säger Taina Malén, ansvarig för affärsutveckling på Star Stable Entertainment.

Bild ur den animerade filmen Mistfall.
Bild ur den animerade filmen Mistfall.

Serien har tagits fram som samarbete mellan bolagets dotterverksamhet Star Stable Entertainment och animations- och licensieringsbolaget Ferly, grundat av några av skaparna till spelfenomenet Angry Birds.

”Vårt mål är inte bara att använda välkända karaktärer från spelet, utan att koppla samman de olika plattformarna. I dag är vår musiksatsning en del av våra miljoner spelares spelupplevelse och vårt mål är att integrera Mistfall på samma sätt”, säger Taina Malén.

Star Stable Entertainment grundades av it-veteranerna Ola Ahlvarsson och Johan Edfelt. Under 2018 köpte dock Egmont-ägda Nordisk Film runt 40 procent av aktierna i Star Stable för totalt 260 Mkr. Transaktionen värderade bolaget till 650 Mkr.

Spelets 3D-värld skapades för tjejer mellan 8 och 18 år, har en halv miljon aktiva spelare i månaden i över 180 länder och översatts till 14 språk. Från 2018 har bolaget vidgat sitt erbjudande med ett eget snabbväxande musikbolag, böcker och nu även en egen animerad serie.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?