1515
Annons

Svenskt elflyg tar in 300 miljoner – United Airlines blir delägare

Svenska Heart Aerospace, som utvecklar elflygplanet ES-19, tar in drygt 300 miljoner kronor. Bland investerarna återfinns den amerikanska flygbolagsjätten United Airlines.

”Nu ska vi visa att vi inte bara är ett innovativt startup-bolag utan också ett riktigt flygföretag”, säger vd:n och grundaren Anders Forslund – som även berättar när den första provflygningen sker.

Animation av modellen ES-19 i luften.
Animation av modellen ES-19 i luften.Foto:Heart Aerospace
Bolaget siktar på att elflygplanet är i kommersiell trafik år 2026.
Bolaget siktar på att elflygplanet är i kommersiell trafik år 2026.Foto:Heart Aerospace
Grundaren och vd:n Anders Forslund.Foto:Heart Aerospace
Flygplanet utvecklas i hangarer på Säve flygplats i Göteborg.Foto:Heart Aerospace
Foto:Heart Aerospace
Foto:Heart Aerospace
Foto:Heart Aerospace

I hangarer på Säve flygplats i Göteborg utvecklar Heart Aerospace ett elektriskt flygplan som ska vara redo för kommersiell trafik 2026. Modellen går under namnet ES-19 och drivs enbart av batterier och en elektrisk motor. Ambitionen är att bygga ett flygplan som inte bara är klimatvänligt utan också billigare än sina fossildrivna motsvarigheter. Heart Aerospace lyfter även fram att elflygplanet – som har plats för 19 passagerare – kommer vara betydligt tystare.

Enligt bolaget kommer både inköpspris och driftkostnader hållas under dagens nivåer. Mot bakgrund av de eftersträvade egenskaperna har det svenskutvecklade elflygplanet potential att revolutionera inrikesflyget; i dagsläget utgör kortdistansflygningar 85 procent av alla avgångar. Kategorin står även för 45 procent av utsläppen.

Nu meddelar Heart Aerospace att man plockar in drygt 300 miljoner kronor i en finansieringsrunda som leds av Breakthrough Energy Ventures, United Airlines och Mesa Air Group. Även befintliga ägare som EQT och Lowercarbon Capital har bidragit. Heart Aerospace grundades i Göteborg 2018 och attraherade året därpå kapital från EQT och Norrsken Foundation. 

United Airlines har tidigare lovat att minska sina utsläpp med 100 procent till år 2050 – utan att använda sig av klimatkompensation. 

”Vi är stolta över att gå ihop med Mesa Air Group för att erbjuda våra kunder elektriskt flyg tidigare än något annat amerikanskt flygbolag”, säger bolagstoppen Michael Leskinen i ett pressmeddelande.

Läs mer: Har SAS i ryggen – då ska svenskens elflygplan lyfta 

Bolagets vd och grundare Anders Forslund är lyrisk när Di Digital når honom.

”Det är en spännande dag. Det här är något som vi har ruvat på länge, och nu får vi äntligen dela med oss av det. Det känns jättestort för oss.”

Anders Forslund berättar att den förra milstolpen var att visa att den elektriska motorn fungerade. 

”Det är en mycket mindre komplex produkt än en jetmotor. Det är viktigt för slutkunden, eftersom jetmotorn och dess kostnader utgör en stor del av biljettpriset när man flyger regionalt. När vi byter ut den mot en elmotor kan vi få ner kostnaderna och utsläppen.”

Det nya kapitaltillskottet ska användas till att nå nästa mål på vägen mot ett fullt fungerande flygplan.

”Nu ska vi demonstrera att alla andra system på flygplanet också fungerar. Ett flygplan ska inte bara drivas framåt – kabinen ska vara trycksatt, det ska vara en viss temperatur och så vidare. Vi ska helt enkelt använda pengarna till att visa att vi kan bygga ett flygplan som är säkert och certifierbart.”

Anders Forslund är övertygad om att flygplanet är helt färdigställt till 2026. Heart Aerospace utvecklas snabbt – på bara två år har teamet gått från två till 40 personer. 

När sker den första provflygningen?

”2024. Vi hoppas att den sker i Göteborg”, säger Anders Forslund.

I samband med investeringen har United Airlines och Mesa Air Group beställt 200 flygplan av modellen ES-19 – med möjlighet att addera ytterligare 100 stycken om så önskas.

Läs mer: Svenska elflygplan tar in miljoner av kända investerare

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Charge Amps vd Anders Bergtoft lämnar bolaget

Charge Amps, som är en leverantör av laddningslösningar för elbilar, meddelar att vd och koncernchef Anders Bergtoft lämnar bolaget. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Anders Bergtoft.
Anders Bergtoft.Foto:Maria Cruseman

Styrelsen har beslutat om ett nytt ledarskap, i ljuset av den snabbt växande elbilsmarknaden samt Charge Amps starka position på den svenska marknaden och företagets ökade tillväxt i Europa. Processen att söka en ny vd för Charge Amps har inletts.

Nuvarande operativa chefen Olle Tholander träder in som tillförordnad vd. Stockholmsbaserade Charge Amps grundades 2012. Bolaget har drygt 160 anställda i nio länder och försäljning på fler än 15 marknader.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera