1515

Svenskar satsar på erotiska ljudnoveller: ”Kan bli jättestort”

Företaget Blanche Media vill kapitalisera på den växande sextech-trenden och lanserar en ny ljudtjänst för erotiska noveller i Sverige. Bolaget fyller nu på kassan med sex miljoner kronor före lanseringen.

Lisa Leuhusen och Beatrice von Schwerin är två av Blanche Medias grundare.
Lisa Leuhusen och Beatrice von Schwerin är två av Blanche Medias grundare.Foto:Press och TT.

I oktober i år lanserar Blanche Media en ny underhållningstjänst riktad mot kvinnor, med målet att presentera sex på ett sätt som inte går att hitta inom porren. 

”Med Blanchestories vill vi bidra med sunda värderingar där sex och romantik är något positivt och fint samt ge människor en möjlighet att ta del av sex som det faktiskt bör se ut – en mix av längtan, frigörelse och samtycke”, säger Beatrice von Schwerin, vd på Blanche Media.

Sextech-industrin, som Blanchestories verkar inom, omfattar produkter och tjänster inriktade på kvinnors hälsa och välbefinnande snarare än bara sexuell tillfredsställelse. Den beräknas vara värd 300 miljarder kronor globalt. Om fem år väntas värdet uppgå till 500 miljarder kronor – och sannolikt mer än så. Analysföretaget Statistics står för den kanske mest optimistiska prognosen: att branschen kan nå en omsättning på 1 200 miljarder kronor år 2026. 

Läs mer: Riskkapitalet missar sextech-revolutionen

En liknande tjänst som Blanchestories finns på den amerikanska marknaden med namnet Dispea. Forbes har rapporterat att det företaget växt sin prenumerationsbas med 84 procent under våren. 

”Den skandinaviska marknaden har saknat en underhållningstjänst likt vår och det, tillsammans med de framgångar som Dispea har rönt i USA, visar att behovet finns”, säger Beatrice von Schwerin.

Under en första omgång kommer bara en begränsad skara konsumenter bjudas in till att prenumerera. Först efter ett par månader kommer tjänsten att öppnas upp för alla.

Företaget Blanche Media, som ligger bakom tjänsten, tar in sex miljoner kronor i kapital för marknadsföring och för att bygga ett bibliotek med noveller fram till dess. Pengarna kommer ifrån riskkapitalbolag och privata investerare där advokaten Helene Hillerström Miksche är det enda namnet som offentliggjorts. Nyemissionen har ännu inte registrerats hos Bolagsverket.

”Vi fyller ett hål i marknaden. Det finns väldigt lite innehåll av den här typen. Jag tror på köpet. Jag tror att det kan bli jättestort. Det här är en eftersatt marknad i hela världen. Det borde inte kunna gå fel, bara man gör rätt”, säger Helene Hillerström Miksche.

Förutom Beatrice von Schwerin står även Catja Löfgren och Lisa Leuhusen bakom företaget som medgrundare. 

Vilka som skriver och läser in novellerna vill företaget ännu inte gå ut med. Det ska offentliggöras närmare lanseringen, men de uppger att ett par stora namn kommer vara inblandade.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?