1515

Svenskarna gör ett id för dina fötter – har nu skannat 7,5 miljoner

Det snabbväxande teknikbolaget Volumental har skannat 7,5 miljoner människors fötter sedan starten för åtta år sedan. Nu fördubblar man antalet anslutna butiker i Sverige, nyrekryterar personal och rullar ut ett slags digitalt ”fot-id” på sin största marknad i USA.

Volumentals vd Moritz Schiebold, medgrundare och teknikchef Alper Aydemir och Caroline Walerud, medgrundare och styrelseordförande.
Volumentals vd Moritz Schiebold, medgrundare och teknikchef Alper Aydemir och Caroline Walerud, medgrundare och styrelseordförande.Foto:Gustaf Månsson

Jakten på på den perfekta skostorleken präglade teknikprofilen Caroline Waleruds liv långt innan hon grundade ett högteknologiskt bolag som scannar av fötter och hittar skor som passar.

”Jag hade redan som ung stora fötter, och plågades av skoskav under hela uppväxten. Vi fick leta länge för att hitta skor som passade”, minns den 30-åriga entreprenören som grundade Volumental ihop med tre doktorander inom maskininlärning 2012.

De första tre åren var hon själv vd för bolaget. Men 2015 lämnade hon över stafettpinnen till sin tyske kollega Moritz Schiebold och blev arbetande styrelseordförande istället. 

Första produktlanseringen skedde 2016 och i dag finns bolagets 3d-scanningsprodukt för fötter i 2000 butiker i över 40 länder. Kunderna är en blandning av butikskedjor och skotillverkare som New Balance och Allbirds.

”Jag jobbar med Volumental 2-3 dagar i veckan”, förklarar Caroline Walerud, som även är investerare inom tekniksektorn genom sitt familjebolag Walerud Ventures.

Sedan i somras huserar Volumental längst upp i coworking-hotellet Stayaround vid Tegelbacken i Stockholm. Från kungsbalkongen har de 50 medarbetarna en magnifik vy över Rosenbad, Rikdagshuset, Strömsborg och nordvästra Gamla stan.

”Vi har fått lov hänga upp vår Volumental-flagga från balkongen”, säger Moritz Schiebold där Di Digital kommer på besök. 

Efter en tuff vår är han och Caroline Walerud fulla av tillförsikt. 

Under verksamhetsåret som slutade den sista april 2020 växte Volumentals omsättning med 41 procent till drygt 44 miljoner kronor. Förlusten ökade visserligen samtidigt med en knapp miljon till totalt 7,5 Mkr. 

Men vd:n Moritz Schiebold betonar att kassaflödet nu räcker för att täcka bolagets expansion.

”Vår kärnverksamhet är lönsam i dag. Vi växer fort och investerar i att skala upp verksamheten, samt i forskning och utveckling. Vi ska även anställa ytterligare 15 personer det kommande året”, säger han.

Hur har ni påverkats ni av coronapandemin?

”Det såg mörkt ut i mars och april när butikskedjorna i USA stängde ner. Vi tog in 15 miljoner i externt kapital för att förbereda för en djup ekonomisk kris. Men vi återhämtade oss snabbt och kvartalet juli-september var vårt starkaste någonsin. Pandemin har fått våra kunder att öka sina satsningar på ny teknik”, säger Moritz Schiebold. 

Volumentals teknik bygger på en slags golvplatta som låter kunderna skapa en tredimensionell bild av sina fötter. Butikspersonalen använder sedan informationen, i kombination med Volumentals AI-system, för att rekommendera skor med optimal storlek. Vissa kunder som skidskotillverkaren Bauer gör skräddarsydda produkter baserat på datan. 

”Vi har scannat 7,5 miljoner människors fötter sedan starten och har i dag världens största databas för data om fötter”, säger Moritz Schiebold.

Drygt 70 procent av Volumentals omsättning kommer från USA. I Sverige är tekniken främst förknippad med butiker som säjer Bauers skridskor, samt Runners’ Store i Stockholm och Malmö. Men nyligen tecknade man ett avtal med sportkedjan XXL gällande över 80 av deras varuhus i Norden. Effekten i Sverige blir att antalet butiker med Volumentals golvplattor på plats fördubblas, från 25 till drygt 50.

I dag används tekniken främst av butikskedjor och skotillverkare som vill locka och behålla kunder med ett löfte om perfekta skostorlekar. 

”De kan använda vår teknik för att göra riktade, relevanta utskick till kunderna”, säger Moritz Schiebold.

Volumentals 3d-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.
Volumentals 3d-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.

 

Att Volumental har något unikt att erbjuda bygger på djuplodande teknisk kunskap och stora investeringar i forskning och utveckling. Tekniken är en avancerad kombination av 3d-scanning och artificiell intelligens, och medarbetarna är ett internationellt team av tekniska supertalanger.

”Vår medgrundare Alper Aydemir har en bakgrund på Nasa och Google X och vi har tio medarbetare som doktorerat eller var på väg att göra det inom maskininlärning. Totalt är vi 20 nationaliteter på kontoret”, säger Caroline Walerud, som själv är halvamerikan. 

Men bolagets vision sträcker sig långt bortom det nuvarande erbjudandet. 

Den går ut på att Volumental ska bli en branschstandard som på sikt låter konsumenter skanna sina fötter själva, kanske med en mobiltelefon, och få ett slags digital fot-id som kan användas hos alla typer av skohandlare – vare sig det är i butik eller online. Ett sådant ”fot-id” testas redan i USA under namnet Volumental Engage.

”Bolag som Amazon, Shopify, Paypal och Klarna har varit bra på att lösa betalning och leverans av skor. Vi vill bli bäst på den första delen av resan, att hitta rätt skostorlek och perfekt passform”, slår Caroline Walerud fast.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?