1515
Annons

Svenskarnas it-bolag växer i krigets Ukraina

En revolution och ett krig har kommit i vägen. Men trots det har Gustav Henman, 29, och Andreas Flodström, 27, lyckats bygga upp it-konsultbolaget Beetroot i Ukraina.

Gustav Henman och Andreas Flodström, grundare av konsultbolaget Beetroot.
Gustav Henman och Andreas Flodström, grundare av konsultbolaget Beetroot.

”Den 2 maj i fjol drog kravallerna igång i Odessa några hundra meter från oss. Vi satt på vår gård och hörde stenkastning och skott. Det var upplopp på gatan i ett par timmar”, berättar Gustav Henman, medgrundare av it-konsultbolaget Beetroot.
 
Historien om konsultbolaget Beetroot liknar inte många andra startupbolag med svenska grundare. De senaste åren har Gustav Henman och Andreas Flodström byggt upp ett it-bolag med 70 anställda. Vad de inte visste när de startade bolaget i Ukraina var att de skulle hamna mitt i en konfliktzon. När ett misslyckande för andra entreprenörer kan vara att behöva lägga ned har Andreas och Gustav tvingats planera evakuering av personalen.
 
Det hela började 2012 då Gustav Henman tillsammans med Andreas Flodström åkte till Kiev med en vag idé om att starta någon typ av it-konsultverksamhet, eftersom de såg behovet av utvecklare i väst och visste att det fanns ovanligt gott om utvecklare i Ukraina.
”Andreas hade en gammal Lada. Vi åkte från S:t Petersburg till Kiev där vi hyrde ett kontor. Sen bodde vi på det där kontoret de första fem månaderna”, säger Gustav Henman.
 
Gustav och Andreas lärde känna varandra på Chalmers. Båda hade ett intresse för Ryssland och östra Europa. Via utbytesstudier och Andreas rysktalande flickvän hade de lärt sig språket. Nu hade Andreas lyckats få igenom att hans examensjobb på Chalmers entreprenörsskola skulle vara att starta ett outsourcingbolag i Ukraina.
 
Det första året handlade till stor del om att åka tåg.
”Jag tror vi spenderade 700-800 timmar på tåg”, säger Andreas Flodström.
Samtidigt experimenterade de med olika modeller för hur det skulle gå att driva ett it-bolag med kunder i väst. Ukraina har en stark ingenjörstradition och en stor it-sektor med fokus på outsourcing.

Vi frågade om de trodde att de här spänningarna skulle kunna leda till en konflikt.

I januari 2013 hade bitarna fallit på plats. De skulle driva ett bolag konsultbolag där de ukrainska utvecklarna löd direkt under sina svenska kunder. Deras första riktiga kontor etablerade de i staden Odessa. En uppdelad stad med tydliga spänningar mellan den pro-ryska och den pro-ukrainska delen av befolkningen.
”Vi pratade med ambassaden och andra med insyn. Vi frågade om de trodde att de här spänningarna skulle kunna leda till en konflikt. Men deras svar var att det inte fanns något som tydde på att det skulle vara mer än en parlamentarisk konflikt”, säger Gustav Henman.
 
Hösten 2013 ändrades läget när revolutionen startade på Majdan-torget i Kiev. I mars 2014 annekterade Ryssland Krimhalvön. Oroligheterna spred sig i landet och just Odessa var en av de platser där kravallerna blev särskilt våldsamma. Den 2 maj 2014 tog proryska demonstranter skydd i en byggnad i Odessa som sattes i brand. Ett 40-tal personer dog under dagen, de flesta i den anlagda branden. 
”Det blev väldigt otrevligt och spänd stämning”, säger Gustav Henman.

Faktum är att vi inte förlorat en enda arbetstimme. Vi behöver bara el och internet och vi har generatorer som går på direkt om elen stängs av. 

Vid den här tiden var det väldigt oklart vart händelseutvecklingen skulle leda. Gustav och Andreas började planera för evakuering.

”Vi tog fram en evakueringsplan för kontoret i Odessa. Eftersom det bara är folk och datorer är det ganska lätt att flytta västerut. Tanken var att kunna flytta över en helg och kunna vara uppe och arbeta direkt igen”, säger Gustav Henman.
Men den senaste tiden har konflikten isolerats till de östra delarna av Ukraina.
”Faktum är att vi inte förlorat en enda arbetstimme. Vi behöver bara el och internet och vi har generatorer som går på direkt om elen stängs av.”


Kravallerna i Odessa krävde ett 40-tal dödsoffer. Foto: AP 

I dag har de kontor i Odessa, Kiev och Poltava. Dessutom driver de tillsammans med Sida en utbildningsakademi i Poltava för unga ukrainare som vill in i IT-branschen. Faktum är att just IT-branschen är en av ytterst få branscher i Ukraina som klarat av att växa de senaste åren.
”Valutan har fallit med 60-70 procent men vi och alla andra i it-branschen sätter löner i dollar. Så våra anställda har fått ett jättelyft i köpkraft. Det här har gjort att det är extremt tryck på folk som vill in i it-branschen”, säger Andreas Flodström.
 
Medellönen i Ukraina är 150 dollar i månaden, cirka 1200 kronor. En helt nyutbildad it-utvecklare tjänar nästan det tredubbla, ungefär 3500 kronor i månaden.
”Men sen ökar lönekurvan i stort sett exponentiellt. De erfarna utvecklarna som kan konkurrera med västerländska utvecklare kan tjäna 4000 dollar i månaden”,  säger Gustav Henman.

Det är klart att det kommer att vara några tuffa år för landet nu. Men den här unga generationen är verkligen en ljuspunkt.

De låga lönerna i Ukraina gör att Beetroot i år kommer att omsätta ungefär 10 miljoner kronor trots att de sysselsätter 70 personer. Just nu växer bolaget med 4-5 personer i månaden, en takt som grundarna vill fortsätta växa i.
”Förra året var ganska omtumlande. Det gjorde också att det har blivit mer social drivkraft i det vi gör. Det finns en väldigt positiv attityd bland de unga här och vi hoppas kunna bygga ut vår akademi och utbilda kanske 1000 personer per år 2020”, säger Andreas Flodström.
 
Både Andreas och Gustav ser väldigt positivt på Ukrainas framtid. Korruptionen och byråkratin minskar samtidigt som de unga ukrainarna har ett starkt driv.
”Det är klart att det kommer att vara några tuffa år för landet nu. Men den här unga generationen är verkligen en ljuspunkt och jag tror att Ukraina så småningom kan hoppa på en utvecklingskurva som liknar Polens”, säger Gustav Henman.
Kriget som fortfarande pågår i de östra delarna av landet är inget som märks av särskilt mycket i de andra delarna av landet.
”Egentligen är det helt ofattbart hur vanligt folks liv rullar på. Det är ett väldigt härdat folk, de bara hugger i och kör vidare”, säger Andreas Flodström. 


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?