1515
Annons

Svenske stjärnekonomen: Här kommer jobben försvinna

Upp till 80 procent av jobben kan försvinna inom sektorer som detaljhandeln, transport och logistik. Det spår svenske ekonomen Carl Benedikt Frey – som också menar att Sverige har möjlighet att stå emot trenden.

Carl Benedikt Frey forskar om automatiserings inverkan på arbetsmarknaden vid Oxford University.
Carl Benedikt Frey forskar om automatiserings inverkan på arbetsmarknaden vid Oxford University.

Det är butikshandeln och transport- och logistikbranscherna som kommer att drabbas hårdast på kort sikt, spår svensken. E-handeln sänker efterfrågan på butikspersonal, robotar ersätter lagerarbetare och självkörande fordon behöver inga förare, lyder resonemanget.

80 procent av jobben i dessa tre sektorer kan robotiseras, enligt en färsk rapport från en grupp Oxford-forskare som återges av Business Insider. Gruppen leds av svensken Carl Benedikt Frey.

I USA skulle förändringen till exempel slå mot cirka två miljoner lagerarbetare, skriver sajten.

Läs mer: Köpfest på nätet – då blir 2017 ett ödesår för butikerna

Samtidigt menar ekonomen och hans forskargrupp att det inte nödvändigtvis kommer att råda en brist på arbetstillfällen. Däremot kan vissa som har mer kvalificerade jobb i dag behöva nöja sig med mindre avancerade uppgifter.

Vi behöver inte oroa oss för antalet jobb i framtiden

”Vi behöver inte oroa oss för antalet jobb i framtiden. Men det vi har sett på vår radar är att kvaliteten på arbetstillfällena som skapas innebär att många som har jobb med medelinkomster kan behöva ta jobb med lägre lön”, säger Carl Benedikt Frey till Business Insider.

Sveriges högutbildade befolkning kan dock ge landet viss motståndskraft, menar han.

”Det har bidragit till högre inkomstklyftor. Det faktum att vi är relativt högutbildade skapar en miljö där nya företag bildas.”

Läs mer: Svensk Handels vd: ”Vissa köpcentrum kan mycket väl rivas”

Hans tips till den som inte vill bli av med jobbet är att utveckla färdigheter som robotar än så länge har svårt att bemästra.

”En bra kompetens att försöka uppnå är en som kombinerar tekniska, kreativa och sociala färdigheter.”

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera