1515

Svenskt elflyg tar in 300 miljoner – United Airlines blir delägare

Svenska Heart Aerospace, som utvecklar elflygplanet ES-19, tar in drygt 300 miljoner kronor. Bland investerarna återfinns den amerikanska flygbolagsjätten United Airlines.

”Nu ska vi visa att vi inte bara är ett innovativt startup-bolag utan också ett riktigt flygföretag”, säger vd:n och grundaren Anders Forslund – som även berättar när den första provflygningen sker.

Animation av modellen ES-19 i luften.
Animation av modellen ES-19 i luften.Foto:Heart Aerospace
Bolaget siktar på att elflygplanet är i kommersiell trafik år 2026.
Bolaget siktar på att elflygplanet är i kommersiell trafik år 2026.Foto:Heart Aerospace
Grundaren och vd:n Anders Forslund.Foto:Heart Aerospace
Flygplanet utvecklas i hangarer på Säve flygplats i Göteborg.Foto:Heart Aerospace
Foto:Heart Aerospace
Foto:Heart Aerospace
Foto:Heart Aerospace

I hangarer på Säve flygplats i Göteborg utvecklar Heart Aerospace ett elektriskt flygplan som ska vara redo för kommersiell trafik 2026. Modellen går under namnet ES-19 och drivs enbart av batterier och en elektrisk motor. Ambitionen är att bygga ett flygplan som inte bara är klimatvänligt utan också billigare än sina fossildrivna motsvarigheter. Heart Aerospace lyfter även fram att elflygplanet – som har plats för 19 passagerare – kommer vara betydligt tystare.

Enligt bolaget kommer både inköpspris och driftkostnader hållas under dagens nivåer. Mot bakgrund av de eftersträvade egenskaperna har det svenskutvecklade elflygplanet potential att revolutionera inrikesflyget; i dagsläget utgör kortdistansflygningar 85 procent av alla avgångar. Kategorin står även för 45 procent av utsläppen.

Nu meddelar Heart Aerospace att man plockar in drygt 300 miljoner kronor i en finansieringsrunda som leds av Breakthrough Energy Ventures, United Airlines och Mesa Air Group. Även befintliga ägare som EQT och Lowercarbon Capital har bidragit. Heart Aerospace grundades i Göteborg 2018 och attraherade året därpå kapital från EQT och Norrsken Foundation. 

United Airlines har tidigare lovat att minska sina utsläpp med 100 procent till år 2050 – utan att använda sig av klimatkompensation. 

”Vi är stolta över att gå ihop med Mesa Air Group för att erbjuda våra kunder elektriskt flyg tidigare än något annat amerikanskt flygbolag”, säger bolagstoppen Michael Leskinen i ett pressmeddelande.

Läs mer: Har SAS i ryggen – då ska svenskens elflygplan lyfta 

Bolagets vd och grundare Anders Forslund är lyrisk när Di Digital når honom.

”Det är en spännande dag. Det här är något som vi har ruvat på länge, och nu får vi äntligen dela med oss av det. Det känns jättestort för oss.”

Anders Forslund berättar att den förra milstolpen var att visa att den elektriska motorn fungerade. 

”Det är en mycket mindre komplex produkt än en jetmotor. Det är viktigt för slutkunden, eftersom jetmotorn och dess kostnader utgör en stor del av biljettpriset när man flyger regionalt. När vi byter ut den mot en elmotor kan vi få ner kostnaderna och utsläppen.”

Det nya kapitaltillskottet ska användas till att nå nästa mål på vägen mot ett fullt fungerande flygplan.

”Nu ska vi demonstrera att alla andra system på flygplanet också fungerar. Ett flygplan ska inte bara drivas framåt – kabinen ska vara trycksatt, det ska vara en viss temperatur och så vidare. Vi ska helt enkelt använda pengarna till att visa att vi kan bygga ett flygplan som är säkert och certifierbart.”

Anders Forslund är övertygad om att flygplanet är helt färdigställt till 2026. Heart Aerospace utvecklas snabbt – på bara två år har teamet gått från två till 40 personer. 

När sker den första provflygningen?

”2024. Vi hoppas att den sker i Göteborg”, säger Anders Forslund.

I samband med investeringen har United Airlines och Mesa Air Group beställt 200 flygplan av modellen ES-19 – med möjlighet att addera ytterligare 100 stycken om så önskas.

Läs mer: Svenska elflygplan tar in miljoner av kända investerare


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?