Annons

Svenskarna gör ett id för dina fötter – har nu skannat 7,5 miljoner

Det snabbväxande teknikbolaget Volumental har skannat 7,5 miljoner människors fötter sedan starten för åtta år sedan. Nu fördubblar man antalet anslutna butiker i Sverige, nyrekryterar personal och rullar ut ett slags digitalt ”fot-id” på sin största marknad i USA.

Volumentals vd Moritz Schiebold, medgrundare och teknikchef Alper Aydemir och Caroline Walerud, medgrundare och styrelseordförande.
Volumentals vd Moritz Schiebold, medgrundare och teknikchef Alper Aydemir och Caroline Walerud, medgrundare och styrelseordförande.Foto:Gustaf Månsson

Jakten på på den perfekta skostorleken präglade teknikprofilen Caroline Waleruds liv långt innan hon grundade ett högteknologiskt bolag som scannar av fötter och hittar skor som passar.

”Jag hade redan som ung stora fötter, och plågades av skoskav under hela uppväxten. Vi fick leta länge för att hitta skor som passade”, minns den 30-åriga entreprenören som grundade Volumental ihop med tre doktorander inom maskininlärning 2012.

De första tre åren var hon själv vd för bolaget. Men 2015 lämnade hon över stafettpinnen till sin tyske kollega Moritz Schiebold och blev arbetande styrelseordförande istället. 

Första produktlanseringen skedde 2016 och i dag finns bolagets 3d-scanningsprodukt för fötter i 2000 butiker i över 40 länder. Kunderna är en blandning av butikskedjor och skotillverkare som New Balance och Allbirds.

”Jag jobbar med Volumental 2-3 dagar i veckan”, förklarar Caroline Walerud, som även är investerare inom tekniksektorn genom sitt familjebolag Walerud Ventures.

Sedan i somras huserar Volumental längst upp i coworking-hotellet Stayaround vid Tegelbacken i Stockholm. Från kungsbalkongen har de 50 medarbetarna en magnifik vy över Rosenbad, Rikdagshuset, Strömsborg och nordvästra Gamla stan.

”Vi har fått lov hänga upp vår Volumental-flagga från balkongen”, säger Moritz Schiebold där Di Digital kommer på besök. 

Efter en tuff vår är han och Caroline Walerud fulla av tillförsikt. 

Under verksamhetsåret som slutade den sista april 2020 växte Volumentals omsättning med 41 procent till drygt 44 miljoner kronor. Förlusten ökade visserligen samtidigt med en knapp miljon till totalt 7,5 Mkr. 

Men vd:n Moritz Schiebold betonar att kassaflödet nu räcker för att täcka bolagets expansion.

”Vår kärnverksamhet är lönsam i dag. Vi växer fort och investerar i att skala upp verksamheten, samt i forskning och utveckling. Vi ska även anställa ytterligare 15 personer det kommande året”, säger han.

Hur har ni påverkats ni av coronapandemin?

”Det såg mörkt ut i mars och april när butikskedjorna i USA stängde ner. Vi tog in 15 miljoner i externt kapital för att förbereda för en djup ekonomisk kris. Men vi återhämtade oss snabbt och kvartalet juli-september var vårt starkaste någonsin. Pandemin har fått våra kunder att öka sina satsningar på ny teknik”, säger Moritz Schiebold. 

Volumentals teknik bygger på en slags golvplatta som låter kunderna skapa en tredimensionell bild av sina fötter. Butikspersonalen använder sedan informationen, i kombination med Volumentals AI-system, för att rekommendera skor med optimal storlek. Vissa kunder som skidskotillverkaren Bauer gör skräddarsydda produkter baserat på datan. 

”Vi har scannat 7,5 miljoner människors fötter sedan starten och har i dag världens största databas för data om fötter”, säger Moritz Schiebold.

Drygt 70 procent av Volumentals omsättning kommer från USA. I Sverige är tekniken främst förknippad med butiker som säjer Bauers skridskor, samt Runners’ Store i Stockholm och Malmö. Men nyligen tecknade man ett avtal med sportkedjan XXL gällande över 80 av deras varuhus i Norden. Effekten i Sverige blir att antalet butiker med Volumentals golvplattor på plats fördubblas, från 25 till drygt 50.

I dag används tekniken främst av butikskedjor och skotillverkare som vill locka och behålla kunder med ett löfte om perfekta skostorlekar. 

”De kan använda vår teknik för att göra riktade, relevanta utskick till kunderna”, säger Moritz Schiebold.

Volumentals 3d-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.
Volumentals 3d-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.

 

Att Volumental har något unikt att erbjuda bygger på djuplodande teknisk kunskap och stora investeringar i forskning och utveckling. Tekniken är en avancerad kombination av 3d-scanning och artificiell intelligens, och medarbetarna är ett internationellt team av tekniska supertalanger.

”Vår medgrundare Alper Aydemir har en bakgrund på Nasa och Google X och vi har tio medarbetare som doktorerat eller var på väg att göra det inom maskininlärning. Totalt är vi 20 nationaliteter på kontoret”, säger Caroline Walerud, som själv är halvamerikan. 

Men bolagets vision sträcker sig långt bortom det nuvarande erbjudandet. 

Den går ut på att Volumental ska bli en branschstandard som på sikt låter konsumenter skanna sina fötter själva, kanske med en mobiltelefon, och få ett slags digital fot-id som kan användas hos alla typer av skohandlare – vare sig det är i butik eller online. Ett sådant ”fot-id” testas redan i USA under namnet Volumental Engage.

”Bolag som Amazon, Shopify, Paypal och Klarna har varit bra på att lösa betalning och leverans av skor. Vi vill bli bäst på den första delen av resan, att hitta rätt skostorlek och perfekt passform”, slår Caroline Walerud fast.

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera