1515

Svenskarnas app för att identifiera Alzheimers hyllas – marknaden värd 70 miljarder

Med hjälp av en app och artificiell intelligens hittar health tech-bolaget Geras Solutions tecken på demens. Deras mjukvara hyllas nu som en avlastning till läkare – men målet är ställt ännu högre. ”Vi kan drastiskt korta ned utredningsprocessen”, säger Göran Hagman från Karolinska Universitetssjukhuset om appen.

Rickard Forsman är vd på Geras Solutions, som använts i forskning på Karolinska.
Rickard Forsman är vd på Geras Solutions, som använts i forskning på Karolinska.

Med hjälp av en läsplatta eller smart telefon kan personer testa sina anhöriga för demenssjukdom. Det meddelar det svenska startup-bolaget Geras Solutions som utvecklat en lösning för både sjukvården och privatpersoner.

”Behoven är enorma och vi tror att vi kommit till en punkt där marknaden är mogen att på allvar börja ta till sig nya digitala lösningar”, säger Per Båtelson, tidigare både styrelseordförande för Karolinska Universitetssjukhuset och vd på vårdbolaget Capio.

Nu är han en av investerarna bakom appen.

Geras Solutions skriver i ett pressmeddelande att en studie som gjorts på deras app, från Karolinska Universitetssjukhuset och som publiceras i The Journal of Prevention of Alzheimers Disease, visar på ”motsvarande- eller högre sensitivitet och specificitet för de digitala testerna än vad som givits av de normala intervjubaserade testerna med papper och penna”.

Målet är, enligt bolaget, att utveckla produkten så att de helt kan ersätta delar av läkarledda minnesutredningar.

Även om de inte är där ännu lyfts deras produkt fram av flera experter.

”Med digitalt stöd har vi möjligheten att drastiskt korta ned tiden för den kognitiva utredningsprocessen och samtidigt få tillgång till ett betydligt bättre beslutsunderlag”, säger Göran Hagman, Neuropsykolog på Karolinska Universitetssjukhuset.

”Det är väldigt många som hör av sig till oss för att de är oroliga för en anhörig, eller för egen del. Minnesmottagningen.se (bolagets sajt för privatpersoner Di:s anm.) kommer vara ett mycket värdefullt stöd för att få en initial bedömning och vägledning, utan att behöva ta sig till sjukhuset”, säger Liselotte Jansson, Generalsekreterare, Alzheimerfonden.

Geras Solutions grundades 2015 i Stockholm som ett projekt inom Swedish Care International, ett dotterbolag till Stiftelsen Silviahemmet. 

Marknaden för minnesutredningar uppskattas till 200 miljoner kronor bara i Sverige – globalt till 70 miljarder.

Förutom Per Båtelson nämns också Cintgrundaren Bo Mattsson som investerare i tjänsten, liksom Nordnets tidigare styrelseordförande Claes Dinkelspiel.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?