1515
Annons

Svenskar tar digital vård till Afrika – med 25 miljoner på fickan

Det svenska riskkapitalbolaget Webrock Ventures och nätläkaren Doktor.se har redan gett sig in i sektorn för digital vård i Brasilien ihop. Nu startar de ett nytt bolag i Sydafrika, som snabbt planerar att expandera över den afrikanska kontinenten, med en grundplåt på 25 miljoner kronor i ryggen.

Doktor.ses grundare och vd Martin Lindman tillsammans med Webrock Ventures vd Joakim Pops.
Doktor.ses grundare och vd Martin Lindman tillsammans med Webrock Ventures vd Joakim Pops.Foto:Press.

Ett gäng svenskar tar nu digital vård till Afrika genom att sätta upp ett bolag, som ännu inte fått ett namn, i Sydafrika. Riskkapitalbolaget Webrock Ventures är en av finansiärerna bakom satsningen, medan nätläkaren Doktor.se blir teknikleverantör.

Bolaget har tagit in 3 miljoner dollar, motsvarande 25 miljoner kronor, i kapital som en grundplåt. En annan av delägarna är Sydafrikas största apotekskedja Dis-Chem Pharmacies genom sitt dotterbolag Healthforce, som tillsammans driver runt 150 apotek och 450 vårdkliniker i Sydafrika.

Tanken är att utgå från Sydafrika, men sedan expandera till flertalet andra länder i Afrika i snabb takt. Endast en mindre andel av alla afrikaner har sjukvårdsförsäkringar i dagsläget, samtidigt som den offentliga sjukvården är hårt belastad i många länder.

Enligt Joakim Pops, vd på Webrock Ventures, siktar bolaget på att bli marknadsledare i regionen.

”Vi ser en fantastisk möjlighet att kunna bidra till människors förbättrade hälsa i Afrika genom att erbjuda kvalitativ digital vård för den stora merparten av befolkningen, som ofta inte har tillgång till det”, säger han.

Webrock Ventures och Doktor.se har sedan tidigare varit med och etablerat nätläkaren Vibe i Brasilien, vars app nu nått 2 miljoner nedladdningar på elva månader.

Läs mer: Doktor.se värderas till 5,5 miljarder och siktar på notering 2022

Läs mer: Svenskar tar digital vård till Brasilien – fyller på kassan med 82 miljoner


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?