1515

Svensken gör lurar av vapen – stal showen i Las Vegas

Svenska Yevo Labs lanserar trådlösa hörlurar tillverkade av återvunnet material från illegala vapen. Produkten fick stor uppmärksamhet på it-mässan CES i Las Vegas.

”Vi tar något väldigt negativt och vänder till något positivt”, säger Yevo Labs grundare Andreas Vural till DI Digital.

Andreas Vural, grundare av Yevo Labs.
Andreas Vural, grundare av Yevo Labs.Foto:Jesper Frisk

CES 2018 är ett gigantiskt spektakel som svämmar över av mer eller mindre fantasifulla prylar. Samtidigt har it-branschen på senare tid fått allt mer kritik för att inte ta tillräckligt stort samhällsansvar.

Andreas Vural, grundare av Yevo Labs och mannen bakom de färgglada hörlurarna Happy Plugs, fick för ett par år sedan upp ögonen för den skrämmande statistiken att 500 000 människor, en varje minut, dödas varje år i skjutningar. Den svenska organisationen IM har tagit fram ett material, Humanium, som tillverkas av beslagtagna och återvunna illegala vapen i Sydamerika. Nu lanserar Yevo en version av sina trådlösa lurar där bland annat förpackningen, som också fungerar som laddare, är gjord av Humanium.

Läs mer: Svenska hörlursbolaget Earin köps av Will.i.am 

”Det är världens mest värdefulla material, eftersom det inte går att sätta ett värde på ett människoliv. Vi är den första produkten som tillverkas med materialet, det kanske gör att fler får upp ögonen för den här frågan”, säger Andreas Vural.

Lurarna kostar nästan 5 000 kronor, dubbelt så mycket som vanliga, men hälften av pengarna går tillbaka till IM.

"Det gör att de kan köpa fler vapen och få bort dem från gatorna. Vi tar något väldigt negativt och skapar något positivt”, säger Andreas Vural.

Vapenfrågan är brännande aktuell just i Las Vegas, där 58 människor dödades i masskjutningen förra hösten.

Andreas Vural säger att Yevo fått positiva reaktioner från de stora varuhus i världen som är Yevos viktigaste kunder. Och initiativet har också uppmärksammats av en lång rad internationella medier.

Den amerikanska it-sajten CNET kallade hörlurarna den mest annorlunda och intressanta produkten som visats på CES på flera år. Fox News utnämnde Yevo Labs till en av de fem hetaste prylarna på årets mässa.

Läs mer från CES: Techjättarna vill sätta mikrofoner i ditt badrum 

Andreas Vural tror att samhällsansvar och hållbarhet kommer att bli allt viktigare även inom konsumentelektronik.

”I vår bransch kommer alla produkter se likadana ut, fungera ungefär likadant och kosta lika mycket. För att skilja ut sig måste man erbjuda mer”, säger Andreas Vural.

Han menar att det inte minst gäller för att nå yngre konsumenter, som har högre krav på miljövänlighet och allt material i en produkt ska kunna spåras. 

”Att ladda produkterna med värderingar och ett större syfte blir nyckeln för att bygga varumärke i framtiden”, tror Andreas Vural

Sedan starten 2011 har Yevo Labs växt snabbt och hörlurarna säljs i dag i över 70 länder. 2016 omsatte bolaget 115 miljoner kronor.

Läs mer från CES: Toyota satsar på självkörande bussar – i samarbete med Pizza Hut och Amazon  


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?