Annons

Svenskens mobilföretag omsätter 2,5 miljarder kronor – två år efter starten

Svensken Carl Peis bolag Nothing, som grundades i slutet av 2020, släppte sin första mobiltelefon i juli. 

Hittills har den sålt i över en halv miljon exemplar, uppger han, medan omsättningen i år ser ut att stiga kraftigt till runt 2,5 miljarder kronor.

Carl Pei har grundat Nothing.
Carl Pei har grundat Nothing.Foto:Richard Ryan.

Den svenske entreprenören Carl Pei lämnade sin chefstjänst på den kinesiska mobiljätten Oneplus i slutet av 2020 för att starta sitt eget hårdvarubolag, Nothing.

Det anonyma företagsnamnet till trots har Nothing nu sålt 600.000 exemplar av sina trådlösa hörlurar som lanserades redan i fjol, men inte minst 500.000 enheter av den mobiltelefon som släpptes på marknaden så sent som i juli i år.

Det uppger Carl Pei i en intervju med amerikanska CNBC, i samband med att han nu har har börjat förebereda bolaget för att ta steget in i USA på allvar. Nothing för diskussioner med olika teleoperatörer om potentiella samarbeten.

Etableringen skulle innebära att Nothing blir en direkt konkurrent till Apple på teknikjättens hemmamarknad. Men de höga ambitionerna har inte varit någon hemlighet.

”Vi ska bygga ett alternativ till Apples ekosystem, som har datorer, hörlurar, smartphones och klockor som fungerar riktigt bra”, sa Carl Pei i en intervju med Di redan i september.

Carl Pei avslöjar även att Nothing omsatte ungefär 20 miljoner dollar under 2021, motsvarande 200 miljoner kronor, drivet av den dåvarande hörlursförsäljningen.

Tack vare lanseringen av den egna mobiltelefonen ser Nothing i år ut att öka intäkterna med ungefär tio gånger till cirka 250 miljoner dollar, uppger Carl Pei, vilket motsvarar 2,5 miljarder kronor.

Däremot är bolaget ännu inte lönsamt.

”Målet är att vara lönsamt under 2024. Vi går inte med vinst nu. Och det här året blev ännu svårare på grund av negativa valutaeffekter. Mycket av våra försäljningskostnader är i dollar, medan vi säljer i pund, euro och indiska rupier – allt har minskat i värde mot dollarn”, säger han till CNBC.

Nothing har 400 anställda globalt med huvudkontor i London. Hittills har Carl Pei tagit in runt 220 miljoner dollar i externt kapital, runt 2,3 miljarder kronor, inklusive förskottsbetalningar. Värderingen av bolaget har uppskattats till cirka 4–5 miljarder kronor. 

På ägarlistan finns bland annat EQT Ventures, Googles ägarbolag Alphabet genom riskkapitalgrenen GV, den tidigare Apple-chefen Tony Fadell, Twitchs medgrundare Kevin Lin, samt Reddits medgrundare Steve Huffman. 

Test: Så bra är Nothings nya telefon 

Läs mer: Svenskarna bygger imperium för att utmana Apple

Innehåll från Synology IncAnnons

Så kan ditt företag fortsätta utvecklas trots ökade kostnader

Det rådande världsläget i form av bland annat lågkonjunkturen har resulterat i att allt fler företag tvingats lägga stort fokus på ekonomin. En plötslig lågkonjunktur kan skapa en instabilitet som kan vara svår att återhämta sig från och många företag upplever ökade kostnader som kan vara svåra att möta i dessa tuffa tider. 

Samtidigt som arbetslösheten i USA till synes når rekordlåga nivåer ser många företag att deras kostnader fortsätter öka. Att bromsa sitt företags fortsatta utveckling i ett försök att sänka kostnaderna är vanligt, men är enligt Chad Chiang, Managing Director på Synology, vara kontraproduktivt. 

– Även om en lågkonjunktur innebär att projekt läggs på paus, finns det vissa, så som IT- och säkerhetslösningar, som bör expanderas för att säkerställa en fortsatt tillväxt för företagen. 

Att investera i molnbaserade tjänster är relativt vanligt vid en lågkonjunktur, då de ger större kontroll för användaren att antingen skala upp eller ned verksamheten, i samband med hur marknaden ser ut. Chad menar att det viktigaste vid ett eventuellt byte av system bör göras med en långsiktig plan, och med individuella lösningar som faktiskt gynnar verksamheten i längden. 

– Att implementera nya system blir en stor omställning i verksamheten, och bör göras ordentligt och med ett långsiktigt perspektiv som har olika riskfaktorer, såsom lågkonjunktur, i åtanke. Samtidigt bör man göra skiftet gradvis, för att säkerställa både att samtliga delar av verksamheten blir implementerat i det nya systemet och att systemet är byggt för att kunna utvecklas i takt med att tekniken gör det. 

En investering i framtiden

Vikten av att ha en djup förståelse för både kostnads- och värdesystem är vitalt vid en större omställning på en verksamhet – speciellt i åtanke för kostnadsstrukturer som kan påverka hela organisationen. 

– För chefer som ännu inte har kommit på hur de ska skapa transparens och tydlighet kring sina IT-investeringar är det dags att börja. Om detta görs kommer dessa chefer kunna fatta välgrundade beslut som i det långa loppet sänker kostnader, säger Chad. 

Om din organisation ännu inte implementerat och investerat i nya, smidigare processer och system anser Chad att man kan dra nytta av lågkonjunkturen för att påbörja ett kostnadseffektivt system. Genom att ta sig an utvecklingsprogram i en föränderlig marknad finns möjligheten att anpassa system efter de utvecklingsmöjligheter som finns i en föränderlig miljö.

– I utmanande tider bör man öka frekvensen och djupet av antagandet av metoder, stärka anslutnings- och genomförandeförmågan och göra det möjligt för företagen att möta snabbt föränderliga utmaningar, säger Chad och avslutar:

– Det har tidigare visat sig att företag som implementerat denna typ av effektivitetshöjande åtgärder haft möjlighet att minska kostnader för drift och haft möjlighet att automatisera flera projekt som tidigare varit tidskrävande. Så de som oroar sig för konsekvenserna som kommer till följd av en lågkonjunktur bör utveckla nya IT-system som frigör mer tid och minskar kostnader i längden.

Läs mer om Synology här! 

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera