1515

Svenskbackade Clue tar in 170 miljoner

Det Berlinbaserade fertilitetsbolaget Clue har stort stöd bland svenska affärsänglar. Nu har bolaget tagit in 170 miljoner kronor, uppger Clues vd Ida Tin på scen på Slush.

Clues grundare: Moritz von Buttlar, Ida Tin, Hans Raffauf och Mike LaVigne.
Clues grundare: Moritz von Buttlar, Ida Tin, Hans Raffauf och Mike LaVigne.Foto:Clue

(Di Digital/Helsingfors) Fertilitetsappen Clue (NTL) ger kvinnor stöd att förstå sin hälsa utifrån sin menscykel.

Sedan starten 2013 har det Berlinbaserade bolaget lockat till sig ett stort antal svenska investerare, bland annat Sophia Bendz (NTL), numera på Atomico, affärsängeln Hampus Jakobsson och Soundcloud-grundarna Erik Wahlforss och Alexander Ljung.

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Sophia Bendz

Nu har bolaget tagit in 20 miljoner dollar, motsvarande 170 miljoner kronor, från bland annat Nokia Growth Partners och existerande investerare Union Square Ventures och Mosaic Ventures.

På en av scenerna på startupeventet Slush i Helsingfors medverkade Clues vd och medgrundare Ida Tin tillsammans med bland andra Lifesums operativa chef och medgrundare Marcus Gners (NTL).

”Det här är en väldigt bra dag, för vi har just stängt vår B-runda. Vi har tagit in 20 miljoner dollar och det är väldigt roligt för jag gillar verkligen att jobba med nordiska investerare,” öppnade Ida Tin med att säga.

Läs mer: Svenska änglar älskar Clue

Den nya investeringen ska delvis användas för att utveckla appen ytterligare. Clue har sedan starten tagit in cirka 280 Mkr i riskkapital och fått 5 miljoner kvinnor att använda sin app. Clue konkurrerar med bland andra svenska Natural Cycles (NTL).


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?