1515

Svenskens digitala skivbolag säljer av till Sony – drar in 3,6 miljarder

Jätten Sony Music förvärvar tre verksamheter från Kobalt Music, ett digitalt skivbolag som har grundats av svensken Willard Ahdritz, för 3,6 miljarder kronor.

Willard Ahdritz driver sitt digitala skivbolag Kobalt Music från New York.
Willard Ahdritz driver sitt digitala skivbolag Kobalt Music från New York.Foto:Axel Öberg.

Avyttringen gäller Kobalt Musics varumärkestjänst AWAl, deras indie-distribution samt agenturen Kobalt Neighbouring Rights. Divisionerna kommer att hamna under en ny avdelning hos jätten Sony Music och kommer fortsätta att drivas självständigt.

Köpeskillingen uppgår till 430 miljoner dollar, motsvarande 3,6 miljarder kronor, och ska nu genomgå sedvanliga konkurrensprövningar. Det rapporterar Yahoo News med hänvisning till dokument från SEC, den amerikanska finansinspektionen.

Svensken Willard Ahdritz grundade Kobalt Music år 2000 men har i dag merparten av sin verksamhet i London och New York. Bolaget står mellan streamingjättar som Spotify och artisterna i värdekedjan, affärsidén är att effektivisera hur musiker får betalt.

I fjol bytte Willard Ahdritz roll från vd till styrelseordförande och äger 6,2 procent av bolaget, som värderades till 6,8 miljarder kronor vid en kapitalrunda under 2017. 

Enligt uppgifter har Kobalt Music under en längre tid utrett möjligheten att genomföra ännu en finansieringsrunda, alternativt att genomdriva en försäljning av hela bolaget. Ägarna sägs då ha velat nå en värdering över 1 miljard dollar, eller 9 miljarder kronor.

Den nya affären innebär dock att Kobalt Music får möjlighet att satsa på kärnverksamheten inom utgivning av musik, heter det. Deras växande katalog, som redan innehåller runt 700 000 låtar, är bolagets huvudsakliga intäktskälla.

”Vi är förväntansfulla över de stora möjligheter som ligger framför oss inom utgivning av musik”, säger Willard Ahdritz i ett uttalande, och fortsätter:

”Vår organisation och våra resurser kommer bara växa sig starkare och spela en fortsatt stark roll i att göra musikindustrin bättre för kreatörer.”


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?