1515
Annons

Svensken som kränger heminredning i Moskva

Att starta en e-handlare från noll är en sak. Att göra det i Ryssland är en annan. Möt Gregory Gorelik, som driver Rocket Internet-ägda Westwing i Moskva. 

Gregory Gorelik driver Rocket Internets Westwing i Ryssland.
Gregory Gorelik driver Rocket Internets Westwing i Ryssland.

E-handelskoncernen Westwing, som säljer märkesmöbler och inredning, har både Kinnevik och Rocket Internet i ägarkretsen. Koncernen finns på 14 marknader med bolag i Tyskland, Italien, Frankrike, Brasilien och Ryssland och omsatte drygt 2 miljarder kronor under 2015.

För fem år sedan startade svensken Gregory Gorelik, tillsammans med två tyska kollegor, Westwings bolag i Moskva.

Där sker e-handeln inte riktigt som i Sverige. Gregory Gorelik uppger att så stor andel som 90–95 procent av kunderna betalar kontant när varorna levereras – trots att de beställts på nätet. Om de är nöjda med dem, vill säga.

”Vi har ju ett stort call-center som sitter och ringer upp kunder som har beställt varor för att försäkra oss om att vi har rätt adress och att kunden verkligen vill ha varan. Vi levererar ju även till Kazakstan nu och bara det landet är ju nästan lika stort som hela Europa så det blir stora problem när adressen inte stämmer”‚ säger han.

En sak var att förklara för budfirmorna att de måste kunna ge växel. En annan att de inte kan vara fulla när de ska leverera varor.

Att bygga upp en e-handlare från noll är en sak. Att göra det i Ryssland en annan. För Gregory Gorelik och hans två kollegor fanns det varken en sajt, fungerande logistik eller lagerlokaler för e-handel i Moskva när de började sitt bolagsbyggande för fem år sedan. I slutändan ledde det till att ryska Westwing startade sitt eget budbolag.

”Vi fick hålla på mycket med att undervisa och förklara för både budfirmor och leverantörer. En sak var att förklara för budfirmorna att de måste kunna ge växel. En annan att de inte kan vara fulla när de ska leverera varor”, säger han.

Läs även: H&M utmanar Kinnevik med rysk ehandel

Precis som i övriga världen har e-handeln i Ryssland en stor tillväxtpotential. Gregory Gorelik uppger att e-handeln för konsumentprodukter ligger på 3–4 procent av den totala handeln i landet.

Men med finanskrisen och politiska händelser, som annekteringen av Krim, har klimatet ändrats när det gäller nya startupbolag.

”När vi kom hit var det en enorm tillväxt med massor av startups, taxiapparna var bättre och fler, matleveranser fungerade dygnet runt. Men Moskva är inte riktigt som övriga Ryssland. På det sättet var det mycket mer modernt än vad jag hade tänkt mig”, säger han.

”Tyvärr har en del av det stannat av, mycket på grund av att många expats har åkt härifrån och personer som driver startups i andra länder har nog fått lite avsmak för Ryssland av den mediabild som har målats upp utomlands. Sedan går det fortfarande bra för de startups som har etablerat sig här, se till exempel Avito eller Rocket Internets Delivery Club.”

När vi kom hit var det en enorm tillväxt med massor av startups, taxiapparna var bättre och fler, matleveranser fungerade dygnet runt. Tyvärr har en del av det stannat av.

Men att driva ett bolag i Moskva var inte något Gregory Gorelik hade planerat för. Han hade jobbat i startupsvängen ett tag och hade 2011 just bestämt sig för att ta en paus från allt vad ansvar heter. Då fick han höra att en kompis från Handelshögskolan hade fått jobb på den tyska inkubatorn Rocket Internet, där Kinnevik är delägare.

Efter att Gregory Gorelik, som egentligen hade tänkt sig en period som bartender vid en solig strand, skickat iväg sitt cv till bolaget blev han kallad till intervju.

