1515

Svensken stämmer Apple – med Pablo Escobars bror

Olof Gustafsson och Pablo Escobars bror, Roberto, kräver Apple på 2,6 miljarder dollar i en stämningsansökan. Samtidigt påstår de sig sälja Iphone 11 Pro i 24 karat guld i sin egen webbutik.

Olof Gustafsson är vd för Escobar Inc som förvaltar knarkbaronen Pablo Escobars namn och varumärke.
Olof Gustafsson är vd för Escobar Inc som förvaltar knarkbaronen Pablo Escobars namn och varumärke.

Knarkbaronen Pablo Escobar må vara död, men hans namn lever vidare genom brodern, Roberto Escobar, och hans svenske kompanjon, Olof Gustafsson.

Tillsammans driver de Escobar Inc, som sedan en kort tid tillbaka marknadsför en egen version av Apples AAPL 0% Dagens utveckling senaste Iphone, täckt i ett guldskal.

För den som hängt med i turerna kring Escobars telefoner kan det kanske låta som ett steg i rätt riktning. Detta eftersom bolaget nu erkänner att det är en Iphone. Förra gången bolaget marknadsförde en telefon var det under det egna namnet ”Escobar Fold 2”, som dock visade sig vara en Samsung Galaxy Fold med klistermärken.

För sina följare på Youtube kunde Marques Brownlee avslöja att Escobars telefon i själv verket var en Samsung. Han fick ett exemplar i egenskap av teknikrecensent. Det är oklart om någon som faktiskt betalat fått telefonen.
För sina följare på Youtube kunde Marques Brownlee avslöja att Escobars telefon i själv verket var en Samsung. Han fick ett exemplar i egenskap av teknikrecensent. Det är oklart om någon som faktiskt betalat fått telefonen.

Klarna, som under en kort period var Escobar Incs betaltjänst, stoppade försäljningen av företagets första telefon, ”Escobar Fold 1”, efter bara några dagar i slutet av 2019 eftersom det inte gick att bekräfta att några telefoner skickades ut.

Sedan dess har uppdagats att väldigt få betalande kunder – om några – faktiskt fått en Escobar Fold 1 eller 2.

Läs mer: Pablo Escobar-bolag i ordkrig med Klarna: Hänvisar till etiska skäl

Escobar Fold 2 verkar nu ha utgått ur sortimentet och den guldfärgade Iphone 11 Pro tagit dess plats. Enligt bolaget har de köpt trasiga Iphones som de sedan lagat och klätt in i guldhöljet. 

Inte heller nu går det att veta om några telefoner kommer att skickas ut till personer som beställer den.

”Det här är mitt sätt att slåss mot Apple”, säger Roberto Escobar i ett uttalande som Engadget tagit del av.

”Jag säljer deras telefoner till ett lägre pris, dessutom är mina guldpläterade och trevliga tjejer visar upp dem”, säger han och syftar på den egna Youtube-kanalen där bikinimodeller används i marknadsföringen – precis som i de tidigare fallen med Escobar Fold.

Läs mer: Svenskens Pablo Escobar-telefon – en bluff

Olof Gustafsson gör också ett uttalande om målet med försäljningen av telefonerna.

”Vårt mål är att upprätthålla Mr. Escobars dröm om att bli överskottslagerkung och det här är ett steg i den riktningen.”

Samtidigt som bolaget alltså erbjuder Apples telefoner till reapris driver de också en stämning mot techjätten. 

Enligt Forbes ska Roberto Escobar har skickat in en ansökan till domstol i San Francisco där han hävdar att hans privata, hemliga adress har avslöjats genom en sårbarhet i Apples videochatt-mjukvara, Facetime.

Ett problem, enligt honom, eftersom han lever under hot.

Enligt stämningen ska en Apple-representant ha lovat Roberto Escobar att telefonen, en Iphone X, inte skulle vara ”känslig för kända eller okända sårbarheter”.

Escobar ber rätten om nära 24 miljarder kronor och konstaterar att bara det känslomässiga lidandet uppgår till knappa 20 miljarder.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?