1515
Annons

Svenskarna ska handla valutor – nu lanseras deras AI-fond

Fintechbolaget Century Analytics lanserar Sveriges första AI-fond som enbart riktar in sig på valutahandel. ”Fonden korrelerar varken med börsen eller konjunkturen”, säger medgrundaren Hugo Langeen.

Gänget på Century Analytics: Hugo Langeen, medgrundare och portföljförvaltare, Niklas Höjman, operationellt ansvarig, Hans Nelfelt, vd, Jimmy Carlsson, it-ansvarig och Håkan Gullstrand, säkerhetsansvarig.
Gänget på Century Analytics: Hugo Langeen, medgrundare och portföljförvaltare, Niklas Höjman, operationellt ansvarig, Hans Nelfelt, vd, Jimmy Carlsson, it-ansvarig och Håkan Gullstrand, säkerhetsansvarig.Foto:Jenny Leyman

Det var i mars i år som fintechbolaget Century Analytics fick Finansinspektionens tillstånd att att bedriva fondverksamhet. Nu gör man slag i sak och lanserar Centuryone, Sveriges första AI-fond som enbart riktar in sig på valutahandel.

”Vi vänder oss till institutionella investerare som vill sprida risken i sin portfölj. Men inom några år kan vi eventuellt även rikta oss till privatpersoner”, säger Hugo Langeen, medgrundare på Century Analytics, som är baserade i Malmö.

Han menar att artificiell intelligens är en teknik väl lämpad för spekulativ valutahandel. Detta eftersom valutamarknaden är 25 gånger större än aktiemarknaden och omfattar stora mängder data. 

All förvaltning inom Centuryone-fonden sker med hjälp av ett självlärande AI-system som tränas att förutspå kortsiktiga prisrörelser. Systemet gör inte makroanalyser av världsekonomin. Istället utgår fonden ifrån kortsiktiga prisrörelser och hittar mönster där.

”Fonden korrelerar varken med börsen eller konjunkturen”, förklarar Hugo Langeen.

Vad är ert avkastningsmål?

”Målet är 10 procent avkastning per år i snitt, till en förväntad volatilitet på 8-12 procent.”

I våras trodde Hugo Langeen att Century Analytics skulle bli först på marknaden med en AI-fond för spekulativ valutahandel. Men nyligen lanserade konkurrenten Lynx en AI-driven fond som delvis handlar med valuta. Han får därmed nöja sig med att vara Sveriges första AI-fond som helt nischat in sig på spekulativ valutahandel. 

”Men det är positivt att även andra satsar på detta. Vi ser det som en bekräftelse på att AI-driven handel är på väg att bli en etablerad förvatningsform”, säger Hugo Langeen.

Läs mer: Finansmarknaden rusar till AI – här är tio svenska robotrådgivare

Century Analytics grundades 2015 av tre personer med en bakgrund inom teknik och spekulativ handel. 

Hugo Langeen har tidigare ägnat sig åt höginsatspoker och valutaspekulation, Niklas Höjman har en bakgrund på Goldman Sachs, medan Jimmy Carlsson har jobbat med AI inom militära tillämpningar och även byggt egna valutahandelssystem samt AI-robotar för pokerspel.

Sedan ett halvår är Hans Nelfelt vd för bolaget. Han har haft höga chefspositioner på både Carnegies investmentbank och Sparbanken Syd.

Century Analytics har tagit in 11 Mkr från diverse affärsänglar. I ägarlistan finns bland andra Alfred Ruth, en av grundarna bakom Videoplaza, och Anders Wall genom sitt bolag Beijer Ventures.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera