Logcasts plattform, som lanserades våren 2021, består av ett flöde där användarna spelar in korta poddar direkt över telefonen. Klippen kommer upp i ett flöde inte olikt Instagram, men illustreras av en bild, inte ett videoklipp.
I november hade plattformen premiär i USA, och i samband med del flaggade medgrundaren Leni Andronicos för att bolaget var på gång med ljudbaserade NFT:er, den blockkedjebaserade tekniken som möjliggör att digitala varor blir unika för köparen.
Logcast har lagt ned mycket krut på satsningen och tog nyligen in kapital från det amerikanska riskkapitalbolaget Goodwater Capital, som var tidiga investerare i Twitter och Facebook.
NFT kan vara svårt att begripa, men skapandet i Logcasts plattform beskriver hon som busenkelt.
”Du spelar helt enkelt in din röst, lägger till en bild och titel, sätter pris och lägger ut den försäljning som ett digitalt samlarobjekt. Det är som om Spotify, Instagram och Opensea (världens största NFT-plattform, red.anm) fick ett barn ihop.”
Tanken är bland annat att fans ska kunna lägga följa sina favoritkreatörer i hela den kreativa processen, och inte bara åtnjuta den färdiga produkten.

”Under Logcasts första år har vi sett en stor efterfrågan från fans att få tillgång till ofiltrerade ögonblick från kreatörernas liv. Blockkedjeteknologin gör det möjligt att fansen att äga dessa tillfällen”, fortsätter Leni Andronicos.
Användarna behöver ingen kryptoplånbok, köpen kan köras med vanliga betalkort.
”Det ska vara så enkelt som möjligt för kreatörer att tjäna pengar på sin kreativitet via NFT:er.”
Logcast blir enligt grundarna den första plattformen att erbjuda ljudbaserade NFT:er, som bygger på Polygon-blockkedjan. Det innebär att Logcast hinner före aktörer som Tiktok och Spotify.
”Vårt första steg när vi påbörjade resan var att identifiera techjättarnas största utmaning, som är deras centraliserade affärsmodell. Den är mycket begränsande både för plattformarna och för kreatörerna, och inte byggda med web3 i åtanke”, säger Leni Andronicos, som presenterar funktionen i dagarna på den årliga NFT-konferensen i New York.
Inom kort inleder bolaget ett samarbete med Spotify, som innebär att alla Logcast-användare kommer kunna distribuera sitt material på Spotify. En viktig signal om att framtiden kommer att handla om samarbete, inte konkurrens, menar Leni Andronicos.
”Målet på lång sikt är att bygga verktyg där kreatörer kan tjäna pengar, vilket innefattar att uttnyttja web 3 och blockkedjeteknik. De kan använda Logcast som verktyg för skapande och att tjäna pengar, med kan distribuera det på vilken plattform som helst.”
Logcast undersöker nu samarbeten med stora namn, med alltifrån Greta Thunberg och Deepak Chopra till Paris Hilton. Men tjänsten är öppen för alla som vill göra sin röst hörd.
”Våra NFT:er öppnar upp en helt ny marknad på vad du kan tjäna pengar på. Alla har inte talang för musik eller att dansa på Tiktok – men alla har tankar och minnen”, avslutar Leni Andronicos.