1515
Annons

Svenskarnas kötjänst i USA tar in 100 miljoner – öppnar kontor i Stockholm

För att göra det enklare att köa har svenskgrundade Waitwhile skapat en tjänst där kunder genom sin mobil eller dator kan ställa sig i kö, få uppskattad tid och uppdateringar samt en påminnelse om när det börjar närma sig deras tur. Nu tar bolaget in 100 miljoner kronor från Silicon Valley-baserade riskkapitalfirman CRV.

Genom Waitwhiles app kan kunder ställa sig i kö digitalt, säger vd:n Christoffer Klemming.
Genom Waitwhiles app kan kunder ställa sig i kö digitalt, säger vd:n Christoffer Klemming.

Waitwhiles digitala kötjänst används inte bara av tusentals bolag som Ikea, Louis Vuitton, Amazon och LinkedIn, men också inom sjukvården på kliniker för covid-testning och vaccinationer. Över 80 miljoner människor har använt tjänsten när de väntat behövt köa och bolaget uppger att det sparat dem över 1 miljon dagar i väntetid.

”Att köa är oerhört trist och oproduktivt. Människor spenderar miljarder timmar varje år i köer och den dominerande teknologin är fortfarande nummerlappar, pucksystem och staket”, säger svensken Christoffer Klemming, vd och medgrundare av Waitwhile, som startade bolaget 2017 tillsammans med sin bror Jonas Klemming.

Waitwhile är baserade i USA och den nya investeraren CRV har tidigare varit delägare i tekniksuccéer som Doordash, Twitter och Dropbox.

Chistoffer Klemming säger att de tror att alla branscher som upplever mycket köande – allt från sjukvård och myndigheter till restauranger, nöjesfält och butiker – på sikt kommer att övergå till att låta sina kunder följa väntetiden digitalt via sina telefoner istället och vänta på distans.

”De flesta vill hellre ta en kaffe runt hörnet medan man väntar eller kunna dyka upp när väntetiden, som kan följas i realtid hemifrån, är som kortast. Coronapandemin blev en enorm skjuts i den riktningen för köande i USA, och vi tror att beteendet och förväntningarna har ändrats för gott”, säger Christoffer Klemming.

Det nya kapitalet kommer att användas till att växa Waitwhiles tekniska team, expandera till nya marknader och fortsatt utveckling av bolagets produkt.

Waitwhile kommer under 2021 att öppna ett kontor i Stockholm, där produkten ska vidareutvecklas för att senare lägga ett större fokus på Europa.


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?