1515
Annons

Svenskt kartbolag dubblar intäkten – banar väg för självkörande bilar

Malmös kartbolag Mapillary dubblar omsättningen och rekryterar tunga namn från Apple och Intel. Bolagets bildanalys banar väg för utvecklingen mot självkörande bilar.

Malmöbolaget Mapillary har sedan starten 2013 låtit tiotusentals fotgängare, cyklister, bilister i hela världen ladda upp bilder i bolagets databas. Idag har man samlat in drygt 430 miljoner gatuvybilder från användare i 190 länder.

Bilderna analyseras nu löpande och automatiskt enligt ett slags ”objektsystem” med kategorier som "människa”, ”skoter”, ”träd” och ”skylt”. Underlaget används sedan för att utveckla digitala kartmiljöer som bland annat lär självkörande bilar att navigera i trafiken

I fjol investerade BMW, Samsung Catalyst och kartjätten Navinfo motsvarande 125 miljoner kronor i bolaget, vilket Di Digital var först att rapportera om. Bolaget värderades då till cirka 400 miljoner kronor, enligt handlingar från Bolagsverket.

Sedan dess har Mapillary fortsatt att utveckla sin bildanalys. Man har bland annat inlett ett samarbete med Amazon i USA. Den gör att Mapillary kan läsa av gatuskyltar och erbjuda information om var och när det finns ledig parkeringsyta i en given stad.

Läs mer: Mapillary i stort samarbete med Amazon

Nu uppger bolaget att man utvecklat sin bildanalys ännu mer. Mapillary kan nu ge träffsäkra koordinater på 42 objektklasser som lyktor, brandposter, brunnslock, med mera. Informationen tas in löpande och uppdateras i Mapillarys bildkartor automatiskt. Informationen kan användas i de kart- och navigationssystem som finns i bilar. Den är även till nytta för städer, mobiloperatörer och fastighetsbolag.

”Vi har kunder som Toyota. Men även städer och mobiloperatörer köper våra tjänster”, säger Mapillarys vd och grundare Jan Erik Solem.

Mapillarys teknik genererar automatiskt datan från vanliga bilder, vilket har gjort att fler och fler bolag laddar upp bilder till databasen. Mapillarys vd Jan Erik Solem menar att databasen kommer att växa allteftersom fler bilar idag blir utrustade med kameror,  som används ihop med olika typer av navigationssystem, automatisk parkering, med mera. 

”Inom ett par år kommer alla nya bilar ha kameror. Bilen är vår nya smartphone. Den kan användas för att samla in mängder av data”, säger han.

Tillväxten är stark. I fjol dubblades Mapillarys omsättning till cirka 18 miljoner kronor. 

”Vi investerar i tillväxt och marginalerna ser bättre ut hela tiden. Vi räknar med att gå back 2019, men nå lönsamhet nästa år”, säger vd Jan Erik Solem.

Antalet medarbetare har det senaste året ökat från 32 till 52 personer, med flera framstående rekryteringar.

Bland annat har man lockat Arno Knapitsch till sitt forskningsteam. Arno är en känd bildanalysforskare med en bakgrund från Intel och partikelfysiklaboratoriet CERN i Genève.

Man har även lockat Apples Till Quack till rollen som produktchef. Han är ursprungligen från Schweiz men kommer direkt från hårdvarujättens huvudkontor i Cupertino, där han ledde ett stort bildanalysteam.

”Till Quack har lite samma bakgrund som mig. Han har doktorerat i bildanalys och sålt ett bolag till Qualcom. Han var en tidig användare av Mapillary och triggades av vår vision”, säger Jan Erik Solem.

Jan Erik Solem har själv jobbat i på Apples huvudkontor. Detta sedan han sålde sitt ansiktsigenkänningsbolag Polar Rose till Apple 2010. 

Mapillary (NTL) startade han tre år senare. Till en början beskrevs bolaget som ett slags crowdsourcat Google Maps. Idén lockade tidigt några av världens tyngsta investerare. Bland annat har Niklas Zennströms Atomico och Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys kändaste riskkapitalbolag, investerat i bolaget.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?