1515
Annons

Svenskarnas oönskade julklappar – hett byte på andrahandsmarknaden

När julen drar mot sitt slut är det dags att ta itu med de oönskade presenterna. Vissa ges bort, andra lämnas tillbaka men alltfler hamnar på marknadsplatser som Tradera. ”Försäljningen på hemsidan under julhelgen ökade med 14 procent jämfört med samma period i fjol”, säger Traderas pressansvarig Sofia Hagelin. 

I mitten, Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.
I mitten, Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.

Enligt den cirkulära marknadsplatsen Tradera ökade försäljningen under juldagarna med 4 procent under julhelgen jämfört med genomsnittsförsäljningen under resten av 2021. Anledningen bakom är oönskade julklappar.

”När man tittar på 24, 25 och 26 december enligt försäljningsvolym så är det kläder och leksaker som är de mest ”oönskade julklapparna”, säger Sofia Hagelin, pressansvarig på Tradera.

Mest går det att se damkläder som klänningar, skjortor och blusar följt av presenter för de små. Där toppar lego och pussel. Även herrkläder är poppis, där skjortor och tröjor sticker ut som extra annonserade.

”Det är klassiska grejer men i år ser vi bland annat att kategorin hemelektronik har vuxit mycket, som dataspel och spelkonsoler. Även svenskt porslin går år. Samlarobjekt förekommer varje år”, säger hon.

Något som särskiljer årets andrahandsförsäljning på Tradera under mellandagarna är försäljningen av varor som det har varit brist på i år. 2021 kantades av brist på varor, bortsett från halvledarebristen som det har talats om under året rådde det även brist på en viktig vara för julbordet – ansjovis. 

”Det blir ju ingen Janssons frestelse utan ansjovis.”

Bristen på ansjovis i år kan bland annat förklaras genom dåligt fiske. På grund av detta stod hyllorna tomma i många mataffärer runtom i Sverige innan julen. 

Många hamstrade ansjovisburkar och annonseringen efter det ökade på hemsidor som Tradera. Till och med i dag går det att hitta utannonserad Ansjovis på hemsidan för 100 kronor. 

En annan julklassiker som återvänder på Tradera är äldre Aladdinaskar – anledningen – den lilla pralinen som slutade säljas 2014.  

”Vi hade 30-tal Aladdinaskar med Trillingnöten ute på annons, de var alltså oöppnad från 2013. Den senaste asken såldes för 475 kr.”

Statistiken visar även på att försäljningen på hemsidan under julhelgen ökade med 14 procent jämfört med samma period i fjol. Sofia Hagelin tror att det beror på det hållbarhetstänk som svept världen över.

Hon menar på att allt fler tänker på den klimatpåverkan som nykonsumtion skapar. Fler väljer att köpa och sälja på andrahands sidor.

”Köpen av begagnade presenter inför julen har ökat. Allt fler inser att man inte kan köpa nytt hela tiden. Det är glädjande att allt fler värdesätter de ”oönskade presenterna” och väljer att sälja eller ge bort dem.”

 

 

 


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?