1515
Annons

Svenskens London-bolag utvidgar samarbetet med Uber

Utbildningsbolaget Edume tar in 16 miljoner kronor och utvidgar sitt samarbete med taxiappjätten Uber.

Jacob Waern har grundat Edume – som har taxiappjätten Uber på kundlistan.
Jacob Waern har grundat Edume – som har taxiappjätten Uber på kundlistan.Foto:Privat/TT.

Efter några år inom både MTG och startupfabriken Rocket Internet började Jacob Waern jobba med Kinnevik-bolaget Millicom i London.

På Millicom arbetade han med mobiloperatörens digitala tjänster, bland annat inom utbildning. När Jacob Waern lämnade 2016 startade han Edume, en utbildningsapp för företag som i dag sysselsätter tio personer i London. 

Nu tar bolaget in 16 miljoner kronor i kapital och utvidgar samarbetet med Uber, som använder appen för att ut- och fortbilda sina förare. Investeringsrundan leds av brittiska Connect Ventures.

”För att utbilda och hålla sin personal informerad måste man nå dem där dem är. Det är mobilen”, säger Jacob Waern till Di Digital.

Bolaget har i dag främst utländska kunder som Uber, Taxify och Millicom. Samarbetet med Uber, som började i Sydafrika, sträcker sig nu till Storbritannien och ytterligare nio länder.

”Vi har visat att Edume funkar för kunderna vi har. Nu vill vi nå ut till fler. Men vi kommer också investera i produkten genom utveckling och design”, säger Jacob Waern.

Läs mer: Kinnevik-veteranen Hans-Holger Albrecht leder Deezer – ska utmana Spotify med 1,65 miljarder i kassan 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera