1515

Svenskt succéspel blir animerad serie

Det svenska spelbolaget Star Stable omsatte en kvarts miljard i fjol. Nu expanderar man med en animerad serie.

Taina Malén, ansvarig för affärsutveckling vid Star Stable Entertainment.
Taina Malén, ansvarig för affärsutveckling vid Star Stable Entertainment.Foto:Jesper Frisk

Det svenska spelbolaget Star Stable Entertainment nådde en galopperande tillväxt under coronapandemin, vilket Di Digital rapporterat om.

Bolaget hade då – i april – 150 medarbetare, lönsam tillväxt och en värdering på knappt e1n miljard kronor i gråhandeln. Omsättningen uppgick till en kvarts miljard kronor i fjol med en rörelsevinst på ebitda-nivå om 27 Mkr.

”Vi väntar oss fortsatt lönsam tillväxt”, sa vd:n vd:n Johan Sjöberg då.

Läs mer: Krisen dubblar spelandet: ”Vi rekryterar för fullt”

Nu travar bolaget in i en ny sektor med en storsatsning inom animerad dramaunderhållning. I december är det premiär för den animerade miniserien Mistfall, som riktar sig till spelets målgrupp: unga tjejer. 

Mistfall är skriven av den Emmy-belönade kanadensiska manusförfattaren Alice Prodanou, känd bland annat från animerade filmen Hotell Transylvanien. 

Serien ska visas på Star Stables egna kanaler på Youtube och görs i en engelsk och en tysk version. Mistfall kommer i tio avsnitt på fem minuter som utspelar sig i ”Jorviks magiska värld”, som är känd från spelsuccén Star Stable Online. 

”Mistfall innebär att vi tar ännu ett steg på resan från spelsuccé till internationellt varumärke inom underhållning riktat mot unga tjejer. Med tv-serien skapar vi ännu en dimension av vår magiska värld Jorvik fylld av hästar, äventyr och vänskap”, säger Taina Malén, ansvarig för affärsutveckling på Star Stable Entertainment.

Bild ur den animerade filmen Mistfall.
Bild ur den animerade filmen Mistfall.

Serien har tagits fram som samarbete mellan bolagets dotterverksamhet Star Stable Entertainment och animations- och licensieringsbolaget Ferly, grundat av några av skaparna till spelfenomenet Angry Birds.

”Vårt mål är inte bara att använda välkända karaktärer från spelet, utan att koppla samman de olika plattformarna. I dag är vår musiksatsning en del av våra miljoner spelares spelupplevelse och vårt mål är att integrera Mistfall på samma sätt”, säger Taina Malén.

Star Stable Entertainment grundades av it-veteranerna Ola Ahlvarsson och Johan Edfelt. Under 2018 köpte dock Egmont-ägda Nordisk Film runt 40 procent av aktierna i Star Stable för totalt 260 Mkr. Transaktionen värderade bolaget till 650 Mkr.

Spelets 3D-värld skapades för tjejer mellan 8 och 18 år, har en halv miljon aktiva spelare i månaden i över 180 länder och översatts till 14 språk. Från 2018 har bolaget vidgat sitt erbjudande med ett eget snabbväxande musikbolag, böcker och nu även en egen animerad serie.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?