1515

Svenskt startupbolag växer med ”mini-ai”

Svenska Imagimob arbetar med minienheter för ai och maskinlärning. Nu tar de sin teknik till andra länder.
”Vi är redan i dag topp tre i världen på det här”, säger vd:n och medgrundaren Anders Hardebring.

En lastbilschaufför med en av Imagimobs västar. Västen har aktivt ljus och ett chip med en ai-applikation som känner av fall och andra händelser på arbetsplatsen.
En lastbilschaufför med en av Imagimobs västar. Västen har aktivt ljus och ett chip med en ai-applikation som känner av fall och andra händelser på arbetsplatsen.

Imagimob specialiserar sig på ”edge ai” och tiny ML (tiny machine learning), det vill säga ai och maskininlärning där beräkningarna sker direkt på små enheter. Ambitionen är att göra all möjliga produkter – som borrmaskiner, hörlurar och västar – smartare.

Enligt företaget blir en av fördelarna att processen sker på en mycket mindre skala jämfört med annan artificiell intelligens, ai, som vanligtvis finns på stora servrar. Detta innebär att tekniken kräver mindre minne och processorkraft samtidigt som det kan ske utan fördröjning eftersom ai:n kan fatta beslut direkt på enheten.  

Till exempel har bolaget tillsammans med Acconeer utvecklat hörlurar som har en radar-sensor med en ai-applikation som känner igen fyra olika gester som styr hörlurarna. Framtiden ligger i bland annat audio-applikationer. Det vill säga ai som kan känna igen olika ljud i till exempel stadsmiljö och fabriker, eller känna igen tal, tror Imagimob.

Imagimob har nu tagit in 10 miljoner kronor i nytt kapital för att växla upp plattformen där kunderna själva kan ladda ned programvaran och bygga egna ai-applikationer.

Pandemin stoppade i princip alla företagets större kundprojekt. Imagimob fick överge större kundprojekt med företag som Husqvarna och Scania för att istället sprida ut intäkterna över tid vilket ger en lägre omsättning initialt. Det skyndade istället på en övergång till en Saas-modell,  Software-as-a-service, vilket innebär att kunderna prenumererar på en mjukvara. 

”Om kunden betalar 300 000 kronor för ett 12-månaders-avtal så sprids intäkterna ut per månad tolv månader framåt. Så det tar lite tid att växa intäkterna.”

Förändringen har öppnat upp en helt annan marknad för företaget. 

”Nu har vi har kunder i USA, Asien och Europa. Tidigare hade vi enbart kunder i Sverige”, säger Anders Hardebring. 

Vd:n är säker på att förändringen är rätt och att det kommer att vara lönsamt i längden. Enligt ABI Research så är Saas-marknaden för ”edge ai” värd 7,2 miljarder dollar om fyra år. Konkurrensen finns främst i USA men Anders Hardebring är säker på att företaget kan förbli konkurrenskraftigt.

”Vi är redan i dag topp tre i världen på det här”, säger Anders Hardebring.

I dagsläget samarbetar de med bolag som Arm, ST Microelectronics samt Acconeer, och har flera nya samarbeten på gång enligt vd:n. 

Bolaget omsatte 1,5 miljoner kronor under senaste inrapporterade räkenskapsåret för 2020 med en förlust på 7,3 Mkr.

 


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?