1515

Svenskarna drar in storkovan på succéappen Tiktok

Den digitala byrån Creed Media, med Voi-grundaren Fredrik Hjelm på ägarlistan, växte omsättningen med 300 procent under 2020. Bolaget riktar in sig på ”Generation Z” på sociala plattformar. ”Man måste tala deras språk”, förklarar bolagets medgrundare Timothy Collins.

Hugo LePrince och Timothy Collins, två av tre i trojkan bakom Creed Media.
Hugo LePrince och Timothy Collins, två av tre i trojkan bakom Creed Media.Foto:Press.

Bolaget grundades av Timothy Collins, Hugo Le Prince och Eliot Robinson för två år sedan och har sedan dess tagit en global roll i att forma framtidens medieindustri på sociala plattformar. 

Under 2020 omsatte Creed Media 54 miljoner kronor och noterade en vinst på 5 Mkr, enligt färska siffror som bolaget delat med Di. I juli i fjol hoppade Voi-grundaren Fredrik Hjelm och Vois affärsutvecklingschef Carl Vernersson på projektet som investerare. 

”Vi hjälper bolag med hur de ska kommunicera på nya plattformar som till exempel Tiktok, och hur de kan arbeta med kreatörer som influencers för att skapa engagerande innehåll”, säger bolagets medgrundare Timothy Collins. 

Bolagets målgrupp ”Generation Z”, en benämning på personer som växt upp efter millennieskiftet, är enligt Timothy Collins en rätt ”petig” generation. 

”Det ska vara autentiskt och kännas engagerande. Man måste tala deras språk”, förklarar han.

I dagsläget har skivbolagen stått för 70 procent av kundkretsen, vilket har sin naturliga orsak i att grundarna har bakgrund i musikindustrin. 

”Jag såg hur man kunde effektivisera arbetet med marknadsföring. Det fanns ett begränsat antal byråer där man kunde få stöd kring positionering och strategi och där såg jag ett hålrum som vi kunde fylla”, kommenterar han.

Bolaget står bakom flera globala musikgenombrott under året, som som Surf Mesas ”ily (I Love You Baby”, Topics ”Breaking Me”, S1mbas ”Rover”, och Trevor Daniels ”Falling”, som hyllats som global Tiktok-sensation med över 1 miljard strömningar.

Men även svenska varumärken som Doktor.se, Avanza, Estrid och SF Anytime tar hjälp av bolaget för att marknadsföra sig på plattformar som Tiktok, Youtube, Instagram och Twitch. 

I dag har Creed 30 anställda på huvudkontoret i Stockholm och i dagarna har bolaget värvat Natasha Westlund, tidigare nordisk säljchef på Spotify, till rollen som ansvarig för varumärkespartnerskap. 

”Creed har tagit en mäktig global position med sitt skarpa erbjudande och unika förståelse för de kulturella och sociala trender som driver den unga generationen. Jag ser mycket fram emot att bli en del av deras drivna och kreativa team för att utveckla partnerskapsaffären”, kommenterar Natasha Westlund. 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?