1515

Svenskarna samlar alla streamingtjänster – växer 230 procent i coronakrisen

”En sajt att styra dem alla”, som ett Sagan om ringen-fan kanske hade förklarat film- och tv-tjänsten Playpilot. I karantäntider har bolaget rusat 230 procent jämfört december förra året. ”Grymt kul”, säger grundaren Adam Chrigström.

Henning Horn och Adam Chrigström har grundat Playpilot – en söktjänst och tv-guide för 30 streamingtjänster i Norden.
Henning Horn och Adam Chrigström har grundat Playpilot – en söktjänst och tv-guide för 30 streamingtjänster i Norden.

Playpilot har funnits i några år – men kanske är det först nu i kristider bolaget slår igenom på riktigt?

Funktionen har gått under olika namn, bland annat ”universal search” – det vill säga en söktjänst för att kamma igenom en rad olika bibliotek inom ett område.

I Playpilots fall är det 30 streamingtjänster i Norden – Netflix NFLX +1,12% Dagens utveckling , HBO Nordic, SVT Play, C more, Viaplay och så vidare.

En sökning i deras tjänst visar var filmen eller serien visas eller säljs – säljs i de fall titeln bara finns på till exempel SF Anytime eller Apple tv.

Läs mer: Första siffrorna: Så mycket växer streaming under coronakrisen

”Jag skulle inte säga att streaming-guider blivit mainstream ännu, men det är klart mycket vanligare än för några år sedan. Och givet hur många nya tjänster som lanseras hela tiden tror jag att vi är på god väg mot en tillvaro där de flesta använder någon form av aggregeringstjänst”, säger en av grundarna, Adam Chrigström.

Anledningen är förstås att marknaden för underhållning är splittrad och många av konsumenterna betalar för flera tjänster, så kallade ”service stackers”, som Chrigström kallar dem.

Det tar helt enkelt orimligt lång tid att scrolla igenom alla – ett problem som är lätt att relatera till för den som provat. 

Enligt Chrigström finns två anledningar till användarna öppnar appen; 20 procent vet vad de vill se men vet inte var titeln är lättast att komma åt, så de gör en sökning. Resterande 80 procent söker inte specifika titlar utan kommer för att inspireras i letandet efter ny underhållning.

2020 planerar vi att rulla ut på ytterligare 20 marknader

”Trenden är långsiktig men att hela världen sitter i karantän har helt klart turbo-boostat förändringstakten”, säger han och förklarar att han inom två år räknar med att en majoritet av alla västerländska hushåll använder en streamingaggregator.

Under 30 dagar i mars och april hade Playpilot 775 000 unika besökare, vilket är 230 procent fler än i december.

Läs mer: Playpilot får pengar från H&M-arvinge: ”Det är den nya tv:n”

Playpilot är gratis för användarna och affärsmodellen bygger på att streamingbolag vill marknadsföra just sina filmer och serier i appen. Playpilot får även betalt när användare klickar sig vidare till respektive streamingtjänst från deras miljö. Det tredje intäktsbenet är försäljning av data, vilket de har massor av.

”Vi vill vara bäst i världen på det vi håller på med. Vi har precis smyglanserat i England där vi pratar med alla stora broadcasters och planerar under 2020 att rulla ut på ytterligare 20 marknader – i många där det helt saknas konkurrenter”, säger Henning Horn, bolagets andra grundare.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?