1515

Svenskar tar digital vård till Brasilien – fyller på kassan med 82 miljoner

Riskkapitalbolaget Webrock Ventures och nätläkaren Doktor.se har tillsammans tagit digital vård från Sverige till Brasilien. Bolaget Vibe har under 2020 blivit marknadsledare med knappt en miljon nedladdningar på jättemarknaden – och tar nu in 82 miljoner kronor i ny finansiering. 

Vibes grundare Ian Bonde och Webrock Ventures vd Joakim Pops.
Vibes grundare Ian Bonde och Webrock Ventures vd Joakim Pops.Foto:Press.

Nätläkarna växer snabbt i Sverige, drivet av coronapandemin mer än fördubblades antalet digitala patientbesök under 2020 till runt 2 miljoner. Men i många andra länder har utvecklingen inte kommit lika långt. 

Ett av dessa är Brasilien, en enorm marknad med hela 210 miljoner invånare. Det svenska riskkapitalbolaget Webrock Ventures har sett potential i att exportera affärsidén till landet, genom sitt delägarskap i den lokala nätläkaren Vibe.

Nu tar Vibe in 82 miljoner kronor i nytt kapital från bland andra Webrock Ventures. Vibe grundades redan 2016 av Ian Bonde, som är svensk men uppvuxen i utlandet, men nylanserade sin digitala vårdtjänst i början av fjolåret. 

”I samarbete med Doktor.se hade vi från dag ett en fantastisk produkt som var överlägset bäst i Brasilien. När coronapandemin slog till ville många prata med en läkare, sjuksköterska eller psykolog från hemmet. Tajmingen blev bra, vi fick över 500 000 nedladdningar bara under de första fem månaderna och nu närmar vi oss en miljon. Redan nu är vi marknadsledare”, säger Joakim Pops, vd på Webrock Ventures.

Den svenska nätläkaren Doktor.se fungerar som teknikleverantör, ett avtal som deras vd och grundare Martin Lindman tidigare beskrivit som ”väldigt lukrativt” i takt med att volymerna växer.

Läs mer: Doktor.se tecknar avtal i Brasilien: ”Väldigt lukrativt” 

Vad ska det nya kapitalet finansiera?

”Det handlar framför allt om att rekrytera vårdpersonal. Vi anställer egna läkare, sjuksköterskor, psykologer och dietister. Sedan ska vi öka marknadsföringen och låta fler brasilianare veta att Vibe finns”, säger Joakim Pops.

Webrock Ventures var huvudinvesterare när Vibe tog in 24 Mkr i början av 2020. En annan svensk delägare är det Anicuras tidigare vd Peter Dahlberg.

Vibe har dels avtal med olika företag som erbjuder vård till sina anställda genom försäkringar, men det är affären som riktar sig direkt mot konsumenter som växer snabbast. Vibe har nyligen ingått ett avtal med Rede D'Or, en av landets största privata sjukvårdskedjor, och målsättningen är nu att nå 5 miljoner nedladdningar vid utgången av 2021.

”Det brasilianska vårdsystemet skiljer sig väldigt mycket från det svenska, där har ett läkarbesök ett marknadsvärde som patienten själv bekostar. Vår fördel är att vi kan erbjuda vård med en högre kvalité till en fjärdedel av priset för ett fysiskt vårdbesök. Dessutom låter vi de första besöken vara helt gratis, en sorts 'freemium-modell' likt Spotify, patienten betalar först längre fram om de gillar tjänsten”, säger Joakim Pops.

Grunden till Webrock Ventures lades 2014 och de har i dagsläget ett tiotal portföljbolag i Brasilien. Ett av dessa är Finanzero, en sorts lokal motsvarighet till Lendo. 

Bland delägarna i Webrock Ventures utmärker sig Lundin-familjen genom bolaget Back In Black Capital. Andra investerare är Atlant Fonder, East Capital och koncernen Tagehus.

Rådgivare till riskkapitalbolaget är Spotifys tidigare expansionschef Cecilia Qvist, den förre Swedbank-vd:n Michael Wolf och David Frykman som är ordförande i stiftelsen Norrskens investeringskommitté.

”Det känns väldigt roligt att det fungerar att replikera något från det lilla landet i norr – som ligger långt fram när det kommer till entreprenörskap, teknik och kapital – för att skapa stor nytta och stora värden i Brasilien. Vibe är ett typexempel på hur Webrocks modell fungerar”, säger Joakim Pops.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?