1515

Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor

Grace Health datasnåla hälsotjänst för kvinnor i tillväxtländer har fått många fler användare under pandemin. ”Vi har sett en ökning av användare som efterfrågar information om aborter”, säger medgrundaren Estelle Westling, en av sex deltagare i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Estelle Westling och Thérèse Mannheimer startade Grace Health i oktober 2017.
Estelle Westling och Thérèse Mannheimer startade Grace Health i oktober 2017.

Grace Health är ett av sex startupbolag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. Ursprungsidén till hälsotjänsten kommer från medgrundaren och vd:n Thérèse Mannheimer. Hon träffade Estelle Westling genom en gemensam bekant och tillsammans startade de Grace Health i oktober 2017.

Tjänsten riktar sig främst till kvinnor i tillväxtländer och de största marknaderna är hittills Ghana, Nigeria och Kenya. Användargruppen har ofta dålig tillgång till internetuppkoppling och Grace Health har därför satsat på att vara en datasnål chatttjänst via meddelandetjänsterna Whatsapp och Facebook Messenger. 

I början av 2019 hade Grace Health 1 000 testanvändare. Sedan dess har tjänsten, både organiskt och med hjälp av köpt marknadsföring, vuxit till att nå nära 800 000 kvinnor.

På grund av Covid valde vi att under hösten tidigarelägga ett pilotprojekt.

”Den senaste tiden har vi också jobbat med att utveckla en Android-app som vi släppte Google Play Store i förra veckan. Även den kräver väldigt lite data och är mindre än 3 megabyte”, säger Estelle Westling.

Den egna appen ger Grace Health möjlighet att täcka in fler områden än i meddelandetjänsterna, och ska nu testas av 14 000 anmälda betatestare.

Från början var Grace Health främst tänkt som en mens- och fertilitetstracker, men har utvecklats till att bli en mer heltäckande hälsoassistent. Där kan kvinnor bland annat få information och ställa frågor om sin menscykel, fertilitet, sexualitet, preventivmedel eller symtom kopplade till reproduktiv hälsa.

”På grund av Covid valde vi att under hösten tidigarelägga ett pilotprojekt med att sälja fysiska produkter, som graviditetstest, olika preventivmedel och smärtstillande tabletter, i Accra i Ghana”, säger Estelle Westling.

Försäljningen sker i samarbete med en lokal apotekspartner, som står för att kvalitén på produkterna är säkrade. 

”Paketet kan levereras dit man vill, kanske där man är för dagen och förpackningarna är diskreta”, säger Estelle Westling.

Syftet med det är att det ofta finns ett stigma och ett informationsgap kring kvinnohälsa på de marknader som Grace Health riktar sig mot. 

Under coronakrisen har kvinnorna blivit ännu mer bundna till hemmet, vilket har gett en uppsving i användarantal.

”När det var nedstängning i Ghana såg vi en ökning av användare som efterfrågade information om aborter. Många fler där använder tillfälliga preventivmedel som till exempel dagen-efter-piller och kanske inte kunde ta sig till ett apotek”, säger Estelle Westling.

Grace Health har med sig flera affärsänglar och investerare, bland andra mobilföretaget TAT:s medgrundare Hampus Jakobsson, styrelseproffset Eva Redhe och Almi Invest för att nämna några. I maj i år gick det börsnoterade investmentbolaget VNV Global (tidigare Vostok New Ventures) 20 miljoner kronor i bolaget.

Läs mer: Vostok New Ventures investerar 20 miljoner i digital hälsoassistent

Och Grace Health siktar högt, den potentiella marknaden i tillväxtländer är 1,9 miljarder kvinnor med mobiltelefoner. Bland framtidsplanerna finns också att börja erbjuda bokade läkarbesök.

”Under pandemin har användningen av digitala vårdtjänster ökat och det finns undersökningar som visar att kvinnor är 75-85 procent mer benägna att använda digitala produkter för sina hälsobehov än män”, säger Estelle Westling.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders i år:
Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Potato Plastic: Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Gigital:
Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora”
Panion:
Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”
Iunia:
Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst 

 

 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?