”Jag hade inte hört så mycket om Rocket Internet förutom att de klonade bolag men det verkade som ett otroligt häftigt bolag att jobba för. Efter intervjun fick jag erbjudandet att starta och leda ett projekt i Moskva. Moskva var inte mitt förstahandsval men det lät spännande”, säger han.

Projektet var e-handlaren Westwing, som några månader efter starten i München skulle lanseras på ett gäng andra marknader. 

”Jag trodde att jag skulle få sparken inom tre månader. Jag hade aldrig jobbat för någon annan och jag hade hört att Rocket Internet skulle ha enorma krav. De tittar på de marknader som verkar mest lovande och satsar sen på de bolag som det går bäst för först. De i Skandinavien, England och Australien lades ned efter bara några månader men vi ett av dem som blev kvar.”

Gregory Gorelik är född i Ryssland men flyttade till Sverige med sina föräldrar som sexåring. Han har därefter varit i Ryssland ett antal gånger och pluggade även ett halvår i Moskva.

Men även om Gregory Gorelik hade språket så hade han ingen erfarenhet av att leda ett bolag i Ryssland.

Jag trodde att jag skulle få sparken inom tre månader.

Fem år senare går det bra för Westwing, säger Gregory Gorelik. Han vill däremot inte avslöja några försäljningssiffror för det ryska bolaget.

”Westwing i Ryssland har haft ett bra år hittills och är en av de större marknaderna i gruppen. Det är nu ett skiftesfokus i Rocket Internet överlag, där vi som grupp har som mål att nå lönsamhet. Där har vi alla förutsättningar att nå de mål som är satta”, säger han.

Läs även: Rocket Internet backar på börsen – lovar vända förlusterna

Till skillnad från Europa är Ryssland mer byråkratiskt. Westwings alla fakturor ska stämplas och signeras av flera personer och pappersarbetet kräver en stor ekonomi- och juridikavdelning.

Samtidigt har bolaget påverkats av de senaste årens finanskris och sanktioner.

”Vi har aldrig fått påtryckningar för att vara ett västerländskt företag men den politiska osäkerheten finns där hela tiden. Som med krisen med Turkiet då man skickade iväg alla turkiska medborgare. Tänk om det är Sverige nästa gång och jag får åka hem?” säger Gregory Gorelik.

”Sedan är det ständiga förändringar som när rubeln tappade närmare 50 procent och många butiker fick panik. Apple och Chanel slog igen sina butiker för att de inte visste vilket pris de skulle ta. Om samma sak hade hänt i Frankrike skulle folk kanske sätta eld på bilar men ryssarna är snabbanpassliga och mycket mer tålmodiga.”

Foto: Westwing
Westwing.ru drivs av svensken Gregory Gorelik i Moskva. 

Eftersom Westwing säljer designermärken menar han att bolaget inte konkurrerar med möbeljätten Ikea. 

”Ikea går väldigt bra i Ryssland och alla åker dit. Men vi säljer ett annorlunda koncept och jobbar med brands och designers. Dessutom är vår främsta målgrupp mer premium – övre medelklass och uppåt. Det är inte alltid en billig sajt men det är billigare än att köpa i butik”, säger Gregory Gorelik.

”Därför har vi nog klarat oss bättre än offline-butikerna, för även om Ryssland befinner sig i en finansiell kris så fortsätter e-handeln att växa. Folk vill fortfarande ha en Kitchenaid men nu söker de efter en billigare sådan. Då kommer de till oss.”

Efter fem år i Moskva har Gregory Gorelik nu förlängt sitt kontrakt med arbetsgivaren.

Men att vara chef för ett bolag med 150 anställda inom en större koncern är ett långt steg från att jobba som startupgrundare.

”I själen är jag mer en entreprenör och gillar att bygga saker från noll. Men ju större vi blir desto mer centraliserat blir det. Än så länge har det varit en kul resa och så länge jag får nya adrenalinkickar så är jag kvar.”


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?