Annons

Svenskt AI-bolag sprunget ur försvaret tar in 320 Mkr

Mavenoid vill få företag att automatisera sin felsökning och effektivisera sin kundsupport. Nu tar bolaget in 300 miljoner kronor och trefaldigar personalstyrkan.

Mavenoids två grundare Shahan Lilja och Gintautas Miliauskas.
Mavenoids två grundare Shahan Lilja och Gintautas Miliauskas.

Det svenska teknikbolaget Mavenoid grundades 2016 och är sprunget ur ett forskningsprojekt vid Försvarets materielverk, FMV. 

Affärsidén är att automatisera felsökning av fysiska produkter. Tanken är att företag kan effektivisera sin kundsupport med hjälp av Mavenoids mjukvara, och att slutanvändaren kan identifiera felet på egen hand och eventuellt fixa det själv.

Sist Di Digital skrev om bolaget var i mars 2020 då Mavenoid fyllde kassan med 76 miljoner kronor.

Nu tar bolaget in ytterligare 30 miljoner dollar, eller 320 miljoner kronor, i en så kallad B-runda. Det rapporterar Breakit. Största investerare är brittiska VC-firman Smedvig Capital. De har med sig svenska Creandum och ABB Technology Ventures.

”Den nya investeringen kommer att göra det möjligt för oss att fortsätta att investera i vår ‘cutting edge’-teknik och AI. Samtidigt kan vi skala upp vår verksamhet så att vi kan ge fler hårdvarumärken fantastiska supportupplevelser”, säger grundaren och vd:n Shahan Lilja till Breakit.

Han uppger att personalstyrkan ska trefaldigas till 45 medarbetare inom ett år. 

Bland Mavenoids kunder finns, enligt hemsidan, bolag som Husqvarna, BSH, Lindab, Bicelo.

”Vi har byggt Mavenoid specifikt för företag med fysiska produkter, så dessa hårdvarumärken har plattformen de behöver för att tillhandahålla avancerad produktsupport”, säger Shahan Lilja till Breakit. 

Under 2020 omsatte Mavenoid 6 Mkr och gjorde en förlust på 23 Mkr. Bolaget har även intäkter från amerikanska och brittiska dotterbolag. Årsredovisningen för 2021 är inte klar. 

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